rieju mrx achterlichten branden door

Roni

New Member
Hallo, ik heb een Rieju MRX met am6 blok uit 2010 die ik moet laten keuren vanwege WOK-status. Om het in orde te maken, heb ik een nieuwe 12v Mezoly spanningsregelaar en een 12v LED-achterlicht met remlicht geïnstalleerd, omdat de ik geen verlichting eerst had. Alles leek goed aangesloten en het achterlicht werkte zoals het hoort.

Daarnaast heb ik een USB-oplader (12-24v) aangesloten voor een GPS-snelheidsmeter. Het probleem is dat zowel de LED-verlichting als de USB-oplader blijven doorbranden. Dit gebeurde zelfs bij een beetje gas geven

ik heb geen accu dus heb alles aan de spanningsregelaar aangesloten
 
Advertisement - register to remove this

Meet eens hoeveel spanning er op de draden komt , en of dit wissel spanning is , waarschijnlijk regelt de regelaar nu je spanning niet , of is stuk . Tevens zou ik voor het welzijn van de regelaar , een accu plaatsen.
 
Tevens zou ik voor het welzijn van de regelaar , een accu plaatsen.
Deze brommer heeft van origine geen accu.
De spanningregelaar regel heel grof de stator spanning terug naar plusminus 12V.
Niet echt een ideale omgeving voor led omdat de spanning aan de uitgang van die regelaar nogal varieert en misschien wel een soort van wisselspanning is.
Dus meten of de uitgangsspanning van de regelaar niet te hoog oploopt. (meten tussen die licht gele en zwarte draad van de regelaar, zie schema hier beneden)
Persoonlijk zou ik een gewoon achterlicht plaatsen met gewone gloeilampjes want dit gaat nooit goed en lang werken met die spanningsvariaties van de regelaar.
Hetzelfde geldt in principe voor de snelheidmeter mocht de gemeten uitgangsspanning van de reglaar goed zijn en niet hoger worden dan 13 a 15 Volt.
Is de spanning meer dan 15 Volt, is er iets mis met de spanningsregelaar en dien je die te vervangen en met een beetje geluk, gaat de usb-oplader dan ook niet meer kapot.

1730058113109.jpeg
 
Deze brommer heeft van origine geen accu.
De spanningregelaar regel heel grof de stator spanning terug naar plusminus 12V.
Niet echt een ideale omgeving voor led omdat de spanning aan de uitgang van die regelaar nogal varieert en misschien wel een soort van wisselspanning is.
Dus meten of de uitgangsspanning van de regelaar niet te hoog oploopt. (meten tussen die licht gele en zwarte draad van de regelaar, zie schema hier beneden)
Persoonlijk zou ik een gewoon achterlicht plaatsen met gewone gloeilampjes want dit gaat nooit goed en lang werken met die spanningsvariaties van de regelaar.
Hetzelfde geldt in principe voor de snelheidmeter mocht de gemeten uitgangsspanning van de reglaar goed zijn en niet hoger worden dan 13 a 15 Volt.
Is de spanning meer dan 15 Volt, is er iets mis met de spanningsregelaar en dien je die te vervangen en met een beetje geluk, gaat de usb-oplader dan ook niet meer kapot.

View attachment 78170
Mijn spanningsregelaar is pas 2 dagen oud dus ik denk niet dat ie stuk is

Ik heb deze accu gevonden en ik denk dat hij klein genoeg is om achterin onder mijn zadel te plaatsen

Kan ik hem gewoon aansluiten aan de spanningsregelaar?
 

Attachments

  • Screenshot_20241027_210817_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20241027_210817_Samsung Internet.jpg
    82.3 KB · Views: 1
Met deze regelaar denk ik niet , spanning om accu te laden is meest tussen 13/15 volt , en regelt af , als de accu vol raakt .
Ik weet niet of er op deze stator een "normale " regelaar kan , maar daar krijg je ongetwijfeld een reactie op van @Sparky
 
Mijn spanningsregelaar is pas 2 dagen oud dus ik denk niet dat ie stuk is.
Zou toch even meten wat eruit komt want ook nieuwe dingen kunnen kapot zijn in de doos, daar hebben ze in de elektrotechniek zelfs een naam voor , DOA (=Dead On Arrival). ;)


Kan ik hem gewoon aansluiten aan de spanningsregelaar?
Ik kan hier geen zinnig antwoord op geven want ik ken de specificaties niet van deze regelaar.
Als de spanning onder de 15 Volt blijft bij volgas is de spanning goed echter of de stator en spanningsregelaar ook genoeg vermogen (stroom) erbij kan leveren om, buiten de normale zaken, ook nog een accu te laden, is natuurlijk een tweede.

Dit zou je gewoon uit moeten proberen door de pluspool van de accu ook aan te sluiten op de licht gele en min-pool van de accu op de zwarte draad van de spanningsregelaar, uiteraard met een zekering in de licht gele draad die loopt naar de de pluspool van de accu.
Zekering zou ik zo laag mogelijk houden op zo'n 7,5A
In de verbinding naar de min-pool hoeft geen zekering tussen.

In iedergeval zal de spanning op die manier wel een stuk stabieler worden want de accu werkt als een enorme condensator, die de pieken en dalen in de spanningsvariatie opvangt.
 
Back
Top