Scooter start moeilijk, en valt uit

rikselaar

New Member
Hallo,

Mijn Piaggio zip 4t uit 2010 (ongeveer 12000 km) start erg lastig. Elektrisch start hij helemaal niet meer en met de kick ben ik erg lang bezig. als de scooter eenmaal aanstaat valt hij weer uit als ik gas geef. De laatste keer dat hij nog reed was hij erg aan het stotteren tijdens het rijden. Ik heb de bougie en de cdi al bekeken en deze waren allebei nog goed. Zou iemand misschien weten waar ik moet kijken?

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Krijgt de carburateur benzine? (controleren door slangetje los te halen op de carb en dan te kicken).
Heb je nog compressie?
Wordt de bougie nat?

Sinds wanneer doet dit probleem zich voor?
 
Benodigdheden om te controleren:
- Een bus remreiniger of deodorant (verdampt snel)
- Iets wat rook produceert (sigaret of iets)

Waar moet ik valse lucht controleren?
- Bij je krukas keerringen
- Bij je cilinder pakkingen
- bij je spruitstuk

Hoe doen we dat?
Stap 1: Je pakt je bus remreiniger of deodorant
Stap 2: Je spuit de remreiniger/deodorant op de plek waar de voetpakking van de cilinder zit. Doe dit wel terwijl je scooter loopt! Hoor je nu dat de scooter anders in toeren draait, of uitvalt? Dan zit daar je valse lucht! ' Maar mijn scooter start helemaal niet meer!' Dan moet je rook blazen op je cilinder, wordt de rook dan 'naar binnen gezogen' dan is je pakking daar lek. Bij je spruitstuk doe je precies hetzelfde!
Stap 3:' Maar bij mijn krukas keerringen kan ik echt geen deodorant of remreiniger spuiten, hoe doe ik dat dan?'
Je krukas keerringen zijn vrij simpel te controleren. Je haalt je vario delen eraf (koelvin, vario, startkoppeling, starterkrans, etc) dan zie je je keerring zitten. Zie je nu olie zitten? Dan is je keerring lek. Aan de ontstekingszijde haal je je vliegwiel, ontsteking, de pakking die daarachterzit, en je oliepomp meenemer eraf. Dan zie je een soort vorkje zitten die met één inbus vast zit. Draai deze inbus los, en haal het vorkje eraf. Kun je met je vinger de keering makkelijk bewegen, of is ie er gewoon uit ' geplopt' ? Dan is ie niet goed meer.

Bron: http://www.scooter-freaks.nl/forum/...meen-aa/475155-how-to-valse-lucht-controleren
 
Bij 12000km verwacht ik eigenlijk dat de scooter een service beurt hoort te krijgen.. Zou hem dit keer naar een dealer brengen..
 
Back
Top