tiemenscholten
Tiemen
Hoi forumgebruikers! (korte samenvatting onderaan )
In een eerder thread heb ik informatie uitgevraagd, toen ik mijn Iva Venti 50 (nu 72 ) reviseerde. Super blij was ik, toen de scooter normaal liep; zeker na een maand zelf leren hoe je een scooter repareert. Dat terzijde, hier een nieuwe vraag/discussie.
Mijn scooter heeft sinds de revisie ongeveer 500 km gelopen, waarvan de ene keer korte ritjes (onder de 10 min) en de andere keer lange ritten (langer dan een half uur). Afgelopen weekend reed ik van Meppel naar Circuit Assen om dienst te doen, met hele mooie rechte stukken fietspad langs de vaart. De scooter loopt/liep goed, geen stotterend blok en dergelijken; ook de trekkracht is voldoende (lijkt mij, gezien hij aanzienlijk sneller optrekt met de 72cc ipv de 50cc). De heenrit verliep vlekkeloos, maar de terugrit (het was een warme dag zaterdag) merkte ik iets vreemds: de scooter liep terug in vermogen zodra hij over een hobbel heen ging. Dan loopt hij terug van 60 op de teller naar 45 op de teller. Voor deze rit (de eerste 450 km) heb ik hier nog niks van gemerkt.
Bij mijn vorige GY6-blok had ik dit ook gehad en hier merkte ik dat gas terugnemen en vervolgens weer optrekken werkte. Zo ook bij mijn scooter. Tweede dag ook op de heenweg ('s ochtends, minder warm) én terugweg dezelfde problemen. Deze keer hield ik het gas vol in en probeerde ik uit te vogelen wat er dan gebeurde. De scooter loopt dan ongeveer een minuutje, misschien twee, door op 45 teller en gaat dan vervolgens weer terug naar volle snelheid. Wordt het blok dan te warm en schakelt hij automatisch terug???? Dat lijkt mij niet, toch?
Bij mijn revisie heb ik een grotere cilinder geplaatst (van 50cc naar 72cc), maar ik heb mijn sproeier niet veranderd. Zou dit deze problemen kunnen verklaren? Het viel mij namelijk al vaker op dat de scooter erg warm was, maar ik heb dat altijd gerelateerd aan een grotere cilinder. Vanmiddag ga ik de temperatuur meten en deze later nog toevoegen aan de thread.
Ik heb al wel eens gekeken naar de bougie, maar die is nog wit/grijs. Ik dacht dat dit betekende dat de sproeier te klein is, maar later las ik dat koffie-met-melk-bruin enkel voor tweetakten geldt en je de sproeiermaat van een viertakt alleen kan bepalen door hoe de scooter rijdt. Mijn scooter rijdt goed, dus het lijkt mij niet dat de sproeiermaat verkeerd is, toch? Starten en stationair lopen doet de scooter namelijk zonder problemen.
Overigens heb ik de compressie nog tussentijds gecontroleerd of er binnenin niks kapot ging (geen idee of dat zin heeft). Compressie is nog hetzelfde als toen ik de nieuwe cilinder installeerde, mankeert niks aan.
Graag enige kennis hoe ik dit goed op kan lossen. CDI? Sproeier? Iets anders?
TL;DR: Na revisie van mijn gy6-blok (193QMB, 50cc naar 72cc) rijdt scooter soepel. Na verloop van tijd neemt vermogen (niet alleen topsnelheid, ook optrekken) van scooter, op bepaalde momenten, af. Dit vermogen komt na een minuutje vanzelf weer terug. Niet bekend waar het nu aan kan liggen.
In een eerder thread heb ik informatie uitgevraagd, toen ik mijn Iva Venti 50 (nu 72
Mijn scooter heeft sinds de revisie ongeveer 500 km gelopen, waarvan de ene keer korte ritjes (onder de 10 min) en de andere keer lange ritten (langer dan een half uur). Afgelopen weekend reed ik van Meppel naar Circuit Assen om dienst te doen, met hele mooie rechte stukken fietspad langs de vaart. De scooter loopt/liep goed, geen stotterend blok en dergelijken; ook de trekkracht is voldoende (lijkt mij, gezien hij aanzienlijk sneller optrekt met de 72cc ipv de 50cc). De heenrit verliep vlekkeloos, maar de terugrit (het was een warme dag zaterdag) merkte ik iets vreemds: de scooter liep terug in vermogen zodra hij over een hobbel heen ging. Dan loopt hij terug van 60 op de teller naar 45 op de teller. Voor deze rit (de eerste 450 km) heb ik hier nog niks van gemerkt.
Bij mijn vorige GY6-blok had ik dit ook gehad en hier merkte ik dat gas terugnemen en vervolgens weer optrekken werkte. Zo ook bij mijn scooter. Tweede dag ook op de heenweg ('s ochtends, minder warm) én terugweg dezelfde problemen. Deze keer hield ik het gas vol in en probeerde ik uit te vogelen wat er dan gebeurde. De scooter loopt dan ongeveer een minuutje, misschien twee, door op 45 teller en gaat dan vervolgens weer terug naar volle snelheid. Wordt het blok dan te warm en schakelt hij automatisch terug???? Dat lijkt mij niet, toch?
Bij mijn revisie heb ik een grotere cilinder geplaatst (van 50cc naar 72cc), maar ik heb mijn sproeier niet veranderd. Zou dit deze problemen kunnen verklaren? Het viel mij namelijk al vaker op dat de scooter erg warm was, maar ik heb dat altijd gerelateerd aan een grotere cilinder. Vanmiddag ga ik de temperatuur meten en deze later nog toevoegen aan de thread.
Ik heb al wel eens gekeken naar de bougie, maar die is nog wit/grijs. Ik dacht dat dit betekende dat de sproeier te klein is, maar later las ik dat koffie-met-melk-bruin enkel voor tweetakten geldt en je de sproeiermaat van een viertakt alleen kan bepalen door hoe de scooter rijdt. Mijn scooter rijdt goed, dus het lijkt mij niet dat de sproeiermaat verkeerd is, toch? Starten en stationair lopen doet de scooter namelijk zonder problemen.
Overigens heb ik de compressie nog tussentijds gecontroleerd of er binnenin niks kapot ging (geen idee of dat zin heeft). Compressie is nog hetzelfde als toen ik de nieuwe cilinder installeerde, mankeert niks aan.
Graag enige kennis hoe ik dit goed op kan lossen. CDI? Sproeier? Iets anders?
TL;DR: Na revisie van mijn gy6-blok (193QMB, 50cc naar 72cc) rijdt scooter soepel. Na verloop van tijd neemt vermogen (niet alleen topsnelheid, ook optrekken) van scooter, op bepaalde momenten, af. Dit vermogen komt na een minuutje vanzelf weer terug. Niet bekend waar het nu aan kan liggen.