Runner zuigt vlotterbak leeg

Hoi hoi beste scooterpersonen, ik ben weer terug met een vraag waar ik niet uit kom. Ik ben een Runner aan het opbouwen. Je weet wel hoe het gaat, alles gaat fout en dat moet je oplossen. Maar nu een ding waar ik nu al een tijdje mijn hoofd over breek. Het blok lijkt de vlotterbak leeg te zuigen. Als ik vol gas geef komt hij goed op toeren. Klinkt perfect. Alleen valt hij na even weg alsof hij geen benzine meer krijgt. Dit probleem was in eerste instantie een stuk heftiger, maar heb ik weten te verbeteren door de carb ff in de ultrasoon te leggen. Wat zou een manier zijn om dit op te lossen? Het vacuumpompsysteem werkt naar behoren en er stroomt benzine uit de toevoerslang. Het zou ook nog met de carb afstelling te maken kunnen hebben, maar ik heb zelf nognooit iets als dit meegemaakt door een te kleine/grootte sproeier.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Ohja de setup is:
Athena 70cc vlinderpoort
Stage 6 r1200 uitlaat
Mvt millenium race ontsteking
Dell ortho 19mm black edition carb
 
Advertisement - register to remove this

stand van je vlotter? als je vlotterarm iets omlaag staat ten opzichte van de vlotternaald, sluit hij de vlotternaald te vroeg af. zo ja, recht zetten of voorzichtig zelfs iets omhoog buigen (niet te ver, je wil ook niet dat ie overloopt)
of misschien trekt je tank vacuüm? als de benzine hard genoeg door je carburateur stroomt, maar je tank (bijna) luchtdicht is afgesloten, komt daar vacuüm op te staan. testen door je tankdop los te trekken op het moment dat je scooter "te kort komt": als je tank dan "inademt" moet je daar verder zoeken. ook wordt een dergelijk effect minder naarmate de tank leeg raakt, dan is er expansieruimte voor het vacuüm.. je tank hoort ergens een "beademing" te hebben, soms in de dop, soms bovenin de tank..
 
stand van je vlotter? als je vlotterarm iets omlaag staat ten opzichte van de vlotternaald, sluit hij de vlotternaald te vroeg af. zo ja, recht zetten of voorzichtig zelfs iets omhoog buigen (niet te ver, je wil ook niet dat ie overloopt)
of misschien trekt je tank vacuüm? als de benzine hard genoeg door je carburateur stroomt, maar je tank (bijna) luchtdicht is afgesloten, komt daar vacuüm op te staan. testen door je tankdop los te trekken op het moment dat je scooter "te kort komt": als je tank dan "inademt" moet je daar verder zoeken. ook wordt een dergelijk effect minder naarmate de tank leeg raakt, dan is er expansieruimte voor het vacuüm.. je tank hoort ergens een "beademing" te hebben, soms in de dop, soms bovenin de tank..
Heel erg bedankt, de vlotter had ik dom
Genoeg niet bij stilgestaan, binnenkort maar even checken dan. Tank die vacuum zuigt zou het wel kunnen verklaren, maar ik zou geen idee hebben hoe dat zou werken bij een runner, door de vacuumpomp en kleinere tank welke naar de carb stroomt.
 
als er benzine uit je tank stroomt, zal er iets anders voor in de plaats moeten komen (lucht, meestal)
als daar geen opening voor is, vormt zich vanzelf een onderdruk, die de rest van de benzine tegenhoudt om weg te stromen.
op een tank van een buitenboordmotor (inboard of extern) zit ook altijd een luchtkraantje (vaak op de vuldop) en als je dat vergeet open te draaien kom je niet ver.. (als je rustig vaart en het warm is (waardoor benzinedamp weer uitzet) misschien nèt midden op een meer om daar stil te vallen, bij koud weer chokend of volgas nèt de haven uit.. zelfs al heeft een buitenboordmotor een opvoerpomp, die het vanuit de externe tank omhoog naar je motor moet kunnen trekken, als dat ventieltje dicht zit, redt hij dat op een gegeven moment niet meer.
of kijk naar een plastic fles water die je in één keer omkiepert: dat stroomt moeilijk en de fles trekt plat tot er weer een luchtbel wordt aangezogen.. je carburateur gaat geen luchtbel terugsturen via de benzineleiding door dat dunne slangetje..
 
Last edited:
als er benzine uit je tank stroomt, zal er iets anders voor in de plaats moeten komen (lucht, meestal)
als daar geen opening voor is, vormt zich vanzelf een onderdruk, die de rest van de benzine tegenhoudt om weg te stromen.
op een tank van een buitenboordmotor (inboard of extern) zit ook altijd een luchtkraantje (vaak op de vuldop) en als je dat vergeet open te draaien kom je niet ver.. (als je rustig vaart en het warm is (waardoor benzinedamp weer uitzet) misschien nèt midden op een meer om daar stil te vallen, bij koud weer chokend of volgas nèt de haven uit.. zelfs al heeft een buitenboordmotor een opvoerpomp, die het vanuit de externe tank omhoog naar je motor moet kunnen trekken, als dat ventieltje dicht zit, redt hij dat op een gegeven moment niet meer.
of kijk naar een plastic fles water die je in één keer omkiepert: dat stroomt moeilijk en de fles trekt plat tot er weer een luchtbel wordt aangezogen.. je carburateur gaat geen luchtbel terugsturen via de benzineleiding door dat dunne slangetje..
Ja das heel erg logisch, heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg, ik ga eens even goed kijken of mijn tank wel goed leegloopt. Dat gaat nog wel een opgave zijn met dank aan het interestante brandstofsysteem van een Runner. Maar ik weet iig waar ik op moet letten.
 
Back
Top