Slecht starten na paar dagen stilstaan

Beste mensen,

Ik heb een 2T Aerox uit 2009. Standaard cilinder en luchtfilter gecombineerd met een 17,5mm dellorto carb inclusief elektrische choke.
Als hij een week of langer stilstaat dan moet ik behoorlijk lang kicken voordat hij wil aanslaan. Als ik echter heb gereden en hem een dag later elektrisch start dan loopt hij meteen. Op de een of andere manier wil hij geen brandstof krijgen na langere tijd stil te hebben gestaan.
Heb al gekeken of de brandstofpomp werkt, dit is het geval. Heb de stationair sproeier nagekeken en doorgeblazen, heb gekeken of de vlotterbak vol brandstof zat wat ook zo was. Heb de vlotterbak pakking/ o-ring vervangen. Neem aan dat het niet met de elektrische choke of luchtschroef te maken heeft aangezien hij de dag erna wel direct start. Heeft iemand een idee wat dit probleem nog meer zou kunnen veroorzaken:rolleyes: ? Na langere tijd kicken loopt hij weer en doet hij het verder prima.
 
Advertisement - register to remove this

Hieronder een gokje, maar dit is geen uitzondering op een tekst gebaseerd medium, denk ik.
Hoe is de conditie van je accu?
Jouw Aerox heeft namelijk een dc-cdi en het kan misschien zijn dat als de scooter enige tijd stil staat, de accu deels ontladen is en je daardoor geen of slechte vonk hebt.
Als de scooter dan eenmaal weer gelopen heeft, is de accu weer enige mate opgeladen waardoor hij de dag erna wel weer redelijk start.

Kan natuurlijk ook zijn dat de accu goed is maar dat er om een of andere reden de accu ontladen wordt door bijvoorbeeld een alarm of trackingdevice of dat er ergens een parasitaire belasting is door bijvoorbeeld oxide vorming
 
Begrijp ik goed dat na langere tijd stilstaan de vlooterbak wel vol zit met benzine, of is dat na een paar keer kicken?
Zat me dat zelf net ook af te vragen toen ik aan het type was. Ik heb een paar weken geleden de vlotterbak open gehaald toen hij ook niet wilde starten en toen zat hij vol. Ik weet alleen niet of ik toen al had lopen kicken of niet. Zal deze week de vlotterbak eraf halen zonder eerst ook maar een keer gekickt te hebben om te zien of er brandstof in zit.
Post automatically merged:

Hieronder een gokje, maar dit is geen uitzondering op een tekst gebaseerd medium, denk ik.
Hoe is de conditie van je accu?
Jouw Aerox heeft namelijk een dc-cdi en het kan misschien zijn dat als de scooter enige tijd stil staat, de accu deels ontladen is en je daardoor geen of slechte vonk hebt.
Als de scooter dan eenmaal weer gelopen heeft, is de accu weer enige mate opgeladen waardoor hij de dag erna wel weer redelijk start.

Kan natuurlijk ook zijn dat de accu goed is maar dat er om een of andere reden de accu ontladen wordt door bijvoorbeeld een alarm of trackingdevice of dat er ergens een parasitaire belasting is door bijvoorbeeld oxide vorming
De accu is zover ik het kan beoordelen nog goed. De accu heeft geen moeite om de elektrische start aan de gang te houden. Heb gisteren toevallig de acculader er weer opgezet nadat ik eerst een tijdje heb staan kicken. Toen ik eenmaal had gereden start hij meteen met een druk op de knop.
Dingen als alarm of tracking device zit er niet op. Die laatste is wellicht een goed idee om die er nog eens op te zetten.
 
het probleem is of benzine (vlotterbak checken)
of lucht (choke)

Aerox heeft electrische choke toch? Als deze niet werkt krijgt hij volgens mij teveel lucht waardoor hij koud niet wil starten (moet dan een rijker mengsel hebben)
 
Als je een elektrische choke hebt en deze werkt niet , sluit deze het verrijkings kanaal blijvend af . Zou dus koud goed moeten starten en warm een te rijk mengsel hebben. loopt je scooter wel versneld stationair als je hem koud start , en na ong een/twee minuten weer normaal stationair ? dan is de choke oke. En heb je geen slangetje onderaan je vlotterbak , om deze af te tappen middels een schroef ? Hoef je niet je carb steeds te demonteren om je vlotterbak na te kijken op benzine
 
het probleem is of benzine (vlotterbak checken)
of lucht (choke)

Aerox heeft electrische choke toch? Als deze niet werkt krijgt hij volgens mij teveel lucht waardoor hij koud niet wil starten (moet dan een rijker mengsel hebben)
Ja klopt, zit een elektrische choke op. Zou dit dan echter ook niet het geval moeten zijn als de motor koud is en bijvoorbeeld een dag/ nacht heeft stil gestaan. Dan start hij namelijk in een keer. Alleen als hij langer stil heeft gestaan, paar dagen of een week, dan sta ik een paar minuten te kicken.

Luchtschroef heb ik wel vrij dicht gezet omdat hij dan beter oppakte, ondanks dat als ik hem stationair lopend verstelde hij beter liep als ik hem meer uitgedraaid had staan. Echter staat de schroef ook in deze stand als hij niet zo lang heeft stilgestaan.
 
Het klinkt misschien wat raar. Maar ik had eens een 17.5mm op een standaard minarelli horizontaal. En daarmee was starten uiterst moeizaam. Met de 12mm sprong de scooter onmiddelijk aan. Conclusie was in mijn geval dat de 17.5 simpelweg te groot was voor de 50cc. In ieder geval om hem te starten. Eenmaal gestart liep hij wel als een trein.

Symptomen exact hetzelfde als die van jou.
Probeer de originele Gurtner carburateur eens.
 
Had hiervoor
Het klinkt misschien wat raar. Maar ik had eens een 17.5mm op een standaard minarelli horizontaal. En daarmee was starten uiterst moeizaam. Met de 12mm sprong de scooter onmiddelijk aan. Conclusie was in mijn geval dat de 17.5 simpelweg te groot was voor de 50cc. In ieder geval om hem te starten. Eenmaal gestart liep hij wel als een trein.

Symptomen exact hetzelfde als die van jou.
Probeer de originele Gurtner carburateur eens.
Had er hiervoor een originele 12mm carb (Gurtner) op zitten. Toen wilde hij prima starten al wilde hij dat langere tijd ook met de 17,5 [mm] van Dellorto. Ik heb gisteren de sproeiers nog eens losgehaald en doorgeblazen. De vlotterbak zat vol brandstof maar toch wilde hij lastig starten. Mijn gevoel zegt dat het dan wellicht de elektrische choke is. Weet iemand wat voor spanning er op de choke staat zodra je het contact aan zet, is dit direct +/- 12V van de accu of minder? Had al even gezocht maar kwam geen duidelijk antwoord tegen voor een 2t Aerox.
 
Als de motor uit is en de choke koud opent deze het verrijkings kanaal , voor een rijk mengsel. Er staat dan geen spanning op de choke.
Als de motor loopt komt er wisselspanning op de choke vanuit de stator , en wordt de choke verwarmd , waardoor deze het kanaal sluit en de motor op het stationaire mengsel gaat lopen.
 
Kun je de 12mm gurtner terugzetten en kijken of het probleem dan ook optreed, als die wel goed werkt weet je iig dat het probleem bij de 17.5 carburateur zit.
Post automatically merged:

ik heb dit zelfde probleem ook al een tijd bij een 2t italjet dragster, en ben er ook nog niet achter hoe het is op te lossen.
 
Hmm ja, zal dat inderdaad eens proberen. Buiten de choke, misschien blijft die hangen of zoiets dergelijks waardoor hij tijdens starten niet goed werkt, kan ik weinig anders bedenken‍
Post automatically merged:

ik heb dit zelfde probleem ook al een tijd bij een 2t italjet dragster, en ben er ook nog niet achter hoe het is op te lossen.
Heb je dezelfde carb, dellorto PHVA 17,5 mm?
 
Hmm ja, zal dat inderdaad eens proberen. Buiten de choke, misschien blijft die hangen of zoiets dergelijks waardoor hij tijdens starten niet goed werkt, kan ik weinig anders bedenken‍
Post automatically merged:


Heb je dezelfde carb, dellorto PHVA 17,5 mm?
ik zal eens kijken, is een dellorto maar mm weet ik niet...
 
Wat je ook eens zou kunnen proberen is om te meten hoeveel mililiter benzine in de vlotterbak zit als de scooter gelopen heeft en dit vergelijken
met het aantal mililiter benzine in de vlotterbak als hij een paar dagen staat.
Dit laatste uiteraard zonder eerst te kicken.
Dan weet je in iedergeval of er wel of geen benzine verdwijnt uit de vlotterbak en kun je gerichter gaan zoeken.
 
Nou, eigenlijk niet. Ik had namelijk nog een ander probleem en dat is een lekkende cilinderkop. Toen ik de Aerox kocht was deze inmiddels een aantal jaar oud en de vorige eigenaar(s) hadden er al wat aan lopen rommelen. Waarschijnlijk ooit de standaard cilinder/ cilinderkop eraf gehaald en daarbij lopen wrikken met een schroevendraaier met als gevolg een lekkende kop. Ook waren de spiebanen van de krukas zo goed als ingeslagen en dus heb ik het hele blok maar gesplitst, een Top 50cc TPR cilinder en krukas gekocht. Deze zijn inmiddels gemonteerd. Ben om deze reden niet verder gegaan met de carburateur.

Wel heb ik gisteren de squish opgemeten en die bleek bijna 1,1 [mm] te zijn met de dunste voetpakking (0.1 [mm]). Wil de squish rond de 0.7 a 0.8 [mm] hebben. Moet even kijken wat de reden is voor deze hoge squish.
Als het blok weer draait ga ik ook weer verder kijken naar de carburateur.
 

Attachments

  • 20221031_212408.jpg
    20221031_212408.jpg
    171.5 KB · Views: 5
  • IMG-20221031-WA0024.jpeg
    IMG-20221031-WA0024.jpeg
    106.9 KB · Views: 6
Back
Top