Skipper trilt heel hard

Tric

Well-Known Member
Beste,

Heb deze week een skr125 gekocht. Hij start en rijd gewoon goed maar trilt enorm veel tijdens het optrekken (niet zoals normale skipper). Ook maakt dat trillen een heel luid geluid. Wanneer die stationair draait trilt die helemaal niet zo. Het is echt vanaf dat ik gas geef dat die heel hard trilt.

Heeft iemand een idee aan wat dit kan liggen? Miss de overbrenging?
Post automatically merged:

Beste,

Heb deze week een skr125 gekocht. Hij start en rijd gewoon goed maar trilt enorm veel tijdens het optrekken (niet zoals normale skipper). Ook maakt dat trillen een heel luid geluid. Wanneer die stationair draait trilt die helemaal niet zo. Het is echt vanaf dat ik gas geef dat die heel hard trilt.

Heeft iemand een idee aan wat dit kan liggen? Miss de overbrenging?
Het betreft een compleet standaard skipper. Alle onderdelen zijn nog steeds orgineel. Weet voor de rest niets af van onderhoud.
 
Advertisement - register to remove this

Swingarm van een Runner en SKR zitten dezelfde rubbers in voor zover ik weet
Voor zover ik weet ook, daarom vind ik en hij ook geen andere online, en anders kan ie het even opmeten en ze even bellen/mailen om er zeker van te zijn
Post automatically merged:

Sorry voor nog een link maar misschien hebben Bart en ik toch ongelijk, zie hier:


Past niet op skipper staat er.

Deze zou wel moeten passen? (Persoonlijk geen goede ervaringen met dit bedrijf, ik ga niet alles hier op gooien, als je meer wilt weten of bewijs wilt zien pb je maar)

 
Last edited:
Swingarm van een Runner en SKR zitten dezelfde rubbers in voor zover ik weet
skr en runner zijn verschillend, skr is klein rubber en runner is groot rubber als ik het goed heb. Die rubbers zijn voor skipper ook niet meer nieuw te krijgen of je moet ze al bij iemand aftermarket halen. Heb ook gezien dat ze t ouwe rubber volspuiten met ruitenkit
 
Zou ik niet anders gewoon een gebruikte swingarm kopen met nog deftige rubbers? Ik weet vanmezelf dat ik nooit het rubber kan vervangen en heb na 2 weken en 4 verschillende garages nog niemand gevonden die dit voor mij zou willen doen. Wat zouden jullie mij aanraden? (Heb zelf medium sleutel kennis).
 
Nog ff een update: hij trilt niet wanneer ik volgas geef en hard aan het optrekken ben! Hij trilt alleen wanneer gas losgelaten wordt en of wanneer ik op eenzelfde snelheid rijdt. Het trilgeluid komt niet van mijn blok af maar eerder van de voorkant van de brommer. Wanneer die stationair draait trilt die niet. Enkel bij gasgeven in het begin en stopt bij optrekken met volle gas.
 
Zou ik niet anders gewoon een gebruikte swingarm kopen met nog deftige rubbers? Ik weet vanmezelf dat ik nooit het rubber kan vervangen en heb na 2 weken en 4 verschillende garages nog niemand gevonden die dit voor mij zou willen doen. Wat zouden jullie mij aanraden? (Heb zelf medium sleutel kennis).
je weet dat je het rubber niet kan vervangen wat moet je dan met een tweedehands swingarm?
 
je weet dat je het rubber niet kan vervangen wat moet je dan met een tweedehands swingarm?
Ik denk dat een garage bij mij in de buurt sneller een swingarm wil vervangen dan het swingarm rubber…
Post automatically merged:

Ik denk dat een garage bij mij in de buurt sneller een swingarm wil vervangen dan het swingarm rubber…
Zouden deze trillingen überhaupt liggen aan de swingarm rubber?
 
Nog ff een update: hij trilt niet wanneer ik volgas geef en hard aan het optrekken ben! Hij trilt alleen wanneer gas losgelaten wordt en of wanneer ik op eenzelfde snelheid rijdt. Het trilgeluid komt niet van mijn blok af maar eerder van de voorkant van de brommer. Wanneer die stationair draait trilt die niet. Enkel bij gasgeven in het begin en stopt bij optrekken met volle gas.
Die video die je liet zien laat wel duidelijk zien dat die rubbers aan vervanging zijn,
als daar trillingen van af komen dan begrijp ik dat wel.

Ik zou zelf de rubbers waar het om gaat op meten en van daar uit zoeken ,
zelf heb ik geen ervaring met Piaggio maar als Bartj die ervaring met Piaggio heeft denkt dat de skr en runner rubbers hetzelfde zijn,
dan zou ik dat wel geloven .
Anders misschien op Aliexpress de maten op zoeken, vaak verkopen ze daar wel van dat soort dingen als je echt goed zoekt.
 
Voor de goede orde :

Een Swing arm en Subframe zijn Totaal 2 verschillende dingen .
ophanging van het Blok heeft niets met Subframe te maken ,
Niet mee eens ? Brand los
dan kan ik het uitleggen wtb het 1 en ander
 
Last edited:
Dat mag inderdaad duidelijk zijn ja, maar goed ik voegde eerst iets toe omdat bart dacht dat die swing rubbers hetzelfde waren maar daarin vergist ie zich. Een SKR heeft een klein rubber, en een skipper LX en runner heeft een groot rubber alleen een van de twee is net iets breder. Maar rubbers die worden verkocht als runner passen in een skipper lx en andersom.

Ik heb in het belang van het topic alles nog eens op het gemak nagelezen, en ik heb dat filmpje eens gekeken en ik kan je vertellen dat die blokrubbers vollop gaar zijn. Want die blokspeling klopt sowieso niks van.

Verder worden er een beetje aannames gedaan zonder dat we ook maar iets weten, we hebben alleen een kort filmpje gezien maar over de staat van het swingarm rubber kan je weinig zeggen op dit punt.

Hier kunnen we achter komen als TS even vanuit de uitlaatkant een foto van het swingarm rubber maakt dan zie je het snel genoeg, ik zou zoals anderen al gezegd hadden in ieder geval niet meer rijden ermee nu. Heb je dat ding zo gekocht ? En wat heb je betaald?

Die blokrubbers kom je sowieso aan het vervangen, maar stel het swing rubber is even goed rot heb je 2 opties. Maar voordat ik je dat uit kan leggen moet ik nog even wat toelichting geven.

Over het algemeen heeft een SKR, een klein swingarm rubber (52mm uit mn hoofd) , maar je hebt ook modellen met een groot rubber uit bepaalde bouwjaren.

Je hebt de skipper met 3d-stickers als het ware en de skipper met platte stickers die niet naar buiten komen, de skipper die in de fabriek is uitgevoerd met 3d stickers heeft een groot rubber en de skipper met de platte stickers heeft een klein rubber.

Maja, dan moet je er al vanuit gaan dat die skipper dezelfde kappenset heeft waarmee die uit de fabriek is gerold wil je die vuistregel kunnen aanhouden. Het is daarom van belang dat je alsnog checkt wat de afmeting van het rubber is.

De opties die je dan hebt zijn als volgt:

Optie 1: stel je hebt een klein rubber, dan kan je het klein rubber volspuiten met ruitenkit of iets dergelijks om het rubber nog te redden, maar het beste wat je eigenlijk kan doen is een runner frame kopen zonder nummers voor een euro of 150 en de swingarm daarvan omlassen zoals je zelf net zei zodat je skipper een groot rubber heeft die je tenminste gewoon nog nieuw kan krijgen. Op die manier kan je er ook gewoon een vers rubber inzetten ipv met tweedehands zooi te zitten klooien.

Optie 2: stel je hebt een groot rubber, naja dan vervang je die dus gewoon voor eentje die normaal op een runner of skipper lx past.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is!
 
Dat mag inderdaad duidelijk zijn ja, maar goed ik voegde eerst iets toe omdat bart dacht dat die swing rubbers hetzelfde waren maar daarin vergist ie zich. Een SKR heeft een klein rubber, en een skipper LX en runner heeft een groot rubber alleen een van de twee is net iets breder. Maar rubbers die worden verkocht als runner passen in een skipper lx en andersom.

Ik heb in het belang van het topic alles nog eens op het gemak nagelezen, en ik heb dat filmpje eens gekeken en ik kan je vertellen dat die blokrubbers vollop gaar zijn. Want die blokspeling klopt sowieso niks van.

Verder worden er een beetje aannames gedaan zonder dat we ook maar iets weten, we hebben alleen een kort filmpje gezien maar over de staat van het swingarm rubber kan je weinig zeggen op dit punt.

Hier kunnen we achter komen als TS even vanuit de uitlaatkant een foto van het swingarm rubber maakt dan zie je het snel genoeg, ik zou zoals anderen al gezegd hadden in ieder geval niet meer rijden ermee nu. Heb je dat ding zo gekocht ? En wat heb je betaald?

Die blokrubbers kom je sowieso aan het vervangen, maar stel het swing rubber is even goed rot heb je 2 opties. Maar voordat ik je dat uit kan leggen moet ik nog even wat toelichting geven.

Over het algemeen heeft een SKR, een klein swingarm rubber (52mm uit mn hoofd) , maar je hebt ook modellen met een groot rubber uit bepaalde bouwjaren.

Je hebt de skipper met 3d-stickers als het ware en de skipper met platte stickers die niet naar buiten komen, de skipper die in de fabriek is uitgevoerd met 3d stickers heeft een groot rubber en de skipper met de platte stickers heeft een klein rubber.

Maja, dan moet je er al vanuit gaan dat die skipper dezelfde kappenset heeft waarmee die uit de fabriek is gerold wil je die vuistregel kunnen aanhouden. Het is daarom van belang dat je alsnog checkt wat de afmeting van het rubber is.

De opties die je dan hebt zijn als volgt:

Optie 1: stel je hebt een klein rubber, dan kan je het klein rubber volspuiten met ruitenkit of iets dergelijks om het rubber nog te redden, maar het beste wat je eigenlijk kan doen is een runner frame kopen zonder nummers voor een euro of 150 en de swingarm daarvan omlassen zoals je zelf net zei zodat je skipper een groot rubber heeft die je tenminste gewoon nog nieuw kan krijgen. Op die manier kan je er ook gewoon een vers rubber inzetten ipv met tweedehands zooi te zitten klooien.

Optie 2: stel je hebt een groot rubber, naja dan vervang je die dus gewoon voor eentje die normaal op een runner of skipper lx past.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is!

Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Ik ben net langs geweest bij de officiële piaggio dealer in mijn buurt. Hij heeft de speling op mijn blok gecontroleerd en het blijkt dat mijn rubbers nog oké zijn (niet in nieuwstaat maar ook niet rot). De reden volgens hem dat ik zoveel trillingen heb is doordat de krukas beetje scheef staat door het te hard aandraaien van de variomoer tijdens onderhoud. Mijn probleem kan dus opgelost worden bij het piaggio center voor +-€600… Het is waarschijnlijk een combinatie van de 2 problemen. Hoe dan ook zou ik toch het probleem van de krukas eerst moeten aanpakken voor de rubbers dan.
Ik ga een afspraak maken bij die dealer om de krukas rotatie op te meten zo kan de dealer zijn diagnose bevestigd worden.

Ik zal deze thread blijven updaten, voor wie ooit misschien voor hetzelfde probleem komt te staan.
 
Dordrecht ... Nederland ... (net over de Moerdijk brug ) ik denk als het 300,00 scheelt ... de moeite waard .
Nieuwe krukas lagers en keerringen .
De €600 was uiteraard wel met de kosten van de krukas inbegrepen. Ik zal beginnen met erachter te komen of het probleem wel degelijk van de krukas komt. Daarna kan ik prijzen gaan vergelijken en de voordeligste nemen. Dordrecht is maar een uurtje rijden, dat is nog mogelijk voor mij.
 
Back
Top