This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Schakelaar aansluiten op pluskabel

Tseard

New Member
Hallo, dit is mijn eerste forumpost dus als ik iets verkeerd doe laat het me weten.

Ik heb met mijn Kymco agility 50 16 inch de laatste tijd problemen met het elektrisch. Eerst was de spanningsregelaar kapot en brandden mijn zekeringen door. Dat is opgelost door een maker, maar nu is het zo dat de lichten het ook doen als het contact uit staat. Nu heb ik ook het probleem dat als ik de scooter ongeveer een dag laat staan dat de accu helemaal leeg is en dat ik hem niet meer kan starten zowel elektrisch als met kickstart. Ik heb nu het idee dat de scooter dus leeg wordt getrokken omdat hij constant op contact staat, maar hoe kan ik dat verhelpen? Ik ben niet zo bekend met de kabelboom van mijn scooter. Ik had echter ook het idee om mijn pluskabel van mijn accu door te knippen en daar een schakelaar tussen te monteren zodat ik de accu kan ontkoppelen als de scooter stilstaat en hij niet leeg kan trekken. Ik heb al gecheckt of het probleem niet bij de accu lag, ik heb de scooter een dag laten staan met de pluspool ontkoppeld en toen kon ik zelfs nog elektrisch starten de volgende dag. Maar zou een schakelaar tussen de pluskabel van mijn accu grote problemen opleveren?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
 
Was het probleem met die lege accu ook al toen "de maker" alles had opgelost?

Waarom met tyraps en plakband je scooter proberen te maken, doe het gewoon fatsoenlijk.
Het enige wat tussen je accu en het contactslot zit, is je spanningsregelaar.
Dus wanneer de accu wordt leeggetrokken zonder dat het contactslot ingeschakeld is, zit het probleem hoogst waarschijnlijk in de spanningsregelaar, tenzij "de maker" andere stommiteiten heeft uitgehaald om je initiele probleem te op te lossen!

Zorg dat je accu goed is opgeladen en sluit de plusdraad van de accu weer opnieuw aan.
Trek de spanningsregelaar uit de connector van de kabelboom en controleer of de accu nog steeds wordt leeggetrokken.
 
De accu trok toen niet leeg, maar de spanningsregelaar was kapot, die is toen vervongen. Daarna werkten de lichten ineens zonder contact, ik denk dat hij die over de accu aangesloten heeft. Ik zal eens kijken of de accu nog leegloopt als de spanningsregelaar eruitligt, maar is het mogelijk dat hij de spanningsregelaar dan omzeilt heeft? Hoe kan het dat mijn lichten nog werken als het contact uit staat? Deze moet ik dan met de schakelaar alsnog uitschakelen, maar staan ze dan niet constant onder spanning en nemen ze dan geen stroom? Hoe kan ik het maken dat alles gewoon uitgaat als ik het contactslot uitschakel?
 
Dus als ik het goed begrijp heeft "de maker" eigenlijk niks gemaakt maar het probleem verplaatst van kapot springende zekering naar een leeglopende accu.

Als de scooter niet op contact staat, werken dan wel je knipperlichten, je claxon, je remlicht, draait je startmotor of brandt er iets in je dashboard?

Ik weet niet hoelang je deze scooter al hebt maar volgens mij heeft de verlichting altijd over de accu gelopen.

Heeft "de maker" er wel de goeie spanningsregelaar in gezet en was dit een universele after market of een originele spanningsregelaar?

Ik zou toch eens de test doen die ik beschreven heb in mijn post #2 en anders even terug naar "de maker" en vragen wat hij precies gedaan heeft en of die nieuwe spanningsregelaar een originele is en verder wil afmaken waarvoor hij, naar ik aanneem, voor betaald is, namelijk je scooter in orde brengen.
 
Last edited:
De vorige eigenaar had de scooter zo dat alles over het contactslot ging, ik weet nog dat mijn lichten uitgingen als ik het contactslot uitschakelde. De maker heeft inderdaad het probleem verplaatst, of tenminste zo lijkt het. Mijn knipperlichten, claxon, remlicht, dashboardverlichting, alles dat stroom vergt kan aan terwijl het contactslot uitgeschakeld staat. Eerst was dit niet het geval, maar ik weet niet hoe het origineel hoort bij een kymco. Ik zal de test eens doen.
 
Ik zal de test eens doen.
Doe dat en als dit niet helpt om alles af te schakelen van wat je net opnoemde zou toch teruggaan naar die maker want hier klopt iets niet.

Of die spanningsregelaar is niet de originele en doet rare dingen waardoor de stroom zich een andere weg zoekt en het contactslot overbrugd wordt of je contactslot is defect.
 
'de maker' dacht al dat het contactslot defect was en heeft er voor 70 euro een nieuwe in gezet, dus dat is het niet. Dan zal ik eens navragen of de spanningsregelaar inderdaad niet de originele is als het niet alles afschakelt
 
Als deze "maker" je scooter weer in orde heeft gemaakt, waarvoor hij reeds betaald is, zou ik maar snel een andere "maker" vinden.

Een contactslot kun je heel simpel, zelfs met een multimetertje van 4 Euro bij de Action, meten.
Dit geldt eveneens voor de in- en uitgangsspanning van de spanningsregelaar.

Deze meneer heeft er totaal geen verstand van en wisselt zonder de fout daadwerkelijk te analiseren gewoon wat onderdelen die jij mag betalen!