This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Scooter maakt veel rook en toeren maar komt niet vooruit

ger69

SP 98 - SF3
Hey,

Ik heb onlangs een zip sp 98 gekocht en ben deze aan het opknappen en bezig opnieuw af te stellen.

Nu zat er een sproeier 80 (DO sproeier) in, wat mij erg groot leek voor een runner luchtfilter met een gat en een gianelli reverse dus ik heb er een sproeier 74 (namaak achtig iets) in gedaan, gat van luchtfilter dicht gemaakt (wat er dus niet hoorde, achterkant nog gewoon open) en de gasnaald op de middelste stand gezet (stond helemaal boven of beneden, weet niet meer). Daarnaast ook een paarse drukveer vervangen door een std drukveer.

Nu wilde ik de scooter starten en na vaak kicken ging hij eindelijk aan. Hij reageerde vel op het gas. Daarna nog wat meer gas te geven kwam er allleen maar gestotter uit de scooter en ontzettend veel rook. Scooter kwam niet vooruit.

De accu is niet aangesloten tijdens het starten. Ik weet zeker dat het iets met de carburateur is maar heb geen idee wat. Massakabel aanleggen lijkt me sterk want hiervoor had ik dit nooit..

Iemand een idee?

Alvast bedankt
 
Dat doet hij ook nu.

Eerst plaatje is toen ik hem stelde. 2de plaatje is na een keer gasgeven en dan loslaten. Zo onstond het 2de plaatje

Ik zal even kleinere sproeier erin doen maar wat bedoelde je met leegstarten, wat gebeurd er dan?
 
Oke hij loopt weer!

Stottert nog wel een beetje maar rijdt inprincipe weer zoals hij al deed. Het gekke vind ik alleen de afstelling van de carburateur is nu:

-gasnaald in het midden, sproeier 68, runner / NRG filter origineel.

De afstelling was gasnaald clipje helemaal boven of beneden, sproeier 80 en luchtfilter ontgrensd (gat zat erin, is nu afgeplakt).

De scooter loopt niet echt beter dan dat hij eerst deed. Als ik vol gas geef hoor je eerst wat gestotter, je hoort hem komen en bij tel 2 (van 1,2..) begint hij met acceleren.

Wat kan ik hier nog aan doen? Sproeier lijkt me goed zo?
 
Ehmm, wat is goed!

Heb de scooter 2dehands op de kop getikt voor een zacht prijsje. De teller geeft 15.000 aan maar ik zou zeggen zo'n 20.000.

Vervangen is op dit moment geen optie aangezien ik niet genoeg geld heb om op dit moment de cilindder te vervangen, de krukas en de uitlaat.

Het ligt denk je niet aan de afstelling, dat hij eventjes stottert en daarna aangrijpt?

Ook vind ik de top nog wat laag. Kan dat liggen aan de drukveer? Ik weet dat deze zips korte vertanding hebben maar is een std drukveer niet beter voor deze setup dan paars of is paars prima?
 
standaard drukveer moet goed genoeg zijn idd.

het stotteren kan veel zijn , maar je moet bij het begin beginnen , eigenlijk is dat de krukas , daarna is de cilinder 1 van de belangrijkste onderdelen , als deze niet goed is kun je deze problemen ook krijgen , hij kan dan prima starten maar het word er allemaal niet beter op.

bij een scooter repareren moet je dingen gaan uitsluiten ,en de cilinder is dus 1 van de eerste dingen die goed moeten zijn , het komt dan ook vaker voor dat als ik een scooter moet afstellen dat ik de cilinder eraf pak (als ik de scooter niet ken) , en er is er regelmatig 1 bij die niet deugt!
 
Oke, de cilinder heeft waarschijnlijk ook zijn beste tijd gehad maar dat terzijde. Ik weet ook niet hoe de oude eigenaar hiermee om is gegaan.

Kan ik wel uitsluiten dat het niet aan de stand van de gasnaald en sproeier ligt of dat ook nog niet?

Ik vind het namelijk lastig te zeggen aangezien een bougie maar slechts een indicatie aangeeft.
 
de bougie zal als ie volgas goed rijdt wel goed aangeven , zou de bougie dan mooi lichtbruin zijn kan het dan nog zijn dat de stationairsproeier te groot is , maar er kan ook een verkeerde gasnaald in zitten bijv...

maar de maten/nummers daarvan kun je zo vinden , dit staat erop...

ook de chokesproeier heeft invloed maar dan alleen als ie koud is.
 
De gasnaald zal sowieso standaard, de oude eigenaar heeft niet echt iets spectaculairs met de scooter gedaan. Alleen terugloop uitlaatjes en gassen.

Hier een foto van de bougie, ziet er naar mijn idee wel aardig uit. Misschien iets teveel lucht naar mijn idee.



Hier een foto van de luchtfilter in kwestie. Ik denk dat dit mede de oorzaak is van het gestotter en dat hij niet echt loopt. Ik ga denk ik maar een originele 2de hands luchtfilter zoeken van type 3 / rst / sp 98 lijn.

 
Is ie nou helemaal open? Ik zou eens kijken voor een origineel nieuw type Runner/Typhoon/Stalker filter, die zijn lekker klein en kosten ook nieuw geen reet
 
Ik weet niet waar die vent idd de achterkant heeft gelaten ..

Probleem is alleen dat bij die runner filters je hem niet kan vast zetten met die bouten door je spatbord omdat het plastic kapje van je carterkap in je weg zit
 
gewoon een Sp filtertje nemen , sproeier 72 erin , luchtstelschroef op 1,5 , gasnaald in het midden , dat moet gewoon goed rijden iig..

dit filter is iig gaar..
 
Waarom zou je zo'n monsterlijk groot en duur ding erop zetten vraag ik me dan af. Imo beter een nieuw type filter erop, optisch 10x mooier. Ik bedoel idd het type van de scootparts link, nu ik de foto wat beter bekijk zie ik dat het afgezaagde filter van Ger ook dat type is

Even opgezocht SP filter is nieuw 131 euro, Runner nieuw type 28 en bij Scootparts zelfs 19
 
Helaas is de nieuwprijs van dat die oude SP filter echt debiel hoog... de SP 98 filter is toch het zelfde als de type 3 filter?

een 2de hands type 3 filter kost zo'n 2 tientjes maar een nieuwe sp filter kost het zelfde