RS Tandwielen

Foxy_Nitro

Well-Known Member
hallo ik heb nu na een tijdje een goedkope RS op de kop kunnen tikken
maar de tandwielen moeten broodnodig vervangen worden


maar dit ziet er een raar systeem uit

ik zou de onderdelen bestellen in de lokale shop maar zij kennen dit systeem niet

iemand hier meer info over heeft bvb hoe monteren welk type welk jaar?


voortand wiel is 13tanden is met borgring die kennen ze

achterste tandwiel is 43tanden maar ziet er nogal raar uit

kan geen foto's uploadn want de tool op deze site doet raar!

als er serieuze mensen reageren wil ik de foto's wel doorsturen op msn/email
 
Advertisement - register to remove this

Last edited:
dat is een heel erg lastig systeem , deze gaan dan ook vaker vastzitten na de jaren :P

alleen weet ik niet meer precies hoe dit werkt , is nogal lang geleden dat ik dat nog heb gedaan.

maar volgens mij zitten er op de achtervork aan de achterkant 2 bouten die je los moet draaien , en dan zitten er als het goed is gaten in de excentrische naaf waar je een sleutel in kunt zetten om te draaien.

de ketting zal een 420 moeten zijn , lengte schakels zou ik 144 schakels nemen , altijd lang genoeg , te lang kun je nog wat afhalen (wat je toch al moet) , te kort kun je niet bij aanplakken ;)



heb jij wel een 5 versnellingsblok dan?

dus met ronde cilinder of met vierkante cilinder?
 
is am5 blok

met ronde cilinder alu std (ziet eruit als Stage 6)


hij is van t jaar 93 en is met een enkele achterbrug

op de webshop staat erbij het tandwiel dat ik een dunne ketting moet hebben


Melf kun je me even de juiste richting in wijzen
 
oké ik zie dat bij de '96 serie het ook nog is zoals bij een 93 serie en ik zie de excentrische naaf maar toch begrijp ik er niet veel van

iemand die hier duidelijkere info over kan geven?
 
oke de vorige eigenaar heeft het mij eens even uitgelegd nu begrijp ik het.

ik zou binnenkort eens moeten het schakelmechanisme vernieuwen of toch een nieuwe pedaal en bus want nu zit er wel héééél veel speling op

weet iemand waar ik terecht kan voor deze onderdelen onthoud BJ 93

en ook heb ik toerenteller kabel gekocht voor RS2000 zou dit passen?

ohjaa ook heb ik nieuwe koppelings drukveren gekocht
maar zie op het net dat de onsteking meestal aan de linker kant zit (als je op de brommer zit links)

maar ik heb al gezien als ik mijn koppelings hevel aantrek en loslaat dat die wel in de linkerkant van 't motorblok uitkomt

zit ie daar dan?

ben nog redelijk nieuw bij schakels
 
Last edited:
RS2000 kabel is anders..

verder zijn er verschillende aprilliadealers in Nederland , deze kunnen allen nog wel aan een aantal onderdelen komen.

ook webshops kunnen veel nog wel leveren ,vooral motorisch wel.
 
:(het noodlot heeft toegeslaan!! dat denk ik toch

rij vanavond weg rijd hem rustig warm na 2km
vertrek ik aan de verkeerslichten rij tot op 5/6k rpm en schakel naar 2e en toen ik de koppeling los naaide hij precies vast


ff omheen kijken ketting lag er ondertussen ook af deze er terug opgelegd en niet meer in gang te lopen wiel blokkeerd en elec starten blokkeert ook direct


zou dit de cilinder zijn of iets anders?
indien het de cilinder is monteer ik een DR80 en heb hier nog een S6 PWK 28mm en spruitje

naar verbruik kijk ik niet maar kan deze op de DR80?
want zit nog met std carb nu en deze is denk ik maar 9mm moet nog even opmeten
denk niet dat een 9mm gezond is voor een DR80
 
Last edited:
mja ,eerst maar eens kijken wat er mee is en wat er allemaal in het blok zit , bovendien zou ik het blok sowiewso uit elkaar pakken , als je met 70/80 cc wilt rijden zou ik zeker een andere krukas gebruiken , deze krukassen willen nogal eens kapot gaan , heb er een stuk of wat voorbeelden van liggen zelfs..

overigens vind ik zelf de DR niet zo geweldig op een AM5/6.

maar voor het zelfde geld is je krukas al kapot , of zelfs iets van of de versnellingsbak zelf oid..

een std carb. is ongeveer 9mm , dit loopt wel , en dit wil ook wel op 70/80 cc , echter kun je je voorstellen dat het wat minder vermogen geeft.

ik zet er zelf meestal een 19 of 21mm op , met een opschuif spruitstuk en standaard filterhuis. dit loopt erg netjes met niet te veel opvallend lawaai en ook redelijk zuinig en makkelijk af te stellen.

verder is het bij deze blokken ook verstandig om minimaal de koppelingsveren aan te passen ,anders slipt het door. ik zet er altijd Malossi veren in en mits de platen nog goed zijn werkt zit zeer goed.
 
Back
Top