Scooter loopt na revisie vreemd

Hoi forumgebruikers! (korte samenvatting onderaan :blush:)


In een eerder thread heb ik informatie uitgevraagd, toen ik mijn Iva Venti 50 (nu 72 ;)) reviseerde. Super blij was ik, toen de scooter normaal liep; zeker na een maand zelf leren hoe je een scooter repareert. Dat terzijde, hier een nieuwe vraag/discussie.

Mijn scooter heeft sinds de revisie ongeveer 500 km gelopen, waarvan de ene keer korte ritjes (onder de 10 min) en de andere keer lange ritten (langer dan een half uur). Afgelopen weekend reed ik van Meppel naar Circuit Assen om dienst te doen, met hele mooie rechte stukken fietspad langs de vaart. De scooter loopt/liep goed, geen stotterend blok en dergelijken; ook de trekkracht is voldoende (lijkt mij, gezien hij aanzienlijk sneller optrekt met de 72cc ipv de 50cc). De heenrit verliep vlekkeloos, maar de terugrit (het was een warme dag zaterdag) merkte ik iets vreemds: de scooter liep terug in vermogen zodra hij over een hobbel heen ging. Dan loopt hij terug van 60 op de teller naar 45 op de teller. Voor deze rit (de eerste 450 km) heb ik hier nog niks van gemerkt.

Bij mijn vorige GY6-blok had ik dit ook gehad en hier merkte ik dat gas terugnemen en vervolgens weer optrekken werkte. Zo ook bij mijn scooter. Tweede dag ook op de heenweg ('s ochtends, minder warm) én terugweg dezelfde problemen. Deze keer hield ik het gas vol in en probeerde ik uit te vogelen wat er dan gebeurde. De scooter loopt dan ongeveer een minuutje, misschien twee, door op 45 teller en gaat dan vervolgens weer terug naar volle snelheid. Wordt het blok dan te warm en schakelt hij automatisch terug???? Dat lijkt mij niet, toch?


Bij mijn revisie heb ik een grotere cilinder geplaatst (van 50cc naar 72cc), maar ik heb mijn sproeier niet veranderd. Zou dit deze problemen kunnen verklaren? Het viel mij namelijk al vaker op dat de scooter erg warm was, maar ik heb dat altijd gerelateerd aan een grotere cilinder. Vanmiddag ga ik de temperatuur meten en deze later nog toevoegen aan de thread.

Ik heb al wel eens gekeken naar de bougie, maar die is nog wit/grijs. Ik dacht dat dit betekende dat de sproeier te klein is, maar later las ik dat koffie-met-melk-bruin enkel voor tweetakten geldt en je de sproeiermaat van een viertakt alleen kan bepalen door hoe de scooter rijdt. Mijn scooter rijdt goed, dus het lijkt mij niet dat de sproeiermaat verkeerd is, toch? Starten en stationair lopen doet de scooter namelijk zonder problemen.

Overigens heb ik de compressie nog tussentijds gecontroleerd of er binnenin niks kapot ging (geen idee of dat zin heeft). Compressie is nog hetzelfde als toen ik de nieuwe cilinder installeerde, mankeert niks aan.

Graag enige kennis hoe ik dit goed op kan lossen. CDI? Sproeier? Iets anders?

TL;DR: Na revisie van mijn gy6-blok (193QMB, 50cc naar 72cc) rijdt scooter soepel. Na verloop van tijd neemt vermogen (niet alleen topsnelheid, ook optrekken) van scooter, op bepaalde momenten, af. Dit vermogen komt na een minuutje vanzelf weer terug. Niet bekend waar het nu aan kan liggen.
 
Advertisement - register to remove this

Bij mijn revisie heb ik een grotere cilinder geplaatst (van 50cc naar 72cc), maar ik heb mijn sproeier niet veranderd.

Moet je altijd controleren.. Een iets grotere sproeier zal wel gaan helpen ja, omdat benzine ook de motor koelt.

Is wel handig om er even erbij te vermelden wat de afstelling is. Zie nergens een sproeier maat.

Heb je ook rekening mee gehouden met het bepaalde montage met de zuigerveren? (hier gaan veel mensen de mist in )
 
Update: even gemeten met een laser-thermometer (zo'n richtding). Scooter werd echt veel, maar dan ook echt veels te heet. meette 150 op de uitlaat (dat is niet best). Gelijk maar carb losgehaald.

Wat bleek: tijdens het reviseren heb ik een nieuwe carburateur erop gezet. Hier zat al een sproeier in, maar dit is maat 82. In de originele voor 50cc zat een 85 sproeier. (overigens werd het blokje van 50cc ook te heet vermoed ik (vandaar de revisie destijds), dus idk of 85 dan wel goed is)

Nu dat probleem duidelijk is: sproeier vervangen voor minimaal de 85. Zijn er nog andere zaken waar ik dan nu zorgen om moet maken, of is het een kwestie van nieuwe sproeier erin en goed zo? De motor klinkt namelijk niet geweldig (metaal op metaal geluid :sob::sob:), maar loopt nog wel erg soepel. Kan ik gewoon verder, of is het de moeite waard om dit weekend het blok nog eens los te halen? Ik ga er namelijk van uit dat alles van binnen nog wel prima is gezien hij zo soepel loopt. Of heb ik dat verkeerd?

De zuigerveren heb ik echt 10 keer gecontroleerd tijdens het monteren, voor ik het blok op elkaar zette. De zuigerveren die ik had, hadden enkel een symbool op de bovenste zuigerveer (deze, zelfde merk als cilinder en kop voor de zekerheid).
 
Je moet zo wie zo betreft sproeiers :
Hoog beginnen , dan afbouwen , dus begin eerst bij 100 ... dan steeds stapje kleiner.
En bepaalde richtlijnen ??
Elke Scooter is anders , in mijn 4-takt 50 CC zit 88 in , dat wil niet zeggen dat een exact zelfde scooter met 88 ook goed loopt.
 
(Edit, sproeieradviezen enkele stapjes omhoog gedaan omdat te rijk rijden nagenoeg onschadelijk is en te arm wel schadelijk kan zijn.)
Het lijkt me idd een goed idee om rijker te rijden, heb je een in eerste instantie een 92 en mogelijk daarna een 90 sproeier? Dan gewoon aanvoelen.
Groet,
 
Last edited:
Het lijkt me idd een goed idee om rijker te rijden, heb je een 86 of 88 sproeier? Dan gewoon aanvoelen.
Groet,
De kans is dat je start met hagel nieuw spul met een te kleine sproeier , gelijk de boel verziekt , dan kan je weer opnieuw beginnen , omdat je bezuinigd heb op een Setje sproeiers om af te stellen / te testen .
Tenminste.... zo denk ik er over .
 
De kans is dat je start met hagel nieuw spul met een te kleine sproeier , gelijk de boel verziekt , dan kan je weer opnieuw beginnen , omdat je bezuinigd heb op een Setje sproeiers om af te stellen / te testen .
Tenminste.... zo denk ik er over .
Klopt hoor, ik adviseer ook altijd rijk te beginnen en afhankelijk van rijgedrag stapjes kleiner. Zal ik sproeiermaten in mijn advies even verhogen?
Groet,
 
Vanavond weer eens de bende uit elkaar gehaald, toch even kijken hoe het nou allemaal eruit ziet na die kilometers te heet lopen. Begon al niet heel lekker, lager op de nokkenas is namelijk de geleider erin losgegaan (balletjes wel op plaats gebleven, maar dit vertelt wel dat hij niet gelopen heeft zoals ie moet)

Nu nog maar eens kijken hoe dat er achter de kleppen uit ziet. Ik zag al overal roet zitten, hopelijk hoef ik niks te vervangen (en als dat wel moet hopelijk zo min mogelijk!). Updates volgen.

Sproeierkit bestel ik morgen, ik wil namelijk er gelijk zeker van zijn dat ik gelijk alles in één keer kan bestellen, ipv telkens weer na te bestellen.
 
Misschien een tip voor je :
als je het blok open heb gehad , Kleppendeksel etc etc .
Voordat je gaat starten , start eerst met Bougie dop er af , zodat Scooter NIET aan kan slaan .
Dan kan de Olie eerst goed door het Blok en Kanalen pompen , zodat alles ff gesmeerd word . na 60 seconden , Bougie dop er op en starten maar
 
Misschien een tip voor je :
als je het blok open heb gehad , Kleppendeksel etc etc .
Voordat je gaat starten , start eerst met Bougie dop er af , zodat Scooter NIET aan kan slaan .
Dan kan de Olie eerst goed door het Blok en Kanalen pompen , zodat alles ff gesmeerd word . na 60 seconden , Bougie dop er op en starten maar
Top! Thanks. Dat houd ik in mijn achterhoofd. Olie komt gelukkig wel door het hele blok, dus oververhitting ligt niet aan te weinig olie.
 
Update: Lager op de nokkenas, zoals benoemd, dus kapot gegaan. geleider in de nokkenas ergens terecht gekomen (ik verwacht via de ketting die naar de nokkenas loopt in de carter).

Even gekeken naar hoe het blok eruit ziet achter de cilinder en distributieketting. Lijkt me sterk dat daar iets in is gevallen (sowieso niet achter cilinder) en als ik de zuiger met de hand ronddraai hoor ik ook geen geratel oid. Is het dan veilig genoeg om de motor weer met juiste onderdelen in elkaar te zetten als er niks ratelt? Dit lijkt mij wel, maar geef graag aan als dit anders is.

Geluk gehad: zuiger ziet er nog gewoon goed uit. niks kapot aan de binnenkant, alleen errug vies. Gewoon laten lopen en schoon laten worden? Hij loopt namelijk wel gewoon
 
Last edited:
Zo zie je maar: ook bij 4-takt niet met een te kleine sproeier rijden! Ik heb die verhalen van Maups over kleine sproeiers met interesse gelezen (en in zijn geval zal het vast goed werken), maar het is geen wet van Meden en Perzen dat iedereen met 72cc en een 50cc-sproeier kan rijden. Dat blijkt nu maar weer. Gelukkig is je schade beperkt gebleven.
 
Zo zie je maar: ook bij 4-takt niet met een te kleine sproeier rijden! Ik heb die verhalen van Maups over kleine sproeiers met interesse gelezen (en in zijn geval zal het vast goed werken), maar het is geen wet van Meden en Perzen dat iedereen met 72cc en een 50cc-sproeier kan rijden. Dat blijkt nu maar weer. Gelukkig is je schade beperkt gebleven.
Aldoende leert men ;)
 
Update nummer 2 (?):

Nieuwe sproeiers besteld, samen met een nieuwe nokkenas. Voor de leuk zo'n raceding (A8) gedaan. Sproeier 100 was echt veel (maar dan ook echt veel) te groot. 94 ook (op 20% gas stottert hij al)

Nu heeft dit, mijns inziens, verschillende mogelijke oorzaken.
- Oorzaak nummer 1: Ik heb de kleppen opnieuw gemonteerd, en ik heb de kleppen niet opnieuw gesteld. Dit moet wel gebeuren, bedenk ik achteraf. Toch loopt de scooter wel. Klopt mijn denkwijze hier?
- Oorzaak nummer 2: Ik heb natuurlijk een andere nokkenas gemonteerd. Heeft deze een andere kleppenstelling nodig? Deze A8-as heeft, voor zover ik kon zien, een scherpere hoek op de nok(?). Kan dit invloed hebben op de stelling die ik op de kleppen moet doen?

De motor klinkt namelijk enorm wat rauwer, waardoor ik het gevoel heb dat de uitlaatklep iets te lang open staat. Dit zorgt er natuurlijk ook weer voor dat hij niet goed loopt, maar ik weet niet zeker of dit wel klopt wat ik zeg.

Hebben jullie feedback op mijn probleemstelling, of wellicht andere ideeën? Graag hoor ik het.


P.S.
Tijdens het monteren is de kettingspanner iets te strak gaan staan. Ik krijg de schroef voor de veer niet meer los (waarschijnlijk omdat de motor te lang te heet is geworden en daardoor het rubber is gesmolten tussen het metaal) en daardoor is de spanner voor de distributieketting op een strakke stand. Ik heb hem tijdens het monteren nog redelijk terug gekregen. Kan dit ernstige problemen opleveren, of is de kans groot aanwezig dat deze spanner vanzelf terugspringt naar een lossere stand als de motor warm wordt? Anders zou ik een nieuwe spanner moeten bestellen vrees ik.
 
de kettingspanner gaat er naar mijn inziens er als LAATSTE in..... niet als EERSTE.
maar je kan alles weer los gaan schroeven en dan kan je pas de kettingspanner weer los schroeven.

gelijk sleutelen ... niet te veel over lullen.
ik hoop wel dat je meer gereedschap dan alleen een botte hamer.

.... ik weet niet ... maar dit forum heeft toch een hoop info..
 
Mbt de spanner: Mocht de centrale 10 bout vastzitten, kun je ook de twee 8 boutjes losnemen. Een te ver uitgeveerde spanner is niet goed.
UItnemen, loshalen, desnoods met gepast geweld, en dan stap 1: het huis op de kop vastzetten met 2 maal 8, dan de balpenveer inzetten en de 10 vastzetten.
Groet,
 
Mbt de spanner: Mocht de centrale 10 bout vastzitten, kun je ook de twee 8 boutjes losnemen. Een te ver uitgeveerde spanner is niet goed.
UItnemen, loshalen, desnoods met gepast geweld, en dan stap 1: het huis op de kop vastzetten met 2 maal 8, dan de balpenveer inzetten en de 10 vastzetten.
Groet,
Oke thanks. Heb mezelf het gemak bespaard (loshalen en met veel geweld loskrijgen hebben we geprobeerd) en een nieuwe gekocht voor 7 euro. Voor die euro’s wil ik mezelf wel moeite (en mogelijk mijn dopsleutel of vinger) besparen
 
Update:

Scooter loopt, wordt niet te warm (temperatuur niet gemeten, maar hij wordt nu 'normaal' warm na een lange rit). Enige probleem op dit moment is dat de scooter enorm knalt/ploft bij een koude start. Niet heel lekker, gezien het in mijn straat enorm doorgalmt. Belangrijk punt om te vermelden is dat de scooter nagenoeg vlekkeloos rijdt als hij eenmaal opgestart is. Alleen het optrekken gaat nog niet super als 'ie koud is, dan ploft hij ook. Als hij eenmaal warm is niet.

Kwestie van bougie schoonmaken? Kwestie van nog een keer uit elkaar halen (en repareren)? Kwestie van doorrijden? Kwestie van een kleinere sproeier? Ik weet het niet meer met dit ding :sweatsmile:
 
Back
Top