Scooter start moeilijk na nachtje staan

Kaassmelter48

New Member
Hallo mensen, ik ben nieuw hier. Ik heb een probleem met het koud starten van mijn scooter, een Yamaha Jog R 50cc uit 2005.
Dellorto 17.5 carb met 78 sproeier.
Bougie 8 hittegraad en afgesteld volgens boekje.
Ontsteking stator zo goed als schoon gemaakt.
Bobine is vervangen.
Originele luchtfilter zit er op.
Sito uitlaat waar prop uit is gehaald.
Compressie is 5.5 bar.
Blok krijgt wel benzine.
Elektrische choke is nieuw en werkt gewoon.
Cilinder, zuiger, kop zijn nieuw en ingereden.
Bougie is koffiebruin na flink stuk rijden.

Probleem is dus dat als ik hem na 1 nacht wil starten met de e start of kickstart, hij een halve seconde "loopt" en dan uitvalt. Ik krijg hem dan niet meer aan. Je ziet wel benzine in de carb stromen. (Ik heb doorzichtig slangetje). Wel zie ik wat luchtbellen af en toe mee komen.
Na ongeveer 2 minuten merk ik dat de motor wil gaan lopen. Hierna is het nog 4 x ofzo starten en dan loopt die. Als ik op dat moment gas geef valt die wel uit. Dus moet ik ff de choke zijn werk laten doen.

Eenmaal aan hoor je dus dat e-choke zijn werk doet. Rijden doet hij prima. Trekt goed in 1 keer op naar z'n top. Stationair loopt hij ook goed.
Luchtschroef staat op 1.5.

Ik heb alles wat ik weet geprobeerd. Andere sproeiers. Groter. Kleiner. Vonken doet die gewoon.

Wie kan mij advies geven?

Alvast hartelijk bedankt.

Een hobbyist.
 
Advertisement - register to remove this

Klinkt alsof die te weinig lucht krijgt.

Ik zou even het luchtfilter en het element schoonmaken, je carburateur schoonmaken met speciale aandacht voor de luchtschroef en kanaaltje en kijken of je vacuüm slangetje nog intact en goed aangesloten is.
 
Carb is nieuw en schoon gemaakt. Slangetjes zijn allemaal vervangen. Luchtfilter is nieuw net als de behuizing.

Ik dacht dat 6 bar voor zo'n blok normaal was?

Want als hij een paar uurtjes staat dan start die wel in 1 keer. Alleen na een uurtje of 12 dan wil die niet meer.
 
Is dat geen minarelli horizontaal blok dan? Op zijn minst 8 bar moet die wel hebben.

Nergens valse lucht? Misschien bij keerringen.. Kan ook voor slechte koude start zorgen.
 
5,5 bar is inderdaad niet erg hoog!

Wat ik wel vreemd vindt is dat je de benzine ziet lopen door de slangetjes bij het starten.
Tijdens het starten verbruikt de scooter bijna niks en de vlotterkamer zou reeds gevuld moeten zijn!
Werkt je vlotter/vlotternaald wel na behoren want ik krijg de indruk dat het brandstofniveau in de vlotterkamer zakt naarmate de scooter langer stil staat.

Lekt de scooter misschien ergens benzine?
 
Ik zal de keerringen sowieso vervangen.

Ik kan nergens een lekkage zien. Het zou idd al gevuld moeten zijn. Vlotter werkt wel naar behoren.

Ik ga eerst die keerringen vervangen en dan kom ik hier op terug of dit het probleem was. Thnx alvast mensen.
 
20200921_194936.jpg
Post automatically merged:

Ziet er normaal uit en ik heb geen speling op as.
Post automatically merged:

andere kant doe ik morgen.
Post automatically merged:

Misschien moet ik eens de motor starten en met een vloeistof op de keerring spuiten? Kijken of er een luchtlekkage is.
 
Last edited:
Ik heb mijn oude 12mm carb weer gemonteerd en wat denk je. Hij start nu wel in één keer na een nacht staan.
Wat is dan het probleem met de 17.5 carb? Te groot voor een 50cc snel cilinder? Te grote stationair sproeier? Want het is wel duidelijk dat hij verzoop met de 17.5 carb. Vlotternaald en vlotter werkten gewoon normaal.
Hoofdsproeier was op allebei 78.
 
Back
Top