Runner RST , niets brand meer , werkt meer

Brute-Force

Black Bullet. 2.0
Ze kwamen bij mij een Runner RST uit 2015 brengen , niets van de elektra werkt meer .
Als je het contact omdraaid , brand er niets , geen dashbord , lampjes of wat dan ook .
Scooter start en rijd gewoon , echter niets werkt meer , Dashbord geheel donker , geen toeter , knipperlichten , verlichting niets ..
Zekering vervangen ,accu vervangen , helpt niet , Spanningsregelaar vervangen .. helpt niet .
Waar kan ik zoeken ?? ( met elektra ben ik niet zo handig helaas )
 
Advertisement - register to remove this

Contactslot waarschijnlijk.

Helaas heb ik geen schema van de RST, wel van een andere Runner, maar ik verwacht dat de draadkleuren wel overeen komen.

  • Op de rode draad van het contactslot moet er continue 12 Volt staan.
  • Zet het contactslot op "On".
  • Nu moet er ook op de witte draad van het contactslot spanning komen te staan.
Meet je bij het eerste puntje spanning of licht je testlampje op en bij het derde puntje 3 niet, is het contactslot defect.
 
Last edited:
Klinkt inderdaad als contactslot. Even loshalen en wat draden daar op de juiste manier doorverbinden. Gaat om het deel achter het slot, dus niet het slot zelf.
 
Klinkt inderdaad als contactslot. Even loshalen en wat draden daar op de juiste manier doorverbinden. Gaat om het deel achter het slot, dus niet het slot zelf.
Ik weet hoe een RST in elkaar zit ... heb er nu 5 staan , gaat om het schakel gedeelte , ( groen plastic ding waar een stekker in moet ) dus niet waar de sleutel ingaat
 
Heb je inmiddels al gemeten of er 12v staat op de rode draad bij het contactslot?
En vervolgens de geschakelde plus, wat volgens de post hierboven een vermoedelijk witte draad is?
Of simpelweg deze twee draden doorverbonden.
 
Net gemeten :
Een Rode draad zit er niet wel een groene en een witte, zwarte en een grijze,
Op geen van de 4 draden Voltage .
Gemeten met een Duspol , en met een Multimeter,
Wel staat er spanning op de Accu , dus die is goed .
Heb wat kappen er af gehaalt , en een dikke draad die van de accu afkomt, gaat naar een relais , kan er lastig bij , op dikke dikke rode draad staat geen spanning . Draadbreuk ?
Morgen maar eens alle kappen er af halen , en de kabelboom nakijken , die er overigens netjes uitziet , geen aftakkingen of onderbrekingen.
 
Ik denk als je de kappen eraf hebt en je doorzoekt zoals je nu doet, je het probleem snel genoeg te pakken hebt. Of miss al hebt gelokaliseerd natuurlijk als je daar niks meet. Ben benieuwd wat je tegenkomt!
 
Je kan beginnen , om van de plus van de accu beginnen met meten , eerst tot zekering , heb je daar spanning , dan na de zekering , dan van na de zekering naar contactslot , heb je daar spanning , dan op contact zetten , en kijken of je op een andere draad ook spanning krijgt .
Heb je op geen èèn andere draad spanning , is het je contact slot . Heb je wel na je slot spanning , moet je verder in jke kabelboom , naar de andere connectors .
 
Net gemeten :
Een Rode draad zit er niet wel een groene en een witte, zwarte en een grijze,
Op geen van de 4 draden Voltage .
Gemeten met een Duspol , en met een Multimeter,
Wel staat er spanning op de Accu , dus die is goed .
Heb wat kappen er af gehaalt , en een dikke draad die van de accu afkomt, gaat naar een relais , kan er lastig bij , op dikke dikke rode draad staat geen spanning . Draadbreuk ?
Morgen maar eens alle kappen er af halen , en de kabelboom nakijken , die er overigens netjes uitziet , geen aftakkingen of onderbrekingen.
Als je toch 5 rst heb staan…
Pak dan ff een contactslot en zet die snel over dan weet je of t probleem verholpen is!
 
Contactslot is het niet , als je goed gelezen had , heb je kunnen lezen dat er geen spanning staat op de stekker die het contactslot ingaat.
En een extra contactslot heb ik ergens nog liggen , en heb geen zin om van een andere RST de kappen er af te gaan schroeven .
Vind ik het niet ... zet ik er een andere kabelboom op , maar wil graag weten wat het probleem is.
 
maar wil graag weten wat het probleem is.
Als de scooter loopt , zou hij via de regelaar ook spanning op het circuit moeten zetten , als het contactslot oke is zit het dus in , of voorbij de connector die hier vanaf de stator komt . kun je meten of je spanning krijgt na de regelaar , als de scooter loopt ?
 
Een Rode draad zit er niet wel een groene en een witte, zwarte en een grijze,
De groene en de zwarte draad zijn voor het uitzetten en de startblokkering van de cdi, de witte is de geschakelde plus, dus de grijze is dan de vaste plus vanaf de accu.
Als op deze grijze draad en op 1 van de twee dikke rode draden bij het startrelais geen spanning staat, lijkt mij het probleem kort bij de accu te zitten.
Zijn de accuklemmen in orde en maken deze goed contact?
Als je met de duspole of de multimeter meet waar prik je dan op de massa?
 
Ik heb zelf zoiets (ander merk maar gaat om idee):
Circuit tester

En dat werkt perfect bij dit soort klusjes. Daarmee kan je spanning en massa meten maar ook creeren op punten waar het niet op zit. Dan heb je heel snel door wat er aan de hand is zonder allemaal draden te moeten doorverbinden met risico op kortsluiting (in dit apparaat zit een spring zekering welke kortsluiting voorkomt)
 
Back
Top