Ik weet het antwoord!!
Hallo,
Ik heb 6x Mbk Ovetto uit italie geimporteerd (ook wel bekend als Yamaha Neos)
Italie is een lid van de Europese Unie, dus is importeren Kosteloos.
geen BPM of andere invoers kosten hoef je te betalen,
ook is Polen Lid van de EU, dus invoers kosten hoef je weer niet te betalen..
De brommers naar de RDW gebracht (wel met italiaanse registratie papieren) zeer noodzakelijk voor een snelle afhandeling,
omdat er bij het buitenland geen gewicht op het kenteken staat en dat hier wel verplicht is, word er 5 euro in rekening gebracht voor het wegen,
voor de rest werd de keuring afgemaakt net zoals bij een NL brommer...
dus er word gekeken naar verlichting, voor en achter, snelheid (op testbank) mag maximaal 3km harder dan toegestaan, 45km of 25km per uur
Remmen worden getest gewoon rijdend, hij moet binnen 4m stilstaan onder een snelheid van 10km per uur
en een retro-reflector is verplicht op de achterzijde, mag je ook gewoon ergens op plakken, als hij maar op de achterzijde zit!
Kosten over de keuring bedroegen 113 euro in totaal!
daarna moet er nog een plaat aangevraagd wordem kosten daarvan verschillen.. maar ik kom hem laten maken voor 12 euro.
dus de totale kosten voor het keuren bedroegen 125 euro.
Mocht de brommer Nooit in nederland zijn verkocht, of niet bekend zijn, en hij heeft een bouwjaar na 1970 dan word er strenger naar gekeken, maar het idee en de kosten blijven het zelfde..
Graag hoop ik hiermee genoeg geinformeerd te hebben,
1 ding ben ik zeker met je eens, in het buitenland is het veel goedkoper, alleen het versturen van 1 scooter kost 350 euro vanuit italie, kosten voor 6 scooters blijft ook 350 euro, de rit moeten ze toch maken, of het nou een lege auto of een volle auto betreft!
dus als je 1 scooter laat importeren kom je vaak niet veel goedkoper uit, of je moet hem tegen een prikkie kunnen kopen..
Groeten Buijsse