This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Scooter start niet vonkt wel en knalt uit uitlaat

danzl

Well-Known Member
Sym jet euro x start niet

Bougie vonkt goed

Krijgt benzine

Zat eerst een originele cilinder op met een Sito uitlaat.

Cilinder vervangen voor een malossi 70cc en nu start hij niet meer en knalt uit de uitlaat

Malossi membraan plaatjes erin gehad en de originele geen verschil

Sproeier 96 86 80 en 68 geprobeerd bij allemaal hetzelfde

Aan de ontsteking is niets veranderd
 
Ik ga vanavond de originele cilinder terug plaatsen om te kijken wat hij dan doet.

Weet iemand de ohm waardes om de ontsteking door te meten zodat ik dat ook kan uitsluiten.

Bougie's heb ik ook 3 geprobeerd
 
@ sparky

Vliegwiel is niet los geweest alleen de kap is eraf geweest om de kap over de cilinder los te halen.

@ trabiarie

De bougie is nat van de benzine
Post automatically merged:

 
Last edited:
heb je dus een paar optie's , compressie niet oke , mengsel veel te rijk waardoor hij verzuipt . Of de vonk is inwendig in de cilinder niet aanwezig , door vet geslagen bougie's ( je had er al 3 geprobeerd)
 
Filmpje van het vonken van de bougie
Post automatically merged:

Compressie is goed, is nieuwe cilinder

Op het moment zit er de originele sproeier (68) in en er is niets aan de afstelling van de carburateur veranderd
 
2 gebruikte bougies en 1 nieuwe allemaal op 0.6mm
Post automatically merged:

Maar dat zou toch raar zijn dat de compressie niet goed zou zijn, de cilinder zuiger en kop komen nieuw uit de doos.
De startmotor krijgt hem niet rond
Post automatically merged:

Hoe kan ik eventueel de compressie meten, ik heb geen compressie meter
Post automatically merged:

Net nog eens geprobeerd te starten, met de knal uit de uitlaat komt er ook een kleine steekvlam uit.

Kan het ook niet iets met de uitlaat te maken hebben
Post automatically merged:

Of de cdi dat deze niet geschikt is voor een 70cc
Post automatically merged:


Post automatically merged:

De tijd en zuiger staan goed
 

Attachments

  • 80BDF78A-4AF0-4E3F-A4B7-C72A65A52BA6.jpeg
    226.5 KB · Views: 20
  • 5C41ECB3-CD5F-4F06-A6CF-669CC5B9338D.jpeg
    152 KB · Views: 16
  • 99D108D6-54EC-443D-94F3-C91A3B7A2113.jpeg
    229.9 KB · Views: 22
Last edited:
Ik zie nu dat er een scheurtje zit in de pakking bij het membraan, kan dat de dader zijn?
 

Attachments

  • 2D754506-17C1-402C-8BA1-CB333164CAAC.jpeg
    155.8 KB · Views: 28
Nieuwe pakkingen erin, met en zonder luchtfilter proberen te starten maar nog steeds niet alleen af en toe een knal uit de uitlaat

Compressie gemeten maar weet niet welke waarde het moet zijn
 

Attachments

  • 93AD614F-3A9C-4E2B-8573-C4FFC0AB721C.jpeg
    186.1 KB · Views: 22
Knallen uit je uitlaat is wel vaak je ontsteking of een massa probleem. Massapunten allebei ff goed schoonmaken met schuurpapiertje.
Je zou nog een andere bougiedop kunnen proberen. Scheurtje bij de membraampakking heeft er ook me te maken, hoort niet in ieder geval. Vergeet trouwens niet als alles eraf is geweest dat je sowieso wel een paar keer extra moet kicken voor je uberhaupt benzine door je hele inlaat hebt he
 
Compressie is goed.

Ik zie nu dat er een scheurtje zit in de pakking bij het membraan, kan dat de dader zijn?
Ja, deze mag niet lek zijn anders trekt je blok daar valse lucht.

Kan het ook niet iets met de uitlaat te maken hebben
Probeer de scooter eens te starten zonder uitlaat

Op het moment zit er de originele sproeier (68) in en er is niets aan de afstelling van de carburateur veranderd
Sproeier voor een 70cc is in iedergeval veel te klein.

Ik ga vanavond de originele cilinder terug plaatsen om te kijken wat hij dan doet.
Heb je dit inmiddels geprobeerd en liep de scooter weer?
 
Last edited:
Probleem gevonden, net met stroboscoop de timing gecontroleerd meer die staat helemaal fout dus waarschijnlijk spie gebroken.

Kom er nog op terug
 
Nou het word nog gekker, spie is helemaal intact.

Kan het zijn dat de ontsteking niet meer goed is , kan ik dat doormeten?

Of zou het aan de cdi kunnen liggen?
Post automatically merged:

Maar kort samengevat

Het merkteken op het vliegwiel staat in de uitsparing en dan staat de zuiger een klein stukje onder het hoogste punt.

Dat is ook het geval bij mijn blok

De spie is intact.

Dan zou het aan de ontsteking of de cdi moeten liggen of zie ik dat verkeerd?
 
Last edited:
Als het nokje op het vliegwiel de puls gever passeert , zou je een vonk moeten hebben , wijkt dit dan ook af . Volgens mij manipuleert je cdi ook je tijdstip , als de toeren verhogen. En heeft je blok goed massa?
Je zou als dat in orde is eens een andere cdi kunnen proberen , en dan nog eens meten.
 
Dat wijkt af, met de stroboscoop zie ik geen merkteken op het moment dat hij flitst

Massa heb ik zoals gezegd de raakvlakken geschuurd en stevig vast gedraaid
 
Ik denk dat je het beeld van de stroboscooplamp verkeert interpreteert.
Dat streepje op de foto is bijna hdp (hoogdte dode punt) van je zuiger/krukas.
De vonk komt toch wel een aanzienlijk aantal graden eerder afhankelijk van het toerental op dat moment..
Hoe hoger het toerental van de motor hoe eerder de vonk komt, een grotere voorontstekingshoek dus.
Hoe lager het toerental van de motor hoe later de vonk komt, een kleinere vooronstekingshoek dus.
MAW de vooronstekingshoek is evenredig met het toerental.
Deze hoek (voorontsteking) wordt bepaald door de elektronica in de CDI.

Dus dit streepje op de foto zul je dus nooit zien met een stroboskooplamp op de plek waar hij staat op de foto bij lopende motor!
 
Dus het hele verhaal met de stroboskoop is eigenlijk niet zinvol, is er een andere manier om te controleren of het dan wel klopt?
Een stukje voor het streepje op het vliegwiel is een verdikking van ongeveer 1,5cm lang is dat dan misschien het vlak waartussen de vonk moet vallen?

ik heb voor de zekerheid een nieuwe cdi besteld hopende dat dit het is

maar voor ik die plaats bouw ik hem terug in de staat zoals hij was toen hij nog liep
 
Die verdikking is het punt waarop de pickup een stroompje geeft aan je cdi , als de verdikking onder je pickup door draait.
Staan er niet meerdere streepjes op het vliegwiel , vlak voor het bdp teken? Zoals Spoarky ook al aangaf het bdp teken komt later als de vonk.
In de manuel van deze motor staat ongetwijfeld hoeveel graden voor ontsteking je hebt bij een bepaald aantal toeren.