Hoi ben het niet je eensBij de tourclubs wordt heel veel op Peoples en Jet14 gereden, en die heren halen vaak prachtige verbruikscijfers. Soms zelfs boven de 1:50. Maar dat zijn originele scooters die heel gezapig worden bereden over lange afstanden.
goed bezig ook nog 2 takt hoop ik lekker de millieu figuren pestenHmm... misschien eens hele smalle bandjes of grote wielen op mijn Runner MHR zetten .
Dat ding verbruikt nu 1 op 8 geloof ik
En vooral je eigen portemonnee!goed bezig ook nog 2 takt hoop ik lekker de millieu figuren pesten
Hmm... misschien eens hele smalle bandjes of grote wielen op mijn Runner MHR zetten .
Dat ding verbruikt nu 1 op 8 geloof ik
ben het grondig met je eens qua theorie, maar er is imo wellicht een verschil dat nog niet meegewogen is.Theoretisch heb je gewoon een bepaalde hoeveelheid energie nodig om massa te verplaatsen tegen snelheid x. Dus de grootte van de velg zou geen invloed moeten hebben op deze situatie. Wel kan je voordelen behalen als de band bv smaller is, waardoor er minder rolweerstand is, of je velg + band lichter is waardoor je minder massa hebt. (makkelijk voorbeeld, fietsen op een racefiets of een mountainbike, zelfde maat velg maar door de bredere band en het profiel veel meer rolweerstand).
Dus het kan zeker van invloed zijn, maar er spelen wel een hele hoop factoren mee die ook van invloed zijn op de rest van het verbruik, zoals het weer, bandenspanning, afstelling.
Je vergeet dat de overbrenging bij een scooter met 10 inch wielen anders is dan bij een scooter met bijvoorbeeld 12 of 16 inch wielen,ben het grondig met je eens qua theorie, maar er is imo wellicht een verschil dat nog niet meegewogen is.
Dit heeft er misschien mee te maken dat men vroeger met tubeless bandjes reed die op de velg geplakt werden, tegenwoordig rijdt men, dacht ik, met binnenbandjes.de theorie van de smalste band op de racefiets (met hoge druk) is ook al achterhaald: heb zelf een retro racefietsje met 23 mm bandjes, maar de pro's rijden met 25 of 28.. moet even zoeken naar de uitleg erachter,
ben het grondig met je eens qua theorie, maar er is imo wellicht een verschil dat nog niet meegewogen is.
hoe groter de diameter van het wiel, hoe verder de rand van de velg (en dus t loopvlak van de band) van de naaf afstaat, en des te meer kracht is er nodig om het wiel aan te drijven.
op een fiets zonder versnellingen zul je ook merken dat met dezelfde overbrenging een groter wiel in je achtervork meer kracht vergt dan een klein wiel (wet van newton)
de theorie is dus: met een groter wiel kost t in verhouding meer moeite om in beweging te komen, maar heb je i.v.t. het aantal omwentelingen van het wiel minder omwenteling van je krukas nodig als je op snelheid bent omdat het grotere wiel in dezelfde omwenteling meer afstand aflegt dan een klein wiel.
minder verbrandingsslagen = minder brandstof gebruikt.
bij een kleiner wiel is die afstand veel minder waardoor je i.v.t. het grotere wiel met dezelfde hoeveelheid kracht sneller optrekt, maar a.g.v. de kleine diameter moet het wiel meer draaien om dezelfde afstand af te leggen als een groter wiel, wat dus bij dezelfde gereden afstand meer verbrandingsslagen oplevert...
ben benieuwd hoe jullie hiervan denken, want ik leer ook graag bij