This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Scheur in Blok en waterpomp gebroken...

X187

Automotive Engineer
Hey,

Ik had een tijd geleden een glijer gehad en toen ik vandaag foto's ging maken en het blok uit elkaar ging halen, kwam ik een paar opmerkelijke dingen tegen... Ik vraag me af of ik zo kan blijven doorrijden en of het te maken valt...

Dit is dus het blok waar het om gaat...

Dit is de scheur

Waterpomp dat gebroken is en geschaafd... Hier zie je ook dat me uitlaat ophanging naar de klote is

De binnenkant...

Ontsteking als laatst,

Nou wil ik graag weten of dit allemaal te repareren valt, of moet ik een nieuw carter aanschaffen? Plz help...

Mvg,

Shaffy

Je zou eventueel wel die uitlaat ophanging kunnen gaan lassen.
Over die waterpomp deksel als ik jou was zou ik zeker een nieuwe deksel halen.Waterpomp ook btw.
De scheur bij onsteking heb ik geen flauw idee op de foto ziet de kras er niet zo diep/groot uit, als het wel een diepe/grote scheur is kan je het eventueel gaan weg lassen.Ik zelf heb mijn uitlaat ophanging ook laten lassen.

Hier een foto van het resultaat

Last edited:
Ik denk dat je eerst ff moet beginnen met het zooitje schoonmaken.. Dan kun je denk ik beter zien hoe het eraan toe is..

( En mocht je nog een waterpomphuis nodig hebben.. Ik heb er nog eentje liggen )

Ja ik d8 eraan om mijn blok te laten stralen en was daarom alles eruit aan het halen, maar ik wou dus weten of ik nu een loos blok ga stralen of dat deze nog te fixen valt, anders laat ik het zomaar stralen en coaten, maar zoals je zei zal ik hem morgen even schoonmaken en dan kunnen we waarschijnlijk een beter beeld krijgen...

maarja. de kleine helft kost gebruikt niet zoveel , ik zou er niet de moeite voor doen om te gaan lassen, het blijft een zwakke plek en het alu is ook harder waar die gelast is en dus moeilijker draad tappen.

Ikzelf zou eerst even kijken hoe erg die scheur eraan toe is..
De uitlaatophanging kan je makkelijk lassen, is ook niet erg als die weer afbreekt.
Maar ik zou die scheur in je carter wel ff in de gaten houden.

Als het lassen niet te duur word zou ik het laten lassen, zo gauw als dat een beetje prijzig wordt zou ik voor een ander blok gaan, leeg zonder inhoud, want je kan alles overzetten.

Waterpomphuis kan je ook maar beter een nieuwe halen.

Mocht je eventueel nieuwe spullen nodig hebben, dan heb ik wel het een en ander voor je liggen.

Gr. Jeroen

Zoek gewoon bij Minarelli Marktplaats op een kleine horizontale carterhelft. Er zijn vast wel mensen die deze over hebben....

Zal niet veel kosten, aangezien een SD rechter + linker carterhelft tegenwoordig nog maar iets van 50 euro kost (2e-hands)

Last edited:
ik vind het nog wel meevallen

hij is nml helemaal vooraan gescheurt

niet op de plek van ophanging tot achterwiel

als je hem goed dichtschroeft (met andere carterhelft) zal het allemaal wel goed gaan

hij word niet voor race gebruikt of extreme setups (denk ik) dus dan moet het allemaal nog wel lukken

wil je alles echt perfect hebben dan idd 2de hands blok
alleen weet je daarvan ook nie hoe er mee omgegaan is

uitlaat ophanging lassen

en die scheur als je daar een v vormige sleuf van maakt kan die ook gelast worden

zorg er wel voor dat alles SCHOON is

haal een heel nieuw blok, carterhelfden kan je niet uitwisselen :S
verder ander waterpomp deksel....als je gelukt heb koopt je gelijk een schoon blok ;-)