This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

scooter vonkt niet

Lcian_

New Member
beste,

ik had pas wat probleempjes met mijn scooter (yamaha jog r 2005). na het blok eraf gehaald te hebben en en aantal versleten onderdelen vervangen te hebben had ik hem gisteren weer in elkaar gezet en alles aangesloten etc etc. nu wilde ik kijken of dat hij een vonk gaf, en deed hij dat niet. ik heb alle kabels nagelopen en alles zit aangesloten als hoe het eerst zat toen hij het nog deed. Ik heb echter alleen zonder erbij na te denken met remmenreiniger mijn stator schoon geprobeerd te maken. zou dit de oorzaak kunnen zijn dat hij het niet meer doet? of zijn er nog andere dingen waar ik naar kijken?

alvast bedankt.
 
Lijkt mij niet de directe oorzaak.
Jouw scooter heeft een DC-CDI, met andere woorden krijgt z'n ontsteekspanning van de accu en niet direct van de stator.
Dus ook al zou je de isolatie van de wikkelingen beschadigd hebben door die actie met die remmenreiniger, dan nog moet de bougie gewoon vonken.

Kijk eens of je zekering nog heel is en of er spanning staat tussen de bruine en zwarte draad van je cdi-connector.

 
Last edited:
Bedankt voor je reactie, ik heb net gekeken en het lijkt zelfs of dat er helemaal geen spanning over de cdi gaat. mijn knipperlichten en remlicht doen het gewoon, en de startmotor ook. dus de accu geeft wel gewoon stroom. de zekering is niet kapot alleen zag ik dat er wel bij 1 van de 2 draden die erin lopen iets doorgebrand is. Het is niet de rode draad die direct van de accu af komt maar de draad die de kabelboom in gaat.
 

Attachments

  • unnamed (1).jpg
    111.1 KB · Views: 9
Ik heb ook even het schema in mijn vorige post geplakt, misschien helpt dit.

het lijkt zelfs of dat er helemaal geen spanning over de cdi gaat.
Heb je ook gemeten tussen de draden van de cdi die ik aangaf, of hoe concludeer je anders dat er geen spanning bij de cdi arriveert?

de zekering is niet kapot alleen zag ik dat er wel bij 1 van de 2 draden die erin lopen iets doorgebrand is.
Dit is zeer zeker heet geweest, hitte ontstaat daar waar draden een slecht contact maken en er behoorlijk wat stroom over getrokken wordt, dus kijk even wat daar aan de hand is.
 
Ik heb gemeten door met een spanningszoekerschroevendraaier tegen al die ingangen van de draden aan te houden terwijl de scooter op contact stond. alleen bij geen enkele ingang ging het lampje branden. het kan zijn dat iets verkeerds gedaan heb dit is namelijk ook de eerste keer dat ik dit doe. er is ook een begrenzer in gezet door een van de vorige eigenaren en die draag zit aangesloten op de bruine draad waar je het over had. ik heb ook op die aansluiting gekeken met de schroevendraaier maar daar deed die ook niks.
 
Ik heb gemeten door met een spanningszoekerschroevendraaier
Is dit een schroevendraaier voor 12 Volt of eentje waarmee je 230 Volt kunt meten?
Die laatste gaat uiteraard niet werken.
Bij de 12V schroevendraaier hoort nog een draadje die je dan op de massa of min-pool accu dient aan te sluiten.

 
Aah dat verklaard een hoop. Ik ga maandag even langs de toolstation om er zo een te halen. Mocht de bruine of zwarte draad geen contact maken, wat dan?
 
Dan krijgt de cdi geen gelijkspanning en kan deze ook geen vonk "maken".

Ik ga maandag even langs de toolstation om er zo een te halen.
Beter een multimeter kopen, deze is veelzijdiger dan een spanningszoeker.
Bovendien is zo'n lampje niet noodzakelijk goedkoper, een simpel multimetertje koop je bij de Action voor nog net geen 5 Euro!
 
Bedankt voor je hulp, mocht hij geen gelijkspanning hebben, is dan de spanningsregelaar stuk? Of moet ik dan in een andere richting kijken?
 
Als je tussen de zwarte en bruine draad van de cdi connector geen spanning meet met enkel het contact "aan", dan ligt dit niet direct aan de spanningsregelaar.
Op de CDI moet immers ook de accuspanning staan als de motor niet loopt.

Als al het andere dat werkt met de boordspanning het wel goed doet, lijkt mij spanning te staan op de bruine draad van het contactslot, als je dan geen spanning meet op de bruine draad bij de cdi, scheelt er iets met de bedrading tussen het contactslot en de cdi. (zie schema in mijn post#2