Scooter start niet, vonkt wel

Jorne

Turbo Turbo!
Hallo,

Ik heb een probleem, mijn scooter start niet.. Hij vonkt wel, ik heb dit al vervangen omdat hij eerst niet vonkte; Bougie, dop -> kabel -> bobine, en ik heb de ontsteking van mijn oude blok, op dit blok gezet.. toen vonkte hij perfect.. Alleen hij wil niet starten (ik heb al een nieuwe voet / kop pakking eronder gedaan, en de pakkingen bij de carb.) ..
Verder na 20x kicken ofzo dan komt er een hele harde knal uit de uitlaat, soort geluid van 10 ballonen die tegelijk kapot gaan! Toen heb ik dus even mijn uitlaat eraf geschroeft om te kijken wat er aan de hand was.. toen ik dat deed kwam er opeens allemaal witte rook uit de uitlaat.

Dit betekend dus dat hij pas verbrand in de uitlaat zelf!

Wie weet wat er aan de hand is, liefst zo snel mogelijk antwoorden

Edit; De bougie wordt ook nat, en als ik deo in de cil spuit via het bougie gat start hij ook niet..
 
Advertisement - register to remove this

offtopic: "limbo_aerox"
check zijn scooter base profile:

Merk:Honda
Type:Vision
Cilinder:Standaard
Krukas:Standaard
Ontsteking:Standaard
Carburateur:Standaard
Luchtfilter:Standaard
Vario:Standaard
Koppeling:Standaard
/offtopic

heb je de cilinder al bekeken?? geen rare groeven in ofzo?? zeg ook maar iets hoor........
 
Cillinder = oke, en er zit een nieuwe zuiger in, en ja die is goed om gemonteerd Pijltje naar de uitlaatpoort! .. En hiervoor deed hij het ook niet zoals ik zei, ik heb nu nieuwe pakkingen erin gezet ect. maar nogsteeds niets (staat ook hierboven!).
Ik sprak toevallig iemand via MSN zojuist, hij zei iets over de ontsteking.. omdat het mengsel pas verbrand in de uitlaat (Ook in de eerste post gezet!). Dat ik iets moest veranderen aan mijn ontsteking.. Maar wie weet hoe dat moet, standaard ontsteking..! (Ik kan het verkeerd hebben hoor met die onsteking..)
 
nee inderdaad dat de ontsteking verkeerd getimed is! kun je daarvoor niet beter naar de dealer toe gaan??

ik weet voor de rest hier niets van omdat ik daar nog nooit een probleem mee gehad heb. Maar volgens mij is hier al eens eerder een topic over gegaan........ moet je ff seachen....
 
T lijkt erop dat je bougie vonkt op een moment dat je cilinder niet op de juiste positie staat.
Je bougie hoort te vonken als je zuiger in zijn hoogste stand staat, waardoor hij door de ontploffing naar beneden wordt gedrukt.

Heb je je ontsteking er gewoon zo opgeschroeft of heb je rekening gehouden met het ontstekingstijdstip?
 
Originally posted by Cipher
T lijkt erop dat je bougie vonkt op een moment dat je cilinder niet op de juiste positie staat.
Je bougie hoort te vonken als je zuiger in zijn hoogste stand staat, waardoor hij door de ontploffing naar beneden wordt gedrukt.

Heb je je ontsteking er gewoon zo opgeschroeft of heb je rekening gehouden met het ontstekingstijdstip?

kun je uitleggen aan deze jongen hoe je dit kan veranderen?? dan heb ik het over de ontstekingstijdstip.

alvast bedankt!
 
Nee, maar daar zou het best aan kunnen liggen want; mijn oude ontsteking was kapot, en heb ik van mijn oude blok (met goedeontsteking), gewoon die ontsteking op dit blok geschroeft! dus daar zou het best aan kunnen liggen, zoals 'Bite Me Design' zegt, zou je me dat kunnen uitleggen Cipher? Alvast bedankt :)
 
Ik heb er zelf ook allemaal nog maar heel weinig verstand van hor, maar kan je proberen uit te leggen wat ik weet.

Je zuiger beweegd op en neer en daardoor beweegd je krukas.
Als je zuiger boven is moet je benzine/luchtmengsel ontsteken, en je zuiger naar beneden douwen.
Je mengels moet op precie shet juiste moment ontsteken, ik gok op het moment dat je zuiger NET voorbij het hoogste punt is.

Als je zuiger voor het hoogste punt staat en je mengsel ontsteekt, wordt je zuiger terug geblazen (en ga je achteruit rijden :D)
Als je een ontsteking hebt als je zuiger beneden staat, blijft hij beneden staan.

Het moment waarop je een ontsteking hebt wordt door je ontsteking bepaald,welke op je krukas zit. Dit werkt met een kein contactje oid welke op je krukas zit, en rondjes draaid in je ontsteking. Dit contactje moet du sop de juiste plek zitten....

Of je dit zelf kan uitmeten en afstellen weet ik niet.. maar het valt te proberen lijktme
Haal je ontsteking los, en je cilinderkop eraf.
Draai aan je krukas tot je ziet dat je zuiger op zijn hoogste punt staat. Zet nu je ontsteking zo vast zodat hij contact maakt, en dus voor de ontsteking zorgt.


Maar zoals ik zij.. ik ben ook nog maar een beginner. Zoek eens op dit forum hoe een ontsteking werkt...daar heb je denk ik meer aan dan dit
 
Ik heb niets via de Search kunnen vinden, maar echt bedankt jongen!! Top gewoon ! Ik ga het meteen proberen! Over een uurtje kom ik weer ff vertellen of het is gelukt of ... ;)

En een beginner kan je jezelf niet echt noemen Cipher bedankt!
 
Oke, het wil niet lukken!
Ik heb hem dus zo (zie onderstaande fotos!) met dat lipje (voor ontsteking op de krukas naar boven staan en de zuiger helemaal bovenaan (hoogste punt..) ik weet het niet meer hoor..

DSCN0915.jpg


DSCN0914.jpg


DSCN0919.jpg
 
ineens heb je het!! je moet hem omdraaien....... euh om het simpel uit te leggen: het langste uitsteeksel(waar geen draad omheen zit) moet nu naar dat zwarte doosje wijzen nu zal hij volgens mij op het moment waar jij de zuiger hebt gaan ontsteken!
 
*ziet voor het eerst een intsteking van binnen*

Zo te zien moet je hem inderdaad precies omdraaien.
Links boven zie je inplaats van een spoel een ander blokje zitten. Rechtsonderin zie je dat contact zitten waar een kabel (pick-up draad) uitkomt. Op het moment dat dat ding links boven dat zwarte doosje raakt krijg je dus een vonk. Ze moeten elkaar dus raken op het moment dat je zuiger boven is... dus inderdaad, precies andersom. Nu vonkt ie dus wanneer je zuiger beneden is..

Probeer even op dit forum of met google te zoeken naarhet beste tijdstip voor ontsteking. Ik kan me namelijk voorstellen dat dat vlak na het hoogste punt moet zijn, en er niet precies op (dan wordt je zuiger je drijfstanf ingedrukt).

Ik heb eens iemand gelezen die zn ontsteking ook niet goed had gemonteerd, en zijn scooter reed dus achteruit :D

Maar hoe je volgens mij het best het punt van ontsteking kan vinden;
Draai aan je krukas en kijk naar je zuiger. Wanneer hij op zijn hoogste punt staat draai je hem nog een paar graden verder, zodat je zuiger een milimeter terug zakt. Op dat punt wil je je vonk hebben, denk ik.
Maar zoals ik zei, zoek het nog even na.

En tnx voor de fotos! Weet ik vast wat ik kan verwahcten als ik mijn ontsteking eindelijk eens open krijg...

EDIT:
Hier een how-to over het installeren van een binnenrotor; http://www.scooter-freaks.nl/howto/afstelling/rotorafstellen.php
Je kan er wat info uithalen over het bepalen van het ontstekingstijdstip.
 
Last edited:
Ach, ben gewoon leergierig. Een paar meer-dan-3-lettergrepen-tellende-begrippen erin rammen en je lijkt heel slim ;)

Ik las net op n site over begrensers dat het ideale ontstekingstijdstip is vlak VOOR het hoogste punt, ipv vlak erna zoals ik suggereerde (weer zo een woord ;)). Zoek dus 1st ff wat op het net voor je het probeerd en misschien je zuiger of krukas sloopt...
 
lijkt mij logischer dat hij erna moet ontsteken anders zou hij terug drukken toch? en dan rij je achteruit volgens mij........ ik bedenk ook maar wat..... maar volgens mij kan hij hem niet zo nauwkeurig afstellen...... volgens mij is het gewoon die bouten eruit en dan heb je 2 keuzes of de ene kant of de ander...... of zie ik dat verkeerd??
 
je onsteking zit wel goe.

je pickup komt kort bij da dikke plekje op je vliegwiel en dat bepaald de vonk.

Die pickup doet niks met die zwart ingetapede spoel. (=onstekingspoel).

Probeer es draad te trekkken van je blok naar je kader. maybe is je massa fucked up)
 
Back
Top