Scooter start niet.

Scooter start niet.
4T Piaggio blok.

Ik had eerst een kappote schroefdraad op me krukas wat er voor zorgde dat de Vliegwiel geen goed stroom maakte.
Dit is veroorzaakt door een rivisie. Na dat ik me krukas heb vervangen werkt de vonk goed. Helder blauw, rozig.
Dus Ontsteking werkt.

Daarnaast heb ik direct een nieuwe 72CC cilinder erop gezet voor meer snelheid.
Dit verzorgde voor vet veel compressie. De compressie voel je wel. Dus dat is het probleem niet.

De timing staat goed (2T voor 2 kleppen gesteld. ) en kleppen zijn gesteld op 10 in en 15 uit.
Dus afstelling is het probleem ook niet.

Benzine zou ook geen probleem moeten zijn maar daar ligt mijn vermoeden.
Vacuum is goed. Dus benzine loop naar de Carburateur. Carb vlotterbak zit lekker vol met benzine.
Carburateur recent helemaal schoongemaakt tijdens rivisie.
Er zit een 86 sproeier in nadat de cilinder is vervangen.

Maar toch start hij niet! Niet eens plofjes!
Ik draai me spruitstuk eraf en gooi er benzine in cilinder. En kick me scooter. Dan krijg ik precies 1 plof met een ontsteking. Ik zie het zelf ook via de inlaat gat.

Ik kan veel maar dit is me echt te vaag.
Wie o wie kan me helpen? Tips zijn altijd welkom.
Zelfs al afstellingen tips. Misschien doe ik iets verkeerd!
 
Advertisement - register to remove this

Pas geleden is er ook een vraag geweest over zo'n probleem. Bleek toen dat het bdp tijdstip op het vliegwiel niet overeen kwam met de werkelijke bdp van de zuiger . Men heeft toen zelf een merkteken op het vliegwiel gezet en de nokkenas opnieuw afgesteld. Dit was de oplossing.
Misschien is dit bij jou ook het geval check je bdp van je zuiger eens of dat overeen komt met je vliegwiel.
 
Pas geleden is er ook een vraag geweest over zo'n probleem. Bleek toen dat het bdp tijdstip op het vliegwiel niet overeen kwam met de werkelijke bdp van de zuiger . Men heeft toen zelf een merkteken op het vliegwiel gezet en de nokkenas opnieuw afgesteld. Dit was de oplossing.
Misschien is dit bij jou ook het geval check je bdp van je zuiger eens of dat overeen komt met je vliegwiel.
Ik ga even kijken. In welke positie wil je eigenlijk je zuiger hebben in de cilinder als je de vliegwiel op tijd zet?

Toch helemaal op het uiterste naar boven of niet.
 
Je zuiger moet in top staan , dan zou het merkteken van het vliegwiel overeen moeten komen met het teken op het blok. Hier kan je zelf niets aan veranderen , dit is een vast gegeven d.m.v de spie in de krukas en vliegwiel . Als de zuiger precies in top staat moeten de in en uitlaat klep gesloten zijn. Ook hiervoor staan merktekens op je tandwiel waar je ketting omheen zit. Als alles goed zit staat hij in ieder geval op tijd. Ook ontstekings tijd stip staat dan goed d.m.v de pickup die een signaal krijgt van je vliegwiel.
 
Je zuiger moet in top staan , dan zou het merkteken van het vliegwiel overeen moeten komen met het teken op het blok. Hier kan je zelf niets aan veranderen , dit is een vast gegeven d.m.v de spie in de krukas en vliegwiel . Als de zuiger precies in top staat moeten de in en uitlaat klep gesloten zijn. Ook hiervoor staan merktekens op je tandwiel waar je ketting omheen zit. Als alles goed zit staat hij in ieder geval op tijd. Ook ontstekings tijd stip staat dan goed d.m.v de pickup die een signaal krijgt van je vliegwiel.
Oh isc.

Ik ga em kijken naar die zuiger positie met de vliegwiel timing. Maar als dat niet klopt hoe fix je dat? Je kan de krukas spie moeilijk verplaatsen toch.

Ik stuur zo wel foto.
 
Het gaat erom dat je kleppen goed staan t.o.v de zuiger positie , het vliegwiel heeft dus alleen te maken met het tijdstip van de ontsteking via de pickup. Als een merkteken verkeerd zou staan heb je dus een probleem met je timing kleppen / zuiger. Zelf een merkteken maken is dan een optie.
Ik had nog niet gehoord dat er weleens een merkteken verkeerd stond , dat kwam in dat topic ter spraken , met de oplossing zelf een merkteken te maken.
 
Het gaat erom dat je kleppen goed staan t.o.v de zuiger positie , het vliegwiel heeft dus alleen te maken met het tijdstip van de ontsteking via de pickup. Als een merkteken verkeerd zou staan heb je dus een probleem met je timing kleppen / zuiger. Zelf een merkteken maken is dan een optie.
Ik had nog niet gehoord dat er weleens een merkteken verkeerd stond , dat kwam in dat topic ter spraken , met de oplossing zelf een merkteken te maken.
Ik heb namelijk wel de tandwiel van de nokkenas eraf gehaald. Ik ga even kijken wat de zuiger positie is wanneer hij op tijd staat. Ik ga er morgen naar kijken! Thanks voor de tip.
 
Als het goed is past een tandwiel altijd maar op èèn manier op de nokkenas (spie of platte kant )

IMG_4163.JPGIMG_4164.JPGcilinderkop.pngZuiger.png

Hier zijn Foto's van mijn Zuiger positie.

Je ziet dat de scooter op tijd staat via het vliegwiel markering. (Bij piaggio zit het op de koelvin)
Distrubutietandwiel staat ook op tijd met niet eens 1 tandje afwijking.
Zuiger staat op zijn uiterste positie.

Kleppen gaan niet geheel dicht maar op de markering zit de kleppen wel dicht.
 
En staat de ketting van de distributie ook op spanning zodat hij niet te slap hangt? En hoe bedoel je dat de kleppen niet geheel dicht gaan , als de zuiger van odp naar bdp , gaat na de inlaatslag horen allebei de kleppen dicht te staan , zo bouw je de compressie op . Als ze pas dicht gaan als de zuiger bijna boven is , is er al een groot deel van het mengsel verdwenen door de uitlaat of terug het inlaat kanaal in. het aantal krukas graden dat de kleppen dicht staan na odp is misschien terug te vinden in een werplaats handboek.
En zoals Sparky al zei , gaan allebei de kleppen wel goed open en dicht zodat er niet èèn of beide door een kromme steel blijft klemmen.
 
Last edited:
En staat de ketting van de distributie ook op spanning zodat hij niet te slap hangt? En hoe bedoel je dat de kleppen niet geheel dicht gaan , als de zuiger van odp naar bdp , gaat na de inlaatslag horen allebei de kleppen dicht te staan , zo bouw je de compressie op . Als ze pas dicht gaan als de zuiger bijna boven is , is er al een groot deel van het mengsel verdwenen door de uitlaat of terug het inlaat kanaal in. het aantal krukas graden dat de kleppen dicht staan na odp is misschien terug te vinden in een werplaats handboek.
En zoals Sparky als zei , gaan allebei de kleppen wel goed open en dicht zodat er niet èèn of beide door een kromme steel blijft klemmen.
Je raakt me daar kwijt. Ik ben geen expert ofz. Ketting staat op spanning en spanning is zeer strak. Timing is niet veranderd dus hij sprint niet naar een andere tandwiel.

Als je goed naar de foto kijkt zie je dat de klep niet helemaal dicht zit. Ik kon er een voelermaatje 0.10 er tussen indoen.
Ik weet dus niet waar het mengsel naar toe gaat. Ik weet alleen dat er wel mengsel is omdat er benzine naar de vlotterbak gaat.

Ik heb geen compressie meter maar de bougie gat zuigt wel vet veel en kickstart trapt lekker.

Nokkenas afstelling verkeerd? Ik heb vet veel aanslag op me kop gekregen door een zwakke vonk omdat hij eerst wel starten. (weinig vermogen)
Zwakke vonk kwam dus door vliegwiel en schroefdraad ect.

** edit.

Ik kreeg voordat ik de krukas verlangde en hij startte kreeg ik vet veel aanslag op me bougie. kei zwarte koolstof achtige aanslag.
Dit duid aan naar een slechte mengsel of zwakke vonk dus.
 
Als je de kop er nog af hebt zou je deze onderste boven kunnen leggen en wat benzine op de kleppen kunnen gieten , deze moeten dan dicht zijn en geen benzine door laten anders is er wat met de kleppen aan de hand.
 
Als je goed naar de foto kijkt zie je dat de klep niet helemaal dicht zit. Ik kon er een voelermaatje 0.10 er tussen indoen.
Ik kreeg voordat ik de krukas verlangde en hij startte kreeg ik vet veel aanslag op me bougie. kei zwarte koolstof achtige aanslag.
Dit duid aan naar een slechte mengsel of zwakke vonk dus.
Ik denk dat de klep niet volledig sluit omdat hier ook kool aanslag tussen zit.
 
Als je de kop er nog af hebt zou je deze onderste boven kunnen leggen en wat benzine op de kleppen kunnen gieten , deze moeten dan dicht zijn en geen benzine door laten anders is er wat met de kleppen aan de hand.
Uitlaat klep gaat niet volledig dicht.
Ik denk dat de klep niet volledig sluit omdat hier ook kool aanslag tussen zit.
Klopt dus! Weet niet zeker over de koolaanslag.

Ik heb het niet met benzine geprobeerd maar met remreiniger.
Het valt eruit als een waterval.

De speling is minimaal. 0.1-0.2 max met voelermaatje.

Maar hoe kunnen we dit oplossen? Ik ga er vanuit dat de uitlaat klep er voor zorgt dat de benzine eruit stroomt waardoor er geen ontsteking komt.
 
Als de klep niet sluit heb je geen compressie en zal je scooter niet starten.


Maar hoe kunnen we dit oplossen?
Wat ik zou doen, is de klep eruit halen en de zitting en de klep zelf bekijken waar het door komt dat deze niet sluit.
Want het kan ook nog zijn dat de klepsteel krom is en dat daardoor de klep niet sluit.
Verder ook kijken of er niks mis is met de veren die de klep in de zitting trekken.

De klep eruit halen is makkelijk echter er weer inzetten is een ander paar mouwen.
Hiervoor heb je speciaal gereedschap nodig omdat de twee in elkaar zittende veren in gedrukt moeten worden om de ring en de wigjes weer op z'n plaats te krijgen.

Maar Youtube is je vriend, hier vind je ongetwijfeld trucjes om dit ook zonder speciaal gereedschap te doen.
 
Als de klep niet sluit heb je geen compressie en zal je scooter niet starten.



Wat ik zou doen, is de klep eruit halen en de zitting en de klep zelf bekijken waar het door komt dat deze niet sluit.
Want het kan ook nog zijn dat de klepsteel krom is en dat daardoor de klep niet sluit.
Verder ook kijken of er niks mis is met de veren die de klep in de zitting trekken.

De klep eruit halen is makkelijk echter er weer inzetten is een ander paar mouwen.
Hiervoor heb je speciaal gereedschap nodig omdat de twee in elkaar zittende veren in gedrukt moeten worden om de ring en de wigjes weer op z'n plaats te krijgen.

Maar Youtube is je vriend, hier vind je ongetwijfeld trucjes om dit ook zonder speciaal gereedschap te doen.
Ik denk dat ik de cilinderkop naar de garage ga brengen. Kleppen systeem word me te moeilijk.

kan je kijken naar deze video?
Dit is toch niet goed dat je via de uitlaat zo makkelijk vloeistof naar buiten gaat via de klep.

 
Back
Top