Scooter valt ineens helemaal stil

Had het niet beter kunnen uitleggen dan gallecgun. Als je het niet zeker weet kan je ook hier foto's van je zuiger en wand plaatsen en dan kunnen wij het eventueel beoordelen.
 
Ja waar ik gisteren nog wel achterkwam is dat er bij de oliepomp, (Waar de slang van naar het spruitstuk gaat) er wat olie lekt. Kan dit ook de oorzaak zijn? Heb de slang gecheckt maar deze is luchtdicht.

Vermoed dat het nippeltje waar de slang aan de olietank zit kapot is of lekt. Nu rondgekeken op internet maar kan zo'n nippeltje nergens vinden.
 
Ja moet dan de cilinder, zuiger en cilinderkop vervangen worden? Of kun je dit nog repareren (Omdat die nog wel start en loopt).

Bij de laatste keer dat hij uitviel hoorde ik ook een raar geluid. Beetje alsof er ineens luchtdruk vrij kwam (Lastig uit te leggen haha)
 
de cilinderkop hoeft niet vervangen te worden. Er moet een nieuw cilinder kit op, dus cilinder, zuiger, zuigerveren, pin en clips. En een pakkingset
 
Oke, ga ik vanavond de cilinder ff demonteren en dan kijken hoe of wat. Nog tips over wat voor cilinder ik het beste kan kopen?

TNT Peugeot AC 40mm 50cc 2 takt?
 
het is ook wel de moeite om de lager van de krukas te vervangen, die ene waar de pin doorheen gaat. Kan zo snel niet op de naam komen
1599469594875.png
die ene linksonder. Die is wel een glijlager, jij moet een pinlager hebben. Welke precies weet ik niet
 
Ja zal ik doen,

Iemand nog tips over welke cilinder & waar ik eventueel dat nippeltje bij de oliepomp kan halen?
Post automatically merged:

Kan nergens vinden waar je dit zou kunnen halen, alleen een hele nieuwe pomp.
 

Attachments

  • 85BA6F0F-9D3C-4317-90CF-EA2CEC119CD7.jpeg
    85BA6F0F-9D3C-4317-90CF-EA2CEC119CD7.jpeg
    122.6 KB · Views: 26
Last edited:
de cilinderkop hoeft niet vervangen te worden. Er moet een nieuw cilinder kit op, dus cilinder, zuiger, zuigerveren, pin en clips. En een pakkingset
Dit klopt niet. Meestal kan een warmloper gewoon gerepareerd worden.

Als hij niet meer te redden is en je een nieuwe cillinder nodig hebt pak dan alles behalve het goedkoopste van het goedkoopste. Geen dmp bijvoorbeeld. Goedkoop is duurkoop in dit geval.

Dat lager heet trouwens "naaldlager". Erg belangrijk om die te vervangen als die boel toch open ligt, anders kan het je zoals bij mij een hele blok revisie kosten.
 
Kijk er eerst even naar voordat je nieuw spul gaat halen. Als je geluk hebt kan die gewoon gered worden maar ik ben er bang voor omdat je toch al een paar warmlopers hebt gehad (te weinig olie). Zo niet dan wordt het een nieuwe kit. Ik kan de cillinder van dr aanraden. Zeer gewilde cillinders en betaalbaar. Ik rijd op dit moment met een naraku. Eigenlijk chinees zo ver ik weet maar ik ben er erg tevreden over. Is ook een stuk goedkoper als een Dr.
Bij deze kit zit een cillinder, zuiger, circlips en pakkingen. Voor de rest heb je niets nodig. Let er wel op dat je de boel een beetje insmeert met 2 takt olie tijdens het monteren. Olie pompje kan geloof ik alleen in 1 geheel vervangen worden. Je kan eventueel de oliepomp afkoppelen en zelf olie bij de benzine mengen maar dat raadt ik af.

Als de cillinder gered kan worden raad ik je aan hem even naar een scooter of motor zaak te brengen. Deze kan hem dan professioneel uithonen en je de juiste overmaat zuiger verkopen.
 
Ja want zag ook al dat er heel veel verschillende merken en prijzen zijn.

Is goedkoper dan echt zo slecht? Ben namelijk tijdelijk me rijbewijs kwijt dus vandaar dat ik op deze scooter rijd. Ben wel van plan hem te verkopen
en dan een iets nieuwere scooter te halen. Geen zin om dan nu 100 euro voor een cilindertje neer te leggen.

Cilindertje die dr nu onder zit is ook al 25 jaar oud dus misschien is vervangen dan ook wel beter dan repareren.

Las ook nog iets dat je nog moet kijken of het 25 of 45 kmph cilinder is?
 
meestal ben je met honen even duur uit als een cilinderkitje, dus is het de moeite wel waard?
Ligt er maar net aan wat voor cilinder je hebt? Lijkt me logisch dat het bij een imitatie van 50€ weinig nut heeft. Als de originele cilinder er nog op zit vind ik het juist erg raadzaam om te laten honen.

@ts, een cillinder hoeft ook geen 100€ te kosten. Een Naraku scheelt echt niet veel qua prijs op een dmp. En ja het is niet verstandig de goedkoopste te pakken. Goedkoop is duurkoop. Deze cilinders zijn meestal super goedkoop materiaal en slecht afgewerkt. Problemen gegarandeerd.

Je kan je voorstellen als zo'n zuiger 200* p seconde op en neer gaat, zit in ongeluk binnen in de cilinder in een heel klein hoekje. Het kan altijd mis gaan maar met een DMP gaat het uiteindelijk gegarandeerd mis. Van dat merk zou ik nog niet eens optische delen monteren.
 
Ja volgensmij zit de orginele cilinder er nog onder, heb op de scooter zelf voor derest ook alleen orginele onderdelen gevonden.

Waar herken ik aan of die orgineel is?
 
De foto’s van de binnenkant van de cilinder

niet meer te redden denk ik. Of mix tanken, alles insmeren met olie, dan olie afdoppen en kijken of die het weer doet?
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    141.4 KB · Views: 24
  • image.jpg
    image.jpg
    232.9 KB · Views: 25
  • image.jpg
    image.jpg
    174.8 KB · Views: 20
Last edited:
Zuiger zou ik niet meer terug monteren, die heeft zijn beste tijd gehad zo te zien.
Zijn de krassen/vegen/groeven in de wand voelbaar als je je vinger erover heen glijdt?
 
Gewoon weggooien en nieuwe cilinder met nieuwe zuiger monteren.
Je ziet de deuken en groeven gewoon zitten op de foto.
Hier is niks meer te redden.
Verder krukas goed nakijken en pistonpen en naaldlager gelijk ook vervangen.
 
Back
Top