Scooter hapert tijdens rijden

Majestijn

New Member
Hallo,

Ik heb mijn scooter zelf een onderhoudsbeurt gegeven en er een nieuwe uitlaat onder gezet.

Het gaat om een Vespa S 4t 2v uit 2014. Heeft nu ongeveer 22.000km gereden.

Ik heb de volgende dingen aan onderhoud gedaan:
  • Bougie vervangen
  • Motor en transmissieolie vervangen
  • kleppen gesteld
  • olie en luchtfilter vervangen
  • Remschoen vervangen en achterrem gesteld
  • Rem voor ontlucht
Nadat ik deze dingen gedaan had begon mijn scooter af en toe te haperen tijdens het rijden. Ik heb toen de bougie nagekeken en die was pikzwart, waar de oude bougie die erin zat koffiebruin was.

Wat ik dus dacht is dat het brandstofmengsel te rijk was en heb toen de carburateur eruit gehaald maar toen ik de benzineslang, die van de benzinekraan naar de carburateur gaat loshaalde, is mijn hele tank leeggelopen door die kabel. Dat hoort toch niet? Kan het zijn dat mijn benzinekraan kapot is waardoor de carburateur verzuipt en het brandstofmengsel daarom te rijk is?

Alvast bedankt!
 

Attachments

  • Benzineslang.png
    Benzineslang.png
    1.4 MB · Views: 2
  • Bougies.png
    Bougies.png
    812.2 KB · Views: 2
  • Brandstofkraan.png
    Brandstofkraan.png
    1,016.6 KB · Views: 2
Advertisement - register to remove this

Als de motor niet loopt mag er uit het vacuumkraantje geen benzine lopen.
Maw, je vacuumkraantje is defect en dient vervangen te worden.

De zwarte bougie kan hiermee te maken hebben maar daar kom je pas achter als de vacuumkraan vervangen is.

Een andere reden van de zwarte bougie kan zijn dat je nieuwe luchtfilter wat fijner is van structuur en daardoor minder lucht doorlaat dan je oude filter.

Maar eerst beginnen met je kraantje en daarna conclusies trekken.
 
Als de motor niet loopt mag er uit het vacuumkraantje geen benzine lopen.
Maw, je vacuumkraantje is defect en dient vervangen te worden.

De zwarte bougie kan hiermee te maken hebben maar daar kom je pas achter als de vacuumkraan vervangen is.

Een andere reden van de zwarte bougie kan zijn dat je nieuwe luchtfilter wat fijner is van structuur en daardoor minder lucht doorlaat dan je oude filter.

Maar eerst beginnen met je kraantje en daarna conclusies trekken.
Dankjewel voor je snelle reactie!

Even een double check, met vacuumkraantje bedoel je dat ding wat ik de brandstofkraan noem toch? En de benzine liep dus uit de slang die op de vacuumkraan zit, niet uit de kraan zelf.

Kan ik die nieuwe bougie, die nu dus zwart is, nog gebruiken? En als ik dat doe verandert de kleur dan vanzelf naar bruin als het onderliggende probleem is opgelost?
 
Back
Top