nastykilla
HT
Zoals de titel luidt ben ik bezig met een straat/circuitfiets. Het heeft eigenlijk niks meer met brommers of scooters te maken, maar ik denk/hoop toch, dat mensen die hier komen het een leuk project zullen vinden.
Deze week heb ik een Aprilia RS250 gekocht. Omdat ik zelf mn rechterhand niet goed kan bedwingen, maar toch graag motor rijdt ben ik dit project begonnen. Basis is dus een rs250. Deze 2 cilinder v-motor heeft ongeveer 57 pk aan het achterwiel en een topsnelheid van 200+. De machine heeft een erg goede wegligging, weegt niet al te veel en de remmen en veren zijn ook al behoorlijk goed. 2 zwevende remschijven met brembo remklauwen erop. Als je deze motoren tuned kan je er ongeveer 70pk uit halen. Dit is eigenlijk niet genoeg, dus dacht ik laat ik er een ander blok op monteren. Ik kocht dus paar weken geleden een Kawasaki KR1-S blok. Een 2 clinder 180 graden gedraaid. Het blok heeft een mooi membraanhoek, is stevig van oorsprong en inwendig veel mooier dan een rs blokje. De cilinders die er op horen zijn eigenlijk net als de rs250 cilinders niet echt geweldig. Na wat zoeken en discussieren heb ik gekozen voor TZR250 cilinders. Deze zitten standaard onder een productieracer van Yamaha. Daarbij monteer ik 2 38 of 40mm carburateurs in plaats van de 2 34mm die standaard op de rs zitten. Het beoogde vermogen zal tussen de 80 en 85 pk moeten komen te liggen. Daarnaast zal de powerband veel breder zijn en de topsnelheid verhoogt worden naar 250+. De motorblok onderdelen en kappen die trouwens in erg goede staat verkeren, wil ik gaan verkopen. Dus mensen als er iemand uitlaten, krukas, cilinders, powervalves, ontstekingen en noem het maar op zoekt, dan ben je hier bij het goede adres.
Foto's volgen deze week...en ik wil hier dan ook een serieus project van maken. Ook zullen er Tyga racekappen op komen met 2 pst uitlaten. De originele kappen vind ikzelf namelijk wat minder mooi.
2012-07-25 test 01
De RS250 is vandaag op de testbank geweest. Heeft bij binnenkomst 56 pk, na tips van Pieter de powervalve kabels gesteld met resultaat 62,3 pk!
Ging het altijd maar zo makkelijk.
http://i48.tinypic.com/20fuow7.
UPDATE 26-11-2012:
De Keihin 38mm carburateurs zijn binnen. Zoals je hieronder kunt zien, is de rechter reeds ultrasoon gereinigd.
[IMG]http://i50.tinypic.com/2n8ac7r.jpg
De Yamaha TZ cilinders zijn ook reeds binnen en het motorblok is verlast zodat de TZ cilinders op het Kawasaki blok passen. Uiteraard is het blok ook gevlakt.
Hieronder zie je een plaatje van het oude V-90 graden blok
Hieronder het nieuwe 180 graden Kawasaki KR1 blok wat ik aan het opbouwen ben.
Omdat het TZ blok hoger is, zal ik een ophoogplaat moeten maken, zodat de hoogte weer overeenkomt. Om dat te doen moet ik eerst mijn krukas af hebben. Deze ligt nu bij een specialist en zal speciaal worden gebalanceerd en aangepast voor meer vermogen en een verder doorlopen in toeren.
Deze week heb ik een Aprilia RS250 gekocht. Omdat ik zelf mn rechterhand niet goed kan bedwingen, maar toch graag motor rijdt ben ik dit project begonnen. Basis is dus een rs250. Deze 2 cilinder v-motor heeft ongeveer 57 pk aan het achterwiel en een topsnelheid van 200+. De machine heeft een erg goede wegligging, weegt niet al te veel en de remmen en veren zijn ook al behoorlijk goed. 2 zwevende remschijven met brembo remklauwen erop. Als je deze motoren tuned kan je er ongeveer 70pk uit halen. Dit is eigenlijk niet genoeg, dus dacht ik laat ik er een ander blok op monteren. Ik kocht dus paar weken geleden een Kawasaki KR1-S blok. Een 2 clinder 180 graden gedraaid. Het blok heeft een mooi membraanhoek, is stevig van oorsprong en inwendig veel mooier dan een rs blokje. De cilinders die er op horen zijn eigenlijk net als de rs250 cilinders niet echt geweldig. Na wat zoeken en discussieren heb ik gekozen voor TZR250 cilinders. Deze zitten standaard onder een productieracer van Yamaha. Daarbij monteer ik 2 38 of 40mm carburateurs in plaats van de 2 34mm die standaard op de rs zitten. Het beoogde vermogen zal tussen de 80 en 85 pk moeten komen te liggen. Daarnaast zal de powerband veel breder zijn en de topsnelheid verhoogt worden naar 250+. De motorblok onderdelen en kappen die trouwens in erg goede staat verkeren, wil ik gaan verkopen. Dus mensen als er iemand uitlaten, krukas, cilinders, powervalves, ontstekingen en noem het maar op zoekt, dan ben je hier bij het goede adres.
Foto's volgen deze week...en ik wil hier dan ook een serieus project van maken. Ook zullen er Tyga racekappen op komen met 2 pst uitlaten. De originele kappen vind ikzelf namelijk wat minder mooi.
2012-07-25 test 01
De RS250 is vandaag op de testbank geweest. Heeft bij binnenkomst 56 pk, na tips van Pieter de powervalve kabels gesteld met resultaat 62,3 pk!
Ging het altijd maar zo makkelijk.
http://i48.tinypic.com/20fuow7.
UPDATE 26-11-2012:
De Keihin 38mm carburateurs zijn binnen. Zoals je hieronder kunt zien, is de rechter reeds ultrasoon gereinigd.
[IMG]http://i50.tinypic.com/2n8ac7r.jpg
De Yamaha TZ cilinders zijn ook reeds binnen en het motorblok is verlast zodat de TZ cilinders op het Kawasaki blok passen. Uiteraard is het blok ook gevlakt.
Hieronder zie je een plaatje van het oude V-90 graden blok
Hieronder het nieuwe 180 graden Kawasaki KR1 blok wat ik aan het opbouwen ben.
Omdat het TZ blok hoger is, zal ik een ophoogplaat moeten maken, zodat de hoogte weer overeenkomt. Om dat te doen moet ik eerst mijn krukas af hebben. Deze ligt nu bij een specialist en zal speciaal worden gebalanceerd en aangepast voor meer vermogen en een verder doorlopen in toeren.
Last edited: