This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Scooter beter laten optrekken

van Hal

Well-Known Member
Hallo allemaal,

Mijn speedfight 2 ,2 takt, trekt matig op. Ik word er regelmatig uit getrokken door een 4takt scooter. Nou heb ik de indruk dat dit aan mijn rolletjes ligt omdat hij bij het wegrijden eerst een hoop toeren maakt maar het niet omzet in trekkracht zeg maar. Pas tussen de 30 en de 40 kph voel je hem pas echt trekken, dan veranderd het motorgeluid ook. Na de 40 trekt hij dan ook weer niet zo hard omdat 50 de top is.
Nou is mijn vraag of het inderdaad aan de rolletjes ligt en welke ik dan moet pakken om hem lekker hard op te laten trekken of dat ik er wat anders aan moet doen. Het liefst zonder topsnelheid te verliezen. Ik heb er liever een paar kilometer bij dan eraf zeg maar.
Nou heb ik al een beetje rondgeneusd op andere forums en lees ik overal de afstelling maar ik weet niet waar ik de rolletjes en drukveren moet zoeken om mijn afstelling af te lezen. Het gaat trouwens ook om een blauw kenteken als dit nog van belang is??.

Alvast bedankt en alle feedback is welkom
 
Als we het gewicht niet weten van deze rolletjes valt er weinig te zeggen.

Ik weet dat het peugeot vertikaal blok nogal veel toeren maakt.. Dus efficient werkt het uitlaat niet..
Vaak is dit te wijten aan een drukveer dat versleten is of is te slap..
Ik had bij mij zelf de originele veer eruit gehaald omdat ik precies hetzelfde had..

Het schijnt ook dat peugeot in sommige modellen een koppeling heeft waar veelste sterke trekveren erin zitten..
Zijn het van die hele dikke dat moet je zoiezo lichtere trekveertjes hebben... Heb er zelf momenteel omega goud erin zitten van piaggio die eigenlijk net iets te sterk zijn.. Andere veertjes heb ik zelf nog niet getest..

Drukveer gebruik ik een witte van naraku.. Deze doet het beter dan de originele en veel minder ineens overtoeren hebben in het begin.. Dit probleem is voornamelijk aan de kleine vario te danken.. Je merkt pas echt dat de vario beter werkt als de riem wat hoger op de vario ligt.. Eronder is het een rampending.

Trouwens een snor scooter heeft nog veel slappere trekveertjes nodig..

Overigens raad ik aan om de vario gewichtjes na te kijken, deze kunnen versleten zijn.
 
Ik schroef hem morgen even open en dan laat ik weten wat ik zie.