Ik ga even kijken. In welke positie wil je eigenlijk je zuiger hebben in de cilinder als je de vliegwiel op tijd zet?Pas geleden is er ook een vraag geweest over zo'n probleem. Bleek toen dat het bdp tijdstip op het vliegwiel niet overeen kwam met de werkelijke bdp van de zuiger . Men heeft toen zelf een merkteken op het vliegwiel gezet en de nokkenas opnieuw afgesteld. Dit was de oplossing.
Misschien is dit bij jou ook het geval check je bdp van je zuiger eens of dat overeen komt met je vliegwiel.
Oh isc.Je zuiger moet in top staan , dan zou het merkteken van het vliegwiel overeen moeten komen met het teken op het blok. Hier kan je zelf niets aan veranderen , dit is een vast gegeven d.m.v de spie in de krukas en vliegwiel . Als de zuiger precies in top staat moeten de in en uitlaat klep gesloten zijn. Ook hiervoor staan merktekens op je tandwiel waar je ketting omheen zit. Als alles goed zit staat hij in ieder geval op tijd. Ook ontstekings tijd stip staat dan goed d.m.v de pickup die een signaal krijgt van je vliegwiel.
Ik heb namelijk wel de tandwiel van de nokkenas eraf gehaald. Ik ga even kijken wat de zuiger positie is wanneer hij op tijd staat. Ik ga er morgen naar kijken! Thanks voor de tip.Het gaat erom dat je kleppen goed staan t.o.v de zuiger positie , het vliegwiel heeft dus alleen te maken met het tijdstip van de ontsteking via de pickup. Als een merkteken verkeerd zou staan heb je dus een probleem met je timing kleppen / zuiger. Zelf een merkteken maken is dan een optie.
Ik had nog niet gehoord dat er weleens een merkteken verkeerd stond , dat kwam in dat topic ter spraken , met de oplossing zelf een merkteken te maken.
Dit is raar want tijdens het ontsteken van het mengsel hoort de inlaat poort dicht te zijn!Dan krijg ik precies 1 plof met een ontsteking. Ik zie het zelf ook via de inlaat gat.
Als het goed is past een tandwiel altijd maar op èèn manier op de nokkenas (spie of platte kant )
Je raakt me daar kwijt. Ik ben geen expert ofz. Ketting staat op spanning en spanning is zeer strak. Timing is niet veranderd dus hij sprint niet naar een andere tandwiel.En staat de ketting van de distributie ook op spanning zodat hij niet te slap hangt? En hoe bedoel je dat de kleppen niet geheel dicht gaan , als de zuiger van odp naar bdp , gaat na de inlaatslag horen allebei de kleppen dicht te staan , zo bouw je de compressie op . Als ze pas dicht gaan als de zuiger bijna boven is , is er al een groot deel van het mengsel verdwenen door de uitlaat of terug het inlaat kanaal in. het aantal krukas graden dat de kleppen dicht staan na odp is misschien terug te vinden in een werplaats handboek.
En zoals Sparky als zei , gaan allebei de kleppen wel goed open en dicht zodat er niet èèn of beide door een kromme steel blijft klemmen.
Als je goed naar de foto kijkt zie je dat de klep niet helemaal dicht zit. Ik kon er een voelermaatje 0.10 er tussen indoen.
Ik denk dat de klep niet volledig sluit omdat hier ook kool aanslag tussen zit.Ik kreeg voordat ik de krukas verlangde en hij startte kreeg ik vet veel aanslag op me bougie. kei zwarte koolstof achtige aanslag.
Dit duid aan naar een slechte mengsel of zwakke vonk dus.
Uitlaat klep gaat niet volledig dicht.Als je de kop er nog af hebt zou je deze onderste boven kunnen leggen en wat benzine op de kleppen kunnen gieten , deze moeten dan dicht zijn en geen benzine door laten anders is er wat met de kleppen aan de hand.
Klopt dus! Weet niet zeker over de koolaanslag.Ik denk dat de klep niet volledig sluit omdat hier ook kool aanslag tussen zit.
Wat ik zou doen, is de klep eruit halen en de zitting en de klep zelf bekijken waar het door komt dat deze niet sluit.Maar hoe kunnen we dit oplossen?
Ik denk dat ik de cilinderkop naar de garage ga brengen. Kleppen systeem word me te moeilijk.Als de klep niet sluit heb je geen compressie en zal je scooter niet starten.
Wat ik zou doen, is de klep eruit halen en de zitting en de klep zelf bekijken waar het door komt dat deze niet sluit.
Want het kan ook nog zijn dat de klepsteel krom is en dat daardoor de klep niet sluit.
Verder ook kijken of er niks mis is met de veren die de klep in de zitting trekken.
De klep eruit halen is makkelijk echter er weer inzetten is een ander paar mouwen.
Hiervoor heb je speciaal gereedschap nodig omdat de twee in elkaar zittende veren in gedrukt moeten worden om de ring en de wigjes weer op z'n plaats te krijgen.
Maar Youtube is je vriend, hier vind je ongetwijfeld trucjes om dit ook zonder speciaal gereedschap te doen.
Kleppen waren inderdaad het probleem. Scooter startte.De klep staat gewoon open, die motor kan dus nooit starten.
Als je nieuwe probleem met het oude te maken heeft zou ik het hier even delen, zo niet, maak gewoon een nieuw draadje aan.Nu is er een nieuw probleem gekomen.