Scooter stopt er soms mee.

ThomP

Well-Known Member
Goedenmiddag,

hierbij mijn probleem met de scooter. Het gaat om een peugeot ludix. Drie maand geleden overgekocht van iemand. Afgelopen maand begon het probleem.

Gewoon tijdens het rijden valt de snelheid weg. Vervolgens komt die tot stilstand en als ik volgas geef blijft die lopen maar stotterend, geven moment hoor je een pof, komt er een straal rook uit de uitlaat en loopt die weer voor een stuk en dan hetzelfde probleem weer. Als ik het gas helemaal loslaat tijdens het probleem valt die uit en kan ik 40x kicken.

Wat heb ik zelf al geprobeerd:
-caberateur nagelopen/ schoongemaakt
- nieuwe bougie
- nieuwe choke
- nieuwe tank/ schoongemaakt

Soms doet die het ook zo voor twee dagen goed en dan heb ik weer een dag problemen.

Zelf denk ik nog misschien:
- uitlaat ontkolen?
- alle leidingen vervangen?
- elektrische kortsluiting ergens?

Iemand tips/ ervaring?

Mvg, Thom

Ps. ik heb een filmpje, maar kan deze niet uploaden..
 
Advertisement - register to remove this

Vermoed dat je CDI naar de noppen is..

Gewoon tijdens het rijden valt de snelheid weg.
In dit geval zal de CDI ontstekingen afzwakken en of over slaan.. minder kracht van de motor..
snelheid naar beneden.. Zelfde idee als een begrenzer die vonkje weg neemt van de CDI.


Vervolgens komt die tot stilstand en als ik volgas geef blijft die lopen maar stotterend, geven moment hoor je een pof, komt er een straal rook uit de uitlaat en loopt die weer voor een stuk en dan hetzelfde probleem weer.

Ontsteking gaat zich dan verdraaien (te vroeg of te laat) en dan remt de boel zich af.. Moment dat je POF hoort ontsteekt hij op het verkeerde moment als net de uitlaat poort open gaat of open is.
De rook die dan ontstaat verklaard dat het mengsel benzine / olie niet goed verbrand word..
Bij een goed warme motor zal er geen rook moeten zijn.

Als ik het gas helemaal loslaat tijdens het probleem valt die uit en kan ik 40x kicken.

Ontsteekt dan niet op de juiste timing en dan valt de motor uit want compressie is er dan niet meer of valt weg..
Bij een goede CDI kan je direct starten, bij een kapotte kan je eeuwig blijven kicken (zelf het probleem ook gehad met een peugeot viva-city..)

Voordat je wat vervangt, kijk eerst even wat voor oliepomp systeem je scooter gebruikt..

Als het een zwart kastje is die je oliepomp regelt dan heb je nog het oudere type CDI er naast zitten..

Heb je een grijs kastje, dan zit daat de oliepomp regelaar EN de CDI.

Dus je hebt

Systeem 1:

peugeot-cdi-box-6v-2T.jpg
PLUS
1y8f0g.jpg



System 2:

25p4od4.png
 
Last edited:
Back
Top