Scooter 10 jaar lang stil gestaan

Dynant-06

New Member
Hallo , ik ga binnenkort een scooter hallen maar hoor van de huidige eigenaar dat die kapot weg gezet is en dat dit 10 jaar geleden gedaan was . Hij weet verder ook niks over de scooter en kan me daarin niet verder helpen.

Mijn vraag is dus, weet iemand wat ik allemaal moet doen zodat ik de scooter rijdend kan krijgen , het gaat hier over een peugeot buxy uit 1997 , ik weet niet of het de gene is met een kunstof tank of stalen tank want dat weet de eigenaar zelf ook niet. Op de teler staat 23xxx km ik weet dat dat veel is maar ik wil graag over scooters leren en daarom deze gekozen.

Alvast bedankt voor het lezen en hoop dat iemand me kan helpen.

-Dynant
 
Advertisement - register to remove this

Wat heb je zelf al gevonden en als lijstje opgesteld dat er gedaan moet worden?


Als je dat even nakijkt +:
- Cilinder en inlaat demonteren. Pakkingen vervangen, krukas visueel inspecteren.
- Remvloeistof verversen.
- Remmen nakijken.
- Alle rubbertjes nakijken
- Tank doorspoelen
- Banden inspecteren, zullen wel uitgedroogd en klaar zijn.

Overigens zou ik er niet aan beginnen.
Tenzij hij netjes binnen is bewaard en je nog een paar honderd euro aan de zijlijn hebt liggen die je wilt spenderen.


Deze drie links staan letterlijk onder dit topic als 'similar threads'.
 
ligt er een beetje aan wat je met de scooter wil doen. maar als de scooter dus 10 jaar geleden kapot is weggezet, zou ik gaan uitvogelen wat er kapot is, dan bepalen of dat de reparatiekosten waard is en dan pas alles doen om er goede scooter van te maken.

dus als je hem ophaalt zoveel mogelijk informatie verzamelen over de oorzaak van het kapot gaan, zodra je dat weet kunnen we je verder helpen met het probleem lokaliseren.
 
Wat heb je zelf al gevonden en als lijstje opgesteld dat er gedaan moet worden?


Als je dat even nakijkt +:
- Cilinder en inlaat demonteren. Pakkingen vervangen, krukas visueel inspecteren.
- Remvloeistof verversen.
- Remmen nakijken.
- Alle rubbertjes nakijken
- Tank doorspoelen
- Banden inspecteren, zullen wel uitgedroogd en klaar zijn.

Overigens zou ik er niet aan beginnen.
Tenzij hij netjes binnen is bewaard en je nog een paar honderd euro aan de zijlijn hebt liggen die je wilt spenderen.


Deze drie links staan letterlijk onder dit topic als 'similar threads'

Bedankt voor alle tips, ik heb zelf al gezocht welke bougie erin moet en alvast een accu gezocht, ik neem aan dat ik geen accu nodig heb om hem te kick starten dus die koop ik als laatst, weet u mischien wat ik nog meer alvast kan bestellen naast die 2 dingen.
 
Oke dus je hebt eigenlijk verwaarloosbaar weinig gedaan.
Ik bedoelde meer qua onderzoek wat er moet gebeuren aan een tweetakt scooter die lang heeft stil gestaan.
Maargoed.
Hier op t dienblad:

- Pakkingsset Inlaat
- Pakkingsset Cilinder
- Revisieset carburateur
- Bougie
- Remvloeistof
- Tweetakt olie
- Verse benzine
- Remmenreiniger
- Staalborstels
Rest zal moeten blijken bij demontage.

Of de onderdelen van de overbrenging nog in fatsoenljke staat zijn en hoe het met de cilinderset is.
 
Bedankt voor alle tips, ik heb zelf al gezocht welke bougie erin moet en alvast een accu gezocht, ik neem aan dat ik geen accu nodig heb om hem te kick starten dus die koop ik als laatst, weet u mischien wat ik nog meer alvast kan bestellen naast die 2 dingen.

Probeer eerst voor jezelf eens na te denken wat je met de scooter wilt, en waar je hem voor gaat gebruiken.
Download een workshop manual, en begin dat ding te testen op werking electronica etc.
Kappen eraf kijken wat voor verassingen je tegen komt.
Tank spoelen, carb reinigen, kijken of je hem überhaupt aan de praat kan krijgen, voordat je allerlei optische zaken gaat bestellen.
Ik kan je verzekeren dat het niet lang duurt voordat je een aardige lijst hebt.
 
Help dat jochie even mannen, ik hen zelf de ervaring dat je ff je carburateur los schroeft de zooi schoonmaakt en nieuwe benzine dr in gooit. Ik hen wel wat brommers gehad en van vrienden die het dsn gelijk deden. Wat je alleen niet weet als dat het niet is of wat je dan allemaal niet moet veranderen en maken. Wat ik zou doen is de scooter niet kopen. Wss koop je de scooter omdat hij bijvoorbeeld 100 euro kost maar je kan beter even wat bijleggen om een lopende 2takt scooter te kopen en dsn lekker te gaan sleutleen etcetera!
 
Bedankt voor alle tips, ik heb zelf al gezocht welke bougie erin moet en alvast een accu gezocht, ik neem aan dat ik geen accu nodig heb om hem te kick starten dus die koop ik als laatst, weet u mischien wat ik nog meer alvast kan bestellen naast die 2 dingen.
helemaal niks bestellen voordat je weet waarom hij 10 jaar geleden KAPOT is weggezet. Je kunt dat ding wel reviseren en nieuwe banden en remmen etc. erop steken maar dat neemt niet weg dat hij dan mogelijk nog steeds KAPOT is en dus niet rijdt.
 
Ben bij de scooter gaan kijken en had iemand meegenomen met wat meer verstand en hij had gezegt dat het hem niet gaat worden, hij zei "je gaat er veel geld aan uit moeten geven om hem goed/mooi te laten lopen" dus heb hem niet gehaald , Heb nu wel een yamaha bws gevonden een oud exemplaar met een trommelrem, het enige wat ik bij deze hoef te doen is een kenteken aanvragen. Maar ik weet niet wat een normale prijs is voor zo'n bws want kan er bijna geen vinden op marktplaats naast deze, als iemand een prijs kan geven dan zou dat fijn zijn.
 
Ga je niet zo 1 2 3aan de praat krijgen. Sowieso als hetwat kleins was had de eigenaar het 10jaar geleden wel laten maken. Nu heeft alles 10jaar weg staan rotten. Dus grote kans dat krukaslagers muurvast zitten en dus vervangen moeten worden.

Heb het vermoeden dat dit een-beetje -zo'n -eindelijk- pa- en -ma -over- kunnen halen- dat -ik- een -sleutelproject- mag- project. En hoe leuk het nu klinkt wacht maar tot je 500 euro aan onderdelen nodig hebt enhet zelf misschien nog nietvoor elkaar krijgt. Dan heb je nog niks buiten een hoop oud ijzer en onderdelen
Beter een fatsoenlijkere basis zoeken is mijn advies
Post automatically merged:

Ben bij de scooter gaan kijken en had iemand meegenomen met wat meer verstand en hij had gezegt dat het hem niet gaat worden, hij zei "je gaat er veel geld aan uit moeten geven om hem goed/mooi te laten lopen" dus heb hem niet gehaald , Heb nu wel een yamaha bws gevonden een oud exemplaar met een trommelrem, het enige wat ik bij deze hoef te doen is een kenteken aanvragen. Maar ik weet niet wat een normale prijs is voor zo'n bws want kan er bijna geen vinden op marktplaats naast deze, als iemand een prijs kan geven dan zou dat fijn zijn.
Kenteken aanvragen is ook niet zo simpel als het klinkt. Of is het een buitenlandse scooter?

Bw's hangt natuurlijk af van de algehele staat maar meer dan 600/700 word een simpel exemplaar niet waard
 
Ben bij de scooter gaan kijken en had iemand meegenomen met wat meer verstand en hij had gezegt dat het hem niet gaat worden, hij zei "je gaat er veel geld aan uit moeten geven om hem goed/mooi te laten lopen" dus heb hem niet gehaald , Heb nu wel een yamaha bws gevonden een oud exemplaar met een trommelrem, het enige wat ik bij deze hoef te doen is een kenteken aanvragen. Maar ik weet niet wat een normale prijs is voor zo'n bws want kan er bijna geen vinden op marktplaats naast deze, als iemand een prijs kan geven dan zou dat fijn zijn.
Een Bws met originele onderdelen en in een nette staat en originele lak/ stickers, 1000 tot 1500 Euro.
Een Bws die er wat minder goed uit ziet en voorzien van niet originele delen en of over gespoten maar wel goed rijdend,
500-750 Euro .

Ze worden met het jaar schaarser dus ook duurder.
Kijk hier maar eens :

Goede wheelie scooters ook, al zou ik dat niet doen met een bws ,
er zijn er al genoeg gesloopt helaas.
 
Last edited:
Ben bij de scooter gaan kijken en had iemand meegenomen met wat meer verstand en hij had gezegt dat het hem niet gaat worden, hij zei "je gaat er veel geld aan uit moeten geven om hem goed/mooi te laten lopen" dus heb hem niet gehaald , Heb nu wel een yamaha bws gevonden een oud exemplaar met een trommelrem, het enige wat ik bij deze hoef te doen is een kenteken aanvragen. Maar ik weet niet wat een normale prijs is voor zo'n bws want kan er bijna geen vinden op marktplaats naast deze, als iemand een prijs kan geven dan zou dat fijn zijn.
Je deelt niet eens even de link?

Wat is eigenlijk je plan.
Je wilt eerst een Buxy uit 97, nu een BWS.

Voor 800 euro kun je een prima scooter halen van eerste eigenaar met facturen van onderhoud.

Krijg het idee dat je voor 200 euro een oude scooter wilt met de perceptie dat deze voor een paar knaken in goede staat zal zijn. :tonguewink:
Ik zelf kocht een Iva Jet 2016.
Eerste eigenaar, 7800 op de klok. nog geen 120 euro.
Paar dingetjes moeten fixen, maar dit wist ik vooraf en ik had voor 200 euro een perfecte scooter.
Dit was dan wel sleutels kwijt, altijd in de schuur gestaan, eigenaar moest verhuizen.

En vooral elke dag even een marktplaats scroll om zoiets te vinden.
 
Ben bij de scooter gaan kijken en had iemand meegenomen met wat meer verstand en hij had gezegt dat het hem niet gaat worden, hij zei "je gaat er veel geld aan uit moeten geven om hem goed/mooi te laten lopen" dus heb hem niet gehaald , Heb nu wel een yamaha bws gevonden een oud exemplaar met een trommelrem, het enige wat ik bij deze hoef te doen is een kenteken aanvragen. Maar ik weet niet wat een normale prijs is voor zo'n bws want kan er bijna geen vinden op marktplaats naast deze, als iemand een prijs kan geven dan zou dat fijn zijn.
goede beslissing om het niet te doen. Je moet je gaan afvragen wat je eigenlijk wil van een scooter, ga je voor een specifieke look, wil je perse 2T, wil je een wheelie monster bouwen, of wil je een goede daily runner. dan kijken wat je budget is en dan pas MP gaan afstruinen.

BWS is een harstikke leuk ding, onderdelen zijn nog goed te vinden maar als je problemen hebt kan de plaatselijke brommer boer je waarschijnlijk niet helpen want die doet alleen 4T tegenwoordig.
 
Back
Top