scooter valt terug in snelheid na halen van topsnelheid

romma

New Member
Ik heb een Sym Symphony st uit 2019. ik heb hem tweedehands gekocht in april 2022 en toen was er nog niks aan de hand. ongeveer 2-3 maanden geleden deed mijn scooter opeens raar. als ik de top haalde (destijds was dat 50 km/h) viel die terug naar 40, maar op 40 trok hij opeens weer terug naar 50 en daarna weer naar 40 en zo door. ik heb dit weekend de vario ring er uit gehaald waardoor hij 60 km/h lijkt te halen maar het probleem is er nog steeds maar dan nu tussen de 60 en de 50. als ik mijn gas bijvoorbeeld voor 3/4 open heb rijdt hij steady 55 km/h. ik heb geen idee wat er aan de hand is. deze scooter heeft volgens mijn een ecu en een elektronische geregelde carburateur dus misschien is daar iets mis mee. ik heb een video gemaakt zodat het te zien valt. het benzine lampje brand omdat ik moet tanken dus daar ligt het niet aan :) .
 
Advertisement - register to remove this

het benzine lampje brand omdat ik moet tanken dus daar ligt het niet aan :) .
sorry, maar heb je het ook met volle tank? want je zal de eerste niet zijn die dit heeft bij een tank waarvan het benzinelampje knippert omdat je moet tanken: je hebt als eerste voldoende benzine nodig om goed te kunnen rijden.
 
misschien dat ie z'n vlotterbak leegtrekt, door een deels verstopte toevoer van tank naar vlotterbak (benzinekraan, filter)? zulke grote stappen heeft mijn Euro4 met elektronisch gesaboteerde carburateur niet hoor..
 
Ik ga het bekijken. Maar ik de ik het niet want elke andere snelheid zoals gwn constant 55 rijden rijdt hij goed door.
dan denk je het niet.
hierom denk ìk het wèl: bij volgas 60 gaat er "ff" méér benzine doorheen dan bij 3/4 gas 55. daarom merk je dat dáár pas. als ie terugzakt naar 50 valt ie volgens mij ook echt uit, (vlotterbak vult weer) en dan komt ie weer.
andere theorie is een bougie die te heet wordt, waardoor de weerstand te hoog wordt en die na een paar loze slagen weer afkoelt.. maar dat zou dan weer door een te arm mengsel op top moeten komen, anders is het bij 55 ook al.
 
Last edited:
dan denk je het niet.
hierom denk ìk het wèl: bij volgas 60 gaat er "ff" méér benzine doorheen dan bij 3/4 gas 55. daarom merk je dat dáár pas. als ie terugzakt naar 50 valt ie volgens mij ook echt uit, (vlotterbak vult weer) en dan komt ie weer.
andere theorie is een bougie die te heet wordt, waardoor de weerstand te hoog wordt en die na een paar loze slagen weer afkoelt.. maar dat zou dan weer door een te arm mengsel op top moeten komen, anders is het bij 55 ook al.
Klopt het lijkt net alsof de motor stopt. Ik zal eens kijken naar de filter enzo. Enig idee hoe ik de vlotter bak kan controleren?
 
Ik zou de sproeiers in de carburateur en de filtertjes van de luchtklepjes eens goed schoon maken.
Wel goed opletten welk klepje waar zit aangesloten zowel met de slangetjes als met de elektrische connectoren want je mag ze niet verwisselen.
 
Back
Top