Rieju rs2 matrix 2009 knipperlichten defect

Daanj

New Member
Ik heb dus een mooie rieju rs2 matrix uit 2009 gekocht maar er is een probleem het knipperlicht relais is gewoonverdwenen lijkt wel lijkt alsof de vorige eigenaar wat een stads meisje was met weinig kennis er soort uitgeeft gehaald of fabriek fout maar ik heb dus nu een 3 polis relais bestelt voor knipperlichten op verzoek van een monteur heb alles meegeven schema alles en ze komen er niet uit word n duur klusje dus ik ben aan het zoeken maar kom er niet uit iemand enig idee wat ik kan doen on de knipperlichten te laten werken??
 
Advertisement - register to remove this

Daanj,

je tekst is nogal moeilijk leesbaar, misschien hier in het vervolg even op letten want op die manier verliezen de mensen die je willen helpen al snel de interesse!
Leestekens, hoofdletters en volledige zinnen helpen hier enorm bij.

Verder kan het toch niet moeilijk zijn om de knipperlichten aan de gang te krijgen en al helemaal niet voor een monteur met verstand van zake.

Kun je het schema van jouw brommer even hier publiceren en even aangeven welk relais je hebt gekocht met eventueel een detailfoto van de aansluitingen.
Post automatically merged:

Ik heb een elektrisch schema van de Rieju RS2 gevonden echter weet niet of dit met jouw brommer overeen komt.
Handig zou zijn om een multimeter erbij te nemen of een spanningszoeker voor 12V maar een 12V lampje met 2 draadjes eraan werkt in dit geval ook.
Wat mij gelijk opvalt is dat Rieju het niet zo nauw neemt met de draadkleuren, zo zie ik bijvoorbeeld de draad die van het knipperrelais komt ineens van kleur wisselen bij de connector van de linker stuurschakelaarunit. (van paars naar bruin/wit)
elektrical diagram Rieju-rs2.jpg
Post automatically merged:

Om je even een idee te geven hoe het stroomcircuit van de knipperlichten inelkaar zit hieronder een beschrijving, misschien kun je dit aan de "monteur" meegeven of zelf proberen te volgen om te achterhalen wat er mis is.

  1. Er vertrekt een rode draad bij de accu en loopt naar de zekering. (hier staat continue 12V op)
  2. Aan de andere zijde van de zekering vertrekt een rode draad die naar je connector van het contactslot . (hier staat ook continue 12V op)
  3. Aan de andere zijde van deze connector wisselt de draad ineens van kleur en wordt oranje, deze loopt naar je contactslot. (hier staat ook continue 12V op)
  4. Vanaf je contactslot loopt een groene draad richting de connector van je contactslot (hier staat alleen 12 V op als het contactslot aan staat)
  5. Aan de andere zijde van de contactslotconnector gaat deze groene draad verder naar de 12V aansluiting van het knipperrelais.
  6. De massa aansluiting van het knipperrelais loopt middels een zwarte draad naar de massa van je scooter.
  7. Het knippersignaal van je knipperrelais staat op de paarse draad die richting de connector van je linker stuurschakelaarunit gaat.
  8. Aan de andere zijde van deze connector wordt de draad ineens bruin/wit en loopt naar de raw-schakelaar.
  9. staat de raw-schakelaar uit, dan stopt de stroom/spanning daar.
  10. staat de raw-schakelaar links loopt de stroom via de bruine draad naar de connector van de stuurschakelaarunit en veranderd aan de andere zijde van deze connector weer ineens naar blauw en loopt daarna naar de lampjes van je linker knipperlichten (voor en achter), de stroom gaat door de lampjes en gaat via de zwarte draad naar massa.
  11. staat de raw-schakelaar rechts loopt de stroom via de olijf groene draad naar de connector van de stuurschakelaarunit en veranderd aan de andere zijde van deze connector weer ineens naar oranje en loopt daarna naar de lampjes van je rechter knipperlichten (voor en achter), de stroom gaat door de lampjes en gaat via de zwarte draad naar massa.
 
Last edited:
Back
Top