Scooter maakt veel rook en toeren maar komt niet vooruit

ger69

SP 98 - SF3
Hey,

Ik heb onlangs een zip sp 98 gekocht en ben deze aan het opknappen en bezig opnieuw af te stellen.

Nu zat er een sproeier 80 (DO sproeier) in, wat mij erg groot leek voor een runner luchtfilter met een gat en een gianelli reverse dus ik heb er een sproeier 74 (namaak achtig iets) in gedaan, gat van luchtfilter dicht gemaakt (wat er dus niet hoorde, achterkant nog gewoon open) en de gasnaald op de middelste stand gezet (stond helemaal boven of beneden, weet niet meer). Daarnaast ook een paarse drukveer vervangen door een std drukveer.

Nu wilde ik de scooter starten en na vaak kicken ging hij eindelijk aan. Hij reageerde vel op het gas. Daarna nog wat meer gas te geven kwam er allleen maar gestotter uit de scooter en ontzettend veel rook. Scooter kwam niet vooruit.

De accu is niet aangesloten tijdens het starten. Ik weet zeker dat het iets met de carburateur is maar heb geen idee wat. Massakabel aanleggen lijkt me sterk want hiervoor had ik dit nooit..

Iemand een idee?

Alvast bedankt ;)
 
Advertisement - register to remove this

Koppakking lijkt me sterk want probleem is onstaan na sproeier verwisselen.

Er zit nu 74 in, kan ik vanaf 66 proberen zonder risisco te lopen dat hij te arm loopt en dus vast zal lopen? (of nog kleiner / groter beginnen)
 
als hij maar stationair loopt daar gaat het om, even benzine verversen en gewoon proberen, maar ga geen km's rond rijden met een veel ste kleine sproeier. je kan ook even de bougie nakijken. als die helemaal zwart en nat is is de sproeier te groot.
 
meestal zit je dan op 72 zo'n beetje ,maar dat ligt ook aan het luchtfilter.

maar voor hetzelfde geld hebben ze er een andere gasnaald in gezet oid , dan heb je nog geen richtlijn..

hij gaat echt niet extra roken van een paar maatjes te groot hoor..

rook is meestal olie..
 
Kan het er mee te maken hebben dat ik misschien teveel gas heb gegeven tijdens het kicken toen ik de carb opnieuw had aangesloten? Dat er teveel olie in zit..

Of dat het olie mechanisme achter me carterkap niet goed is?
 
Even een update.

Hierbij wat foto's toegevoegd.

Ik denk misschien dat het aan de oliepomp ligt. Is hij zo goed bevestigd?
EJhbj.jpg


Eventueel de sproeier? Het is namelijk een onbekende sproeier, moet je vastmaken met een dopsleutel en staat alleen de maat en steekt naar mijn idee ver uit?
flp2J.jpg

KQdbr.jpg


Toen dacht ik deze draad die los is. Heeft dit iets te maken met de massa waardoor hij stottert en niet vooruit komt of waarvan is deze draad dan wel?
uG0Zs.jpg

ESTh5.jpg



Heb de sproeier weer vervangen door de oude, Dellortho sproeier maat 80 en scooter rookte nu minder naar mijn idee. Gas geven was niet mogelijk want dan hoorde dat hij verzoop (lijkt me logisch na de stand gasnaald in t midden gedaan te hebben).

het gekke is dus dat wanneer ik 74 erin doe dat hij (erger) begint te roken en bij deze stuk minder?! Kan hierin alleen DO sproeiers of iets anders?

edit: scooter met sproeier 70 geprobeert. Scooter rookt helemaal niet zoveel als eerst maar hij komt gewoon niet vooruit..
 
Last edited:
Die sproeier hoort er niet in, wat voor een het is weet ik verder ook niet.

En die oliepomp staat veel te strak, het streepje wat op het geel kleurige ding staat, waar de gaskabel doorheen loopt, moet gelijk staan met het streepje op dat nokje wanneer je GEEN gas geeft.
 
als dit een Dell'ortho is (geen weber dus) klopt de sproeier iig niet , dan zou ik eerst eens goeie sproeiers halen DO 6mm ..

Weber heeft overigens ook niet deze sproeiers..

staat de oliepomp kabel niet te strak?

er zit een nokje op , een aanslag , als je het gas los laat moet ie daar tegenaan vallen.

wat voor olie gebruik je eigenlijk?
 
Oke, ik ga morgen meteen even maat 72 halen!

Er zit nu trouwens een sproeier in, maat 70, ook merkloos maar heeft precies dezelfde vorm als van Dellortho. Moet het persee DO zijn?

Ik gebruik gewoon Mobil olie, 11 euro per fles uit me hoofd bij de pomp.. voor me 70cc wat duurdere vol synthetische.

Dus zo moet de pomp zijn? (even de gaskabel los gemaakt)
Afe2A.jpg


Hoe kan ik nu de kabel wat langer maken? Ik ga er vanuit dat de oude eigenaar niet in heeft zitten knippen lijkt me dus moet wel mogelijk zijn om hem te stellen?
Moet hij niet altijd iets open staan als hij stationair loopt
 
EJhbj.jpg


Staat op deze foto je gashandel op 0, dwz stationair? Zo ja, staat je pomp verkeerd, veeeeel te rijk.. De streepjes op het hevel en de pomp zelf moeten recht tegen over elkaar staan. De kabel kun je langer maken door aan de buitenkant van het carter het stelnippel in te draaien.
 
geen goeie olie weet ik niet , maar er is zeker goedkoper , rond de 6/7 euro per liter en is zeer goed , bijv. Silkolene , Eurol ,Sunoco , Putoline (welke bij Josdijkman.nl zelfs maar 5 euro de liter kost bij afname van 4 liter!!)

je hebt nu de kabel veel te strak staan , wat je het beste kunt doen is de kabel loshalen zodat de pomp op nulstand staat , dan zorgen dat de kabel langer word zodat de kabel als deze erop zit iets los zit , dus speling erop ,vanaf dat puint ga je de kabel IETS aanspannen , zo dat de draaischijf net niet draait , dus tegen de aanslag blijft zitten , het mag zelfs iets los zitten , dus als je minimaal gas geeft dat ie nog niet pakt.

volgas zou die bij het streepje moeten staan.
 
Oke, ik heb hem dus net afgesteld dat hij zonder gasgeven bij het streepje zit...

In iedergeval rookt hij al een stuk minder ;) Vooruit komen doet hij nog niet.

Als ik gas geef hoor je hem heel langzaam in toeren stijgen en bij maximaal aan toeren zegmaar sputtert hij wat maar geen beweging in.

Verder heb ik een sproeier 74 Dellortho groot gekocht en erin gezet.

Ik ga hem dus nu spannen dat hij die nokkel dus net niet raakt eigenlijk als ik het goed begrijp..

Is dit ook meteen de oplossing voor het probleem dat hij niet van zijn plaats komt denk je?
 
ik had even een foutje , ik zei volgas moet ie bij het streepje staan , dat klopt dus niet ;)

het kan zijn dat je uitlaat erg vol zit , net als je cilinder e.d.

maar als dit altijd zo geeft gereden kan het zijn dat de zuiger en vooral de veren ook vol kool zitten.

sproeier kan denk ik wel wat lager ,probeer eens 68 in 1 keer , en dan gewoon even een eindje gaan rijden als ie wil rijden , klein stukje , als het dan beter word en normaal gaat rijden moet je even weer rustig aan doen.

eerst even "leegrijden"
 
De situatie van de oliepomp is nu zo

Situatie toen ik hem spande:
rgvN4.jpg


Na lasgeven, kabel wordt dus aangetrokken en weer teruggeveert door de pomp:
JJoG9.jpg


Dit is dus wel goed zo?

Ik ging net een stukje rijden, nou de hele straat stond blauw van de rook :D

Hij reed wel maar op een gegeven moment gaf ik gas maar hij trok niet meer en toen viel hij uit.. (kan ook komen door weinig benzine die in de tank zit..)Daarna zo'n 5 minuten later probeer ik hem weer te starten en dat lukte.

Wat is nu dus de beste optie om te doen en is de oliepomp zo wel goed? Is dat probleem in iedergeval opgelost ;)
 
Back
Top