Scooter wilt niet harder dan 70kmh

Hobbyist

New Member
Hallo heb al een paar jaartjes een chinese 4takt scooter GY6 139QMB zit er in. Veel plezier van gehad, 14000km gereden, start altijd en rijdt goed maar ik heb het gevoel tijdens het rijden alsof er meer uit te halen is.

Setup:
80cc cilinder
Naraku 18.5mm carb
Sproeier 92 (bougie is goed)
Naraku sport vario 6gram rollen
Cdi ontgrenst
Nokkenas snel ncy
Standaard uitlaat, luchtfilter, drukveer, trekveer en koppeling.

Toen hij nog 50cc was liep hij +- 60kmh Nadat ik er een 80cc op had gezet ging hij +-70kmh.

Hierna heb ik er nog een sportvario opgezet en een snelle nokkenas. Na dus afgesteld te hebben merk ik dat hij wel wat meer trekkracht heeft van de sportvario en nokkenas maar hij gaat nou niet sneller en blijft toch net onder de 70kmh hangen.

Toerental verloopt soepel naar +-7500rpm en bougie kleur is ook goed. Kan iemand mij advies geven wat ik het beste kan doen om hier net dat beetje meer vermogen uit te halen?
 
Advertisement - register to remove this

Goedkope tip: Ik heb meerdere CDI's op ALieexpress gekocht om te proberen. 1 Origineel, 2 variabele hoek, 3 zonder toerenbegrenzer etc, moet toegeven dat een variabele hoek bij mij een veel prettiger geluid van het blok gaf.
Groet,
 
Deze variabele hoek heb ik gekocht, https://nl.aliexpress.com/item/DC-F...188.html?spm=2114.13010708.0.0.3bd04c4depuD6d

Deze ontgrensde heb ik gekocht https://nl.aliexpress.com/item/Glix...646.html?spm=2114.13010708.0.0.57a64c4d1WB3eK

Variabele hoek is dat hij op hogere toerentallen (rijd zelf met Nikasil 72cc en aluminium 80cc) eerder seintje geeft tot vonken, ik heb het gewoon geprobeerd en verschillende blokken met de meest goed klinkende CDI uitgerust. Ik hoef niet hard, mijn scooters kunnen wel hard. Op de rollenbank zal t wel een WOK worden, echter rijd ik meestal niet op de top van mijn scooters.

Veel plezier!
 
Ik zie zojuist ook dat ik een AC cdi had gevonden en u een DC cdi heeft.
na kort onderzoek ben ik dit tegen gekomen: https://chinesescooterparts.com/ac-vs-dc-fired-or-pulsed-cdi-ignition-systems/
mijn scooter lamp gaat niet aan als ik de sleutels op het contact zet(aan) alleen als de motor draait en het is zo'n kleine versie net als op de afbeelding.
ik heb niet geprobeerd de - pool los te halen en hem proberen te starten. (kickstart werkt niet elektrische start wel dus kan ik dit met elektrische start ook proberen?)

maar ik denk dat ik dus een AC cdi heb, kwam deze tegen ook van Glixal, helaas kon ik geen variabele hoek vinden :
https://nl.aliexpress.com/item/Glix...-150cc-139QMB-157QMJ-Upgrade/32841424882.html
 
Denk dat je enigste optie is om een langere vertanding te nemen.. Meer ga je echt niet er meer eruit krijgen.. 139qmb en a zijn de snelste blokken niet helaas.

Zou zelf wel blij zijn met zo`n snelheid.. Hij gaat toch al te hard voor de wet.. Maar beter dan je een scooter hebt die met moeite net de 54km per uur op de teller aan tikt.

Op mijn piaggio new fly 4t 2v mag je ook blij zijn als je op top net nog de 68 / 69 km per op de teller kan halen.(met een originele cilinder). Boven de 60km per uur op de teller merk je dat het toerental flink hoger word.. (vermoed zelf dat het blok zo in elkaar is gezet zodat je nog een `beetje meer` koppel aan overhoud en dus er maar een kortere vertanding erin zetten vanaf de fabriek.
 
Zojuist toch maar deze cdi besteld:
https://nl.aliexpress.com/item/Glix...-150cc-139QMB-157QMJ-Upgrade/32841424882.html

als hij binnen is zal ik het laten weten of hij het goed doet.

Denk dat je enigste optie is om een langere vertanding te nemen.. Meer ga je echt niet er meer eruit krijgen.. 139qmb en a zijn de snelste blokken niet helaas.
heb helaas niet echt genoeg kennis om de vertandingen aan te gaan passen dus dat zal ik maar laten voor wat het is en het maar accepteren dat het snel genoeg is :p

maar er zijn dus nog andere 4takt blokken die sneller zijn?
 
Met die cdi ga je ook niet veel bereiken helaas.. Alleen de curve in het begin is een beetje anders.. En je gaat er niks harder mee.
 
Na een paar zonnige dagen de scooter maar weer aan de praat geholpen. Heb beide CDIs geprobeerd en ze halen beide dezelfde top +-70kmh, met wind tegen doet de nieuwe cdi het iets beter. Ook lijkt deze iets sneller te accelereren terwijl hij minder geluid maakt zoals @Harrr zei.
Goedkope tip: Ik heb meerdere CDI's op ALieexpress gekocht om te proberen. 1 Origineel, 2 variabele hoek, 3 zonder toerenbegrenzer etc, moet toegeven dat een variabele hoek bij mij een veel prettiger geluid van het blok gaf.
Groet,
 
Back
Top