RS Tandwielen

moet er vandaag om, heb de brommer ter plekke laten staan

strax eens kijken

ik ben natuurlijk nieuw bij een AM5 blok Melf wat goede richtlijnen bij onderzoek:W

koppelings veren heb ik hier al;) verse malossi's
 
probleem opgelost!
wel freaky fact maar waar

een brokje van het motorblok was afgebroken en tussen het blok en de tanden van het vliegwiel gekomen en zo blokeerde heel de boel
krukas in orde
cilinder in orde
nieuw zuigertje erin

alles weer perfect

tandwieltjes zitten er ook al op

maar de nieuwe ketting is te lang en ik weet niet hoe je deze moet inkorten

heb je daar speciaal gereedschap voor nodig of kan een gewone fietsen maker (enkel fietsen maker geen brommer/scooter maker) dit ook regelen?

maar als ik nu rij gaat mijn temp wel heel hoog terwijl ik die voordien niet hoger kreeg dan 40graden

reed daarnet 50/55 in lage toeren en temp was al 110
 
dat is wel te hoog ja..

voor de ketting in te korten heb je een kettingpons nodig , deze zijn niet zo duur , deze zou ik zelf aanschaffen omdat het vaker gaat voorkomen dat je een nieuwe ketting moet , gemiddeld genomen bij redelijk wat km's toch wel 2 keer per jaar zelfs.

en het is ook makkelijker je ketting in te korten als ie op de brommer zit.
 
oké temp is in orde gekomen, als ik nu rij gaat ie niet hoger dan 80/85graden

was ng klein beetje lucht in de cc kop

een kettingpons nog nooit van gehoord maar even voor kijken

dan nu mijn laatste vraag

moderne schakels rijden met 16mm carbu's nu als de kelk even groot is als mijn oude 9mm zou ik wel zo'n 16mm willen monteren maar waar kan ik eraan geraken en welk spruitje moet ik dan monteren
 
ze rijden soms met 12 , de ander met 14 en sommigen met 17,5mm

de oude type spruitstukken kun je opboren tot iig 13mm , en de carburateur ook , dit werd veel gedaan en werkt goed.

als je toch van plan bent om er een ander op te zetten zou ik gewoon een 19mm setje nemen , dit werkt vaak prima. ik gebruik altijd een setje met opschuif spruitstuk en carburateur , waar dan een PHBG 19 (of 21) op kan met een 60mm kelk zodat je mooi met std filter kunt rijden.

dit setje monteer ik het liefste :

http://www.josdijkman.nl/shop/index.php?act=viewProd&productId=5445
http://www.josdijkman.nl/shop/index.php?act=viewProd&productId=726

nog mooier is een spruitstuk met carburateurverwarming , dit zit er std meestal ook op namelijk.

zit er wel een snelle 50cc op? er zijn namelijk ook zeer slome types cilinders.
 
het is een gietijzeren cilinder maar wel alu kleur gecoat

zo sloom vind ik hem toch niet

in 4e versnelling ga ik 80 en in 5e 90 als ik berg af rij (tjah ben 1m94 en 110kg)
de brommer trekt nog redelijk goed op om origineel te zijn enkel leovinchi uitlaat

maarreuhhh 19mm carb kelk niet meegeleverd :-(
 
dan denk ik dat je een am5 blok hebt met een nieuwe type cilinder , die er dus later op is gezet. of het is toch geen gietijzer maar alu , de eerste AM5 cilinders waren snelle alu cilinders , daarna kwamen de slome alu types en daarna pas gietijzer , tot en met nu.

die kelken worden soms wel meegeleverd , mja , ze kosten niet veel dus kun je zo mee bestellen :)
 
neej is zeker gietijzer de cc weeg precies zo'n 5kg als je hem in je hand houd

hij heeft gewoon kleur coating van Alu cc

ja de cilinder is wel al eens vervangen geweest


maar zou een DR80 hier ook nog oppassen?

niet om echt hard te gaan maar gewoon dat ik wat meer koppel zou hebben samen met de 19mm carb
 
Back
Top