Goeie morgen Mo,
roest op de uitlaat is bijna standaard bij een scooter van een aantal jaren oud.
Wat schuurpapier en een busje hittebestendige mat zwarte lak en het is weer netjes.
Wel opletten dat er geen gaatjes geroest zijn of dat je met wat plukwerk van je een vinger een gaatje kunt maken.
Wat die bedrading betreft kan ik niet goed beoordelen, de foto is van te ver weg genomen en te onduidelijk.
Mijn zoon heeft een Sym Orbit 3 en op deze plek zit bij hem de ECU en de spanningsregelaar waar een boel draden bij elkaar komen.
Naar mijn idee niet zo'n ideale plaats, als je bedenkt dat het spatwater van het spatbord eventueel ook op deze plek komen kan.
Wat ik wel zou doe is controleren of er niet aan de bedrading gerommeld is met bijvoorbeeld kroonsteentje of connectoren/verbinders die niet op een brommer horen.
Verder controleren of er geen koper van de bedrading zichtbaar is en of je nergens groene of witte oxide vorming ziet.
Eventueel de connectoren uit elkaar trekken en hier ook controleren op oxidevorming.
Niet dat oxidevorming een probleem moet zijn maar het kan als het niet verzorgd wordt wel leiden tot problemen.
Verder natuurlijk alle elektrische zaken controleren op een goeie werking.
Denk dan aan:
- werkt de verlichting (koplamp, achterlicht, cockpitverlichting en eventueel dagrijverlichting)
- werkt de elektrische start en draait de startmotor heel goed rond)
- werkt je remlicht
- werkt je claxon
- werken de knipperlichten
- etc....