Scooters met grotere wielen zuiniger?

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Vroeg me af of scooters met grotere wielen vanaf 14 inch of zo zuiniger zijn dan scooters met standaard wielen formaat van 10 inch tot 13 inch..?
 
Advertisement - register to remove this

Theoretisch heb je gewoon een bepaalde hoeveelheid energie nodig om massa te verplaatsen tegen snelheid x. Dus de grootte van de velg zou geen invloed moeten hebben op deze situatie. Wel kan je voordelen behalen als de band bv smaller is, waardoor er minder rolweerstand is, of je velg + band lichter is waardoor je minder massa hebt. (makkelijk voorbeeld, fietsen op een racefiets of een mountainbike, zelfde maat velg maar door de bredere band en het profiel veel meer rolweerstand).

Dus het kan zeker van invloed zijn, maar er spelen wel een hele hoop factoren mee die ook van invloed zijn op de rest van het verbruik, zoals het weer, bandenspanning, afstelling.

Ik weet nog wel dat hier in ver verleden voor de sprints ook nog naar gezocht werd, maar dat was meer om ook de optimalisatie te vinden om de beschikbare energie (het vermogen) om te zetten in een zo snel mogelijke accelaratie. Eigenlijk wil je een z'n licht mogelijk iets rijden :)
 
Ik ben het volledig met Bas eens.
Komt er ook op aan in welke omstandigheden je de scooter gebruikt en vooral het juiste toerental aanhouden voor de cilinder die je gebruikt.
 
Bij de tourclubs wordt heel veel op Peoples en Jet14 gereden, en die heren halen vaak prachtige verbruikscijfers. Soms zelfs boven de 1:50. Maar dat zijn originele scooters die heel gezapig worden bereden over lange afstanden.
 
Bij de tourclubs wordt heel veel op Peoples en Jet14 gereden, en die heren halen vaak prachtige verbruikscijfers. Soms zelfs boven de 1:50. Maar dat zijn originele scooters die heel gezapig worden bereden over lange afstanden.
Hoi ben het niet je eens
Ik had een jet 14 reed vaak lange afstanden hij haalde 65 op de teller was iets ontgrenst
op lange afstanden ging ik mooi 57 /58 op de teller rijden haalde ik met gemak de 1 op 50 regelmatig ook de 1 op 55
En ik ben niet de kleinste persoon
 
Theoretisch heb je gewoon een bepaalde hoeveelheid energie nodig om massa te verplaatsen tegen snelheid x. Dus de grootte van de velg zou geen invloed moeten hebben op deze situatie. Wel kan je voordelen behalen als de band bv smaller is, waardoor er minder rolweerstand is, of je velg + band lichter is waardoor je minder massa hebt. (makkelijk voorbeeld, fietsen op een racefiets of een mountainbike, zelfde maat velg maar door de bredere band en het profiel veel meer rolweerstand).

Dus het kan zeker van invloed zijn, maar er spelen wel een hele hoop factoren mee die ook van invloed zijn op de rest van het verbruik, zoals het weer, bandenspanning, afstelling.
ben het grondig met je eens qua theorie, maar er is imo wellicht een verschil dat nog niet meegewogen is.

hoe groter de diameter van het wiel, hoe verder de rand van de velg (en dus t loopvlak van de band) van de naaf afstaat, en des te meer kracht is er nodig om het wiel aan te drijven.
op een fiets zonder versnellingen zul je ook merken dat met dezelfde overbrenging een groter wiel in je achtervork meer kracht vergt dan een klein wiel (wet van newton)
de theorie is dus: met een groter wiel kost t in verhouding meer moeite om in beweging te komen, maar heb je i.v.t. het aantal omwentelingen van het wiel minder omwenteling van je krukas nodig als je op snelheid bent omdat het grotere wiel in dezelfde omwenteling meer afstand aflegt dan een klein wiel.
minder verbrandingsslagen = minder brandstof gebruikt.
bij een kleiner wiel is die afstand veel minder waardoor je i.v.t. het grotere wiel met dezelfde hoeveelheid kracht sneller optrekt, maar a.g.v. de kleine diameter moet het wiel meer draaien om dezelfde afstand af te leggen als een groter wiel, wat dus bij dezelfde gereden afstand meer verbrandingsslagen oplevert...

ben benieuwd hoe jullie hiervan denken, want ik leer ook graag bij :)
 
Last edited:
de theorie van de smalste band op de racefiets (met hoge druk) is ook al achterhaald: heb zelf een retro racefietsje met 23 mm bandjes, maar de pro's rijden met 25 of 28.. moet even zoeken naar de uitleg erachter, maar maf genoeg liep mijn fietsje ook al fijner met niet de maximale bandenspanning (8 bar) maar met 6 à 6,5 bar.. niet alleen comfortabeler (zolang ie niet doorslaat) maar ook lichter: door het gebrek aan vering ontstaat zgn stuiterverlies. Vergis je niet in het profiel met de vergelijking racefiets-mountainbike.
als ik hier nieuwe bandjes op zet, worden dat 25 of 28's die nog weer zachter mogen.
 
ben het grondig met je eens qua theorie, maar er is imo wellicht een verschil dat nog niet meegewogen is.
Je vergeet dat de overbrenging bij een scooter met 10 inch wielen anders is dan bij een scooter met bijvoorbeeld 12 of 16 inch wielen,

de theorie van de smalste band op de racefiets (met hoge druk) is ook al achterhaald: heb zelf een retro racefietsje met 23 mm bandjes, maar de pro's rijden met 25 of 28.. moet even zoeken naar de uitleg erachter,
Dit heeft er misschien mee te maken dat men vroeger met tubeless bandjes reed die op de velg geplakt werden, tegenwoordig rijdt men, dacht ik, met binnenbandjes.
De banden zijn steviger en raken niet zo snel lek en lopen er ook niet zo snel af als een geplakte tubeless.

En dat smallere banden minder wrijving hebben is ook maar deels waar.
Dat ligt puur aan de toepassing.
Op een verharde weg klopt dit echter als men in het zand rijdt graaft zich een smalle band dieper in het zand dan een bredere en heeft dus een smallere band meer rolweerstand.
 
Last edited:
ben het grondig met je eens qua theorie, maar er is imo wellicht een verschil dat nog niet meegewogen is.

hoe groter de diameter van het wiel, hoe verder de rand van de velg (en dus t loopvlak van de band) van de naaf afstaat, en des te meer kracht is er nodig om het wiel aan te drijven.
op een fiets zonder versnellingen zul je ook merken dat met dezelfde overbrenging een groter wiel in je achtervork meer kracht vergt dan een klein wiel (wet van newton)
de theorie is dus: met een groter wiel kost t in verhouding meer moeite om in beweging te komen, maar heb je i.v.t. het aantal omwentelingen van het wiel minder omwenteling van je krukas nodig als je op snelheid bent omdat het grotere wiel in dezelfde omwenteling meer afstand aflegt dan een klein wiel.
minder verbrandingsslagen = minder brandstof gebruikt.
bij een kleiner wiel is die afstand veel minder waardoor je i.v.t. het grotere wiel met dezelfde hoeveelheid kracht sneller optrekt, maar a.g.v. de kleine diameter moet het wiel meer draaien om dezelfde afstand af te leggen als een groter wiel, wat dus bij dezelfde gereden afstand meer verbrandingsslagen oplevert...

ben benieuwd hoe jullie hiervan denken, want ik leer ook graag bij :)

Mijn natuurkunde is wat roestig, maar de wet van Newton beschrijft juist dat het eenzelfde energie kost. Enkel wordt een deel van de energie eerst omgezet in kinetische energie (2e wet van Newton). Maar misschien iemand waar zijn natuurkunde niet zo roestig is het even feitelijk kan narekenen. Als de massa gelijk blijft, blijft namelijk de benodigde energie gelijk om iets in beweging te brengen.

Uiteraard is het nu wel heel theoretisch, en zal je gewoon in de praktijk met een goede harde smalle band wat zuiniger rijden dan een brede zachte band :) De meeste winst zit in de pols en dat de verbanding optimaal is ;)
 
Back
Top