Scooter beun worden (gereedschap)

Isamu

a.k.a. OverLander
Ik heb een mannetje die een stuk of 70 opknappers heeft en zit er aan te denken om zelf wat te klussen aan scooters (heb nu weer ruimte en mijn auto motor swap duurt wel wat langer dan wat ik wil vanwege absurd hoge kosten). Maar ik vraag mij af wat je aan gereedschap nodig bent wat echt zeer specifiek voor scooters/brommers is. De basis heb ik in overvloed aan gekke dingen, het gaat dus om zeer specifiek gereedschap, maar begrijp dat er vast veel opgenoemd gaat worden wat ik al heb.

Wat ik kan bedenken is:
  • Varioblokkeersleutels
  • Vliegwiel/koppeling sleutels
  • Bougiedoppen
  • Compressie meter

Wat niet gaat passen nu:
  • Brug
  • Hydrolyse pers

Wat gebruiken de fanatieke klussers hier?

Advertisement - register to remove this

Met een beetje geluk (afhankelijk van gewicht voor verzending of afstand om op te halen) kan ik het volgende overnemen:

• Mini motorlift/krik
  • Koppeling blokkeersleutel
  • Vario blokkeersleutel
  • Toerental meter
  • Compressiemeter
  • Willekeurig wat ander spul

Losdraaien met een slagmoer kan soms prima, maar de rest gewoon met Nm sleutels vastdraaien. Compressie zit bij de deal en die kan ik persoonlijk wel goed gebruiken, maar snel een blokje testen, kan ook veel verraden (mits het los is).

Ondertussen definitief afgesproken om gereedschap over te nemen van iemand via dit forum, waarvoor mijn grote dank.

Tevens probeer ik nu twee scooters op te kopen als oefen project. Beide zijn uiterlijk netjes, maar 1 heeft een kapotte cilinder (mijn vermoeden omdat men aangeeft dat de zuigerveren mogelijk kapot zijn) en het ander moet gewoon een goede beurt hebben (stottert een beetje en is aan het inhouden). Het zijn twee leuke projecten om mee te beginnen omdat het hierbij niet uitmaakt of ze lopen of niet en ze daarom ook direct grondig uit elkaar kunnen.

Compressie meter vindt ik persoonlijk wel een stuk gereedschap wat niet mag ontbreken , evenals een ontlucht apparaatje voor je remmen , waar je veel makkelijker je remmen mee kan ontluchten. En wat ik zelf heb , van een oude bougie geknutseld , een lucht aansluiting om een lek test te doen. En wat Brute ook als aangaf je eigen aanwennen om alles met de momentsleutel vast te zetten , een vergissing is zo gemaakt , en dan kan je je eigen wel voor je kop slaan , als er iets over de kop gedraaid is.

Lasapparaat wellicht morgen (even de prijs afspreken), en dan nog een autogeen of snijbrander (mogelijk ook 2e handsje aanwezig als deze niet te groot is). Motorheftafel is nu ook achter het huis en vergt een beetje TLC (cilinder lek en spuiten).

Edit: Brander en wat extra spul geregeld.

Last edited:
Back