nee hier heb ik niks aan veranderd
Heb jij deze brommer nieuw of tweedehands gekocht en indien tweedehands, heeft de vorige eigenaar misschien toch een andere tandwielverhouding geplaatst omdat hij dacht dat hij met een groter verzet een hogere snelheid zou halen?
en ik weet helaas ook niet de waardes hiervan,
Wat bedoel je hiermee?
hoe een groot verschil zal dit maken
Dit kan het verschil maken, wel in de vierde versnelling te kunnen rijden of niet.
Het principe is hetzelfde als de versnellingen bij een racefiets
Met een beperkt vermogen van de motor is het altijd wikken en wegen welke tandwiel verhouding je kiest.
Een te korte overbrenging, dus een relatief klein tandwiel voor en een relatief groot tandwiel achter, zorgt ervoor dat je goed optrekt, je goed heuvels kun oprijden, je snel door de versnellingen kunt schakelen, je topsnelheid vrij laag blijft en de kans bestaat dat je motor overtoeren draait in de hoogste versnelling.
Met een te lange overbrenging, dus een relatief groot tandwiel voor en een relatief klein tandwiel achter, zorgt ervoor dat je een tragere optrek hebt, heuvels oprijden gaat minder goed omdat het toerental door het beperkte vermogen snel in toerental terug valt, je moeite hebt met door de versnellingen schakelen en continue hoge toeren moet maken om naar de volgende versnelling te kunnen schakelen zonder dat het blokje in toerental terug valt in deze volgende versnelling, hiermee een hogere topsnelheid kunt behalen
als je blokje sterk genoeg is en de kans bestaat dat je niet kunt rijden in de hogere versnelling zonder toerental en daarmee snelheid te verliezen.
Een tandje meer of minder maakt bij het tandwiel voor een groot verschil, bij het tandwiel achter een klein verschil.
Naar mijn mening is de overbrenging van jouw tandwielen te lang en heeft jouw blokje te weinig kracht om de krukas nog goed rond te krijgen in de hoogste versnelling.
Ik persoonlijk zou eens proberen door een tandje minder te gaan in je tandwiel voor.