slome optrek 0-25 daarna iets sneller

Semin0251

New Member
ik heb een zip 50cc brom 4t carb uit 2009, helemaal standaard laatst gekocht via marktplaats

Nou heb ik een probleem: bij de optrek van 0-25 trekt hij echt sloom op, hij maakt namelijk weinig toeren. (Hij zit op 1 toonhoogte op lage toeren). Hij trekt wel gewoon op, maar ik weet dat het veel en veel sneller kan gaan. Een fatbike is sneller van 0-25! (getest) vanaf 25km/h begint hij als het ware op steeds hogere toeren te komen en gaat hij dus ook veel sneller. Eenmaal op 50km/h op de teller aagekomen zit hij op best hoge toeren, en voel ik de begrenzing best wel.
Hoe zou ik de top ietsjes hoger kunnen krijgen (55-60 teller?)

En

Mijn vraag is: wat zou ik motorisch er aan kunnen veranderen om dit allemaal soepeler te laten verlopen?

Mijn wens is dat hij gewoon ‘snel’ optrekt naar zijn top en eenmaal op zijn top wel gewoon normaal klinkt. Tuurlijk weet ik dat het gewoon een 50cc 4t en daar niet veel uit te halen is, maar ik weet zeker dat dit verbeterd kan worden.

Ik had al wat gehoord dat trekveren van 0-20 ongeveer in werking zijn en daarna de rollen. Misschien dat ik daar iets aan moet veranderen

Wat voor onderdelen raden jullie me aan om erin te zetten?
(stel je zegt trekveren , zeg dan graag ook welke kleur en waarom, ook bij andere onderdelen)
 
Advertisement - register to remove this

Kijk eerst is of je v-snaar nog goed is en op de variobus ligt of erover heen. Ligt het erover heen dan moet je shimmen.

Vario nog origineel? Rollen nog goed? hoeveel gram? Koppeling nog goed?

Drukveer origineel? Trekveren bij een 50cc 4T lijkt me niet echt nodig. Wil je het toch proberen dan zou ik de lichste nemen (wit malossi).
Drukveer hetzelfde wit.

Het probleem is dat er geen richtlijn is wat nu voor de gemiddelde 4T scooter werkt. Je zult het zelf moet proberen wat werkt en niet werkt.

We hebben bij de buurman een malossi vario, malossi ecu en een brom luchtslang erop gezet. Witte drukveer malossi erin, koppeling is origineel.
Het loopt vanaf begin tot eind mooi door maar het trekt nog geen worst van tafel en dit is een E5.

Top is 54 soms 56 waarbij we ook met verschillende luchtfilters uitgeprobeerd hebben. De malossi geeft nog is 2km meer MAAR dat is een gatenkaas filter. Gegarandeerd zand door het luchtfilter. Nu zit er een Polini filter in.

Er rijden ook zip of Vespa 4T rond met 80cc en alles erop wat erop kan wat betreft Malossi en die willen niet harder dan 60-65. Dus zeg het maar.

Wens je in ieder geval veel succes!!
 
1: dus eerst checken of alles in orde is: vsnaar, rollen, drukveer etc. daarna eventueel onderdelen vervangen ?

2 wat bedoel je met shimmen?

3: onthoud: ik heb een carburateur. Je hebt het over een malossi ecu erin zetten en dat het eigenlijk niet zo heel goed is; misschien dat iget anders der op reageert? Variobus heeft alleen iget toch?
 
1 --> Ja, eerst alles bekijken of het nog goed is. Als je rollen bijvoorbeeld afgesleten zijn aan een kant dan vergeet het maar dan gaat niets werken.

Variorollen / v-snaar en koppeling bekijken of dat goed is. Vanuit daar ga je verder kijken want een versleten koppeling kan jouw euvel ook geven.

2-->Shimmen is dat je ringetjes bij je variobus doet als je v-snaar niet gelijk met je variobus is.
Je v-snaar hangt aan de voorzijde over je variobus heen.
Dat moet gelijk zijn dus de tanden gelijk op de bus. Voorzijde dus, dat kan je gelijk zien.

3--> Ik heb het over het algemeen snelheid proberen te krijgen in een 4T. Het zipje van mijn buurman is gewoon zo lui als het maar kan. Die man rijdt er veel te langzaam mee. Net haalde het al de 58 voor een stukje dat ik ermee reed. Er zit dus vooruitgang in terwijl de hoop al was opgegeven bij 54.

Als alles goed is dan moet je snelheid er boven op krijgen. Als er iets versleten is dan kan je het vergeten. Zoals een v-snaar, koppeling of rollen. V-snaar kan je eventueel opmeten wat betreft breedte. Bekijken of de tanden nog goed zijn en er geen haarscheuren of droogte zichtbaar is.

Nieuwe rollen of v-snaar kost de kop niet. Bekijk gelijk even of vario geleiders ook nog goed zijn.

Als dat allemaal zo goed als nieuw is dan kan je gaan werken met eventueel drukveer of trekveertjes of iets lichtere rollen of zwaardere.

Voor nu zou ik dat als eerste doen. De boel controleren.
 
Back
Top