Zip_17

New Member
Hoi, ik wilde de remblokjes van m’n voorrem vervangen. Nu kwam ik echter tot de conclusie dat ik de remklauw er niet zomaar af kon schuiven. Alles geprobeerd maar kreeg hem er gewoon niet af. Toen wilde ik de remschijf los halen om ze dan te vervangen. Echter kwam ik tot de conclusie dat deze bouten niet los te krijgen zijn en er ook nog eens een dol is.

Weet iemand hoe ik toch de remklauw eraf kan krijgen?
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    167.3 KB · Views: 28
Advertisement - register to remove this

De remklauw uit elkaar halen is geen optie , voor je eigen en andermans veiligheid , zou je dan de afdicht rubbers ertussen ook moeten vervangen .
Je zal de ophang bouten van de klauw los moeten maken . En het ontluchten moet je altijd als je de klauw demonteert , ongeacht het aantal zuigers . krijg je de klauw los en kun je de zuigers terug drukken en de nieuwe blokken erin hoeft dit niet normaal gesproken .
Monteer het dan wel met nieuwe bouten.
 
De remklauw uit elkaar halen is geen optie , voor je eigen en andermans veiligheid , zou je dan de afdicht rubbers ertussen ook moeten vervangen .
Je zal de ophang bouten van de klauw los moeten maken . En het ontluchten moet je altijd als je de klauw demonteert , ongeacht het aantal zuigers . krijg je de klauw los en kun je de zuigers terug drukken en de nieuwe blokken erin hoeft dit niet normaal gesproken .
Monteer het dan wel met nieuwe bouten.
Ontluchten hoeft echt niet altijd. En uit elkaar halen kan gewoon. Er zitten niet voor niks inbussen
 
En uit elkaar halen kan gewoon
Dat kan ook , maar als hij gaat lekken door een rubberringetje wat tussen de klauwdelen in zit , ben je de sjaak , en moet je de juiste zien te vinden.
En als je de klauw uit elkaar haalt ben je een knappe kerel als je deze zonder te ontluchten weer goed remmend krijgt , kan alleen als je de klauw intact laat en de zuigers terug kan drukken , maar daarvoor moet de klauw van z'n houder af.
 
Dat kan ook , maar als hij gaat lekken door een rubberringetje wat tussen de klauwdelen in zit , ben je de sjaak , en moet je de juiste zien te vinden.
En als je de klauw uit elkaar haalt ben je een knappe kerel als je deze zonder te ontluchten weer goed remmend krijgt , kan alleen als je de klauw intact laat en de zuigers terug kan drukken , maar daarvoor moet de klauw van z'n houder af.
Oké maar welke optie heb ik dan nu nog om de remklauw eraf te krijgen? Kan ik niet de zuigers indrukken terwijl die nog op de klauw zit of is dit niet mogelijk? Een waterpomptang krijg ik er namelijk niet tussen.
 
Kun je er ook niet tussen met een schroevendraaier , tussen de blokken en de schijf , om zo de zuigers in te drukken . En als dat gaat , heb je dan ruimte genoeg aan de onderkant , naar je naaf toe , om de blokken eruit te krijgen ? Maak anders eens een foto , van de bevestiging , waarmee de klauw aan de vork zit . En zijn alle twee die bouten rond of èèn ?
Post automatically merged:

Toen wilde ik de remschijf los halen om ze dan te vervangen. Echter kwam ik tot de conclusie dat deze bouten niet los te krijgen zijn en er ook nog eens een dol is.
Bedoel je de klauw of de schijf , de schijf kun je ten alle tijde laten zitten , en moeten bij jou type klauw de blokken niet naar boven uit de klauw geschoven worden , na het verwijderen van een pen , die door de klauw en blokken zit aan de bovenkant ?
 
Last edited:
Hoi, ik wilde de remblokjes van m’n voorrem vervangen. Nu kwam ik echter tot de conclusie dat ik de remklauw er niet zomaar af kon schuiven. Alles geprobeerd maar kreeg hem er gewoon niet af. Toen wilde ik de remschijf los halen om ze dan te vervangen. Echter kwam ik tot de conclusie dat deze bouten niet los te krijgen zijn en er ook nog eens een dol is.

Weet iemand hoe ik toch de remklauw eraf kan krijgen?
Ik had dit ook, probeer hem echt met kracht eruit te trekken. Dan komt die wel
Los
 
Kun je er ook niet tussen met een schroevendraaier , tussen de blokken en de schijf , om zo de zuigers in te drukken . En als dat gaat , heb je dan ruimte genoeg aan de onderkant , naar je naaf toe , om de blokken eruit te krijgen ? Maak anders eens een foto , van de bevestiging , waarmee de klauw aan de vork zit . En zijn alle twee die bouten rond of èèn ?
Post automatically merged:


Bedoel je de klauw of de schijf , de schijf kun je ten alle tijde laten zitten , en moeten bij jou type klauw de blokken niet naar boven uit de klauw geschoven worden , na het verwijderen van een pen , die door de klauw en blokken zit aan de bovenkant ?
Ik heb t geprobeerd met een schroevendraaier maar er zit geen beweging in. De klauw zit aan de vork bevestigd met 2 simpele boutjes, hier is echter niks mis mee. Ik had het inderdaad over de schijf en daar zijn de boutjes niet los van te krijgen. Het klopt inderdaad dat de blokken vanuit boven verwijderd moeten worden, maar het is bijna onmogelijk om bij die pin te komen. Dit komt omdat er aan de kant van de velg (binnenkant) nog een borgveer zit. Die is er dus niet uit te krijgen omdat de velg in de weg zit en dus moet de remklauw eraf voor het vervangen van de blokjes.
 
Ik heb t geprobeerd met een schroevendraaier maar er zit geen beweging in. De klauw zit aan de vork bevestigd met 2 simpele boutjes, hier is echter niks mis mee. Ik had het inderdaad over de schijf en daar zijn de boutjes niet los van te krijgen. Het klopt inderdaad dat de blokken vanuit boven verwijderd moeten worden, maar het is bijna onmogelijk om bij die pin te komen. Dit komt omdat er aan de kant van de velg (binnenkant) nog een borgveer zit. Die is er dus niet uit te krijgen omdat de velg in de weg zit en dus moet de remklauw eraf voor het vervangen van de blokjes.
Draai je wel ff je rempotje open anders ga je die remblokken niet van elkaar krijgen nee.

En die boutjes van je remschijf in je velg ff met de brander erop goed warm stoken dan kun je ze er echt wel uit gedraaid worden
 
Draai je wel ff je rempotje open anders ga je die remblokken niet van elkaar krijgen nee.

En die boutjes van je remschijf in je velg ff met de brander erop goed warm stoken dan kun je ze er echt wel uit gedraaid worden
Top ga ik morgen proberen met dan het rempotje open, had ik namelijk niet gedaan. Ik laat wel weten of het is gelukt
 
Dat kan ook , maar als hij gaat lekken door een rubberringetje wat tussen de klauwdelen in zit , ben je de sjaak , en moet je de juiste zien te vinden.
En als je de klauw uit elkaar haalt ben je een knappe kerel als je deze zonder te ontluchten weer goed remmend krijgt , kan alleen als je de klauw intact laat en de zuigers terug kan drukken , maar daarvoor moet de klauw van z'n houder af.
Ja als je hem uit elkaar haalt dan wel ontluchten heb je gelijk in. Ik dacht dat je bedoelde dat je hem altijd moest ontluchten als hem van de schijf afhaalt. Mijn excuses
 
De klauw zit aan de vork bevestigd met 2 simpele boutjes, hier is echter niks mis mee.
Dan kun je die toch los draaien en de klauw van de schijf afschuiven , reservoir heeft een ontluchtings kanaal , anders zou de olie ook nooit bij slijtage van de blokken , de olie toe kunnen laten vloeien. waarschijnlijk klemt /men de zuigers / zuiger , in de cilinder door vuil.
Als je die twee boutjes eens los draait en je wiebelt heen en weer met je klauw krijg je ruimte
 
Dan kun je die toch los draaien en de klauw van de schijf afschuiven , reservoir heeft een ontluchtings kanaal , anders zou de olie ook nooit bij slijtage van de blokken , de olie toe kunnen laten vloeien. waarschijnlijk klemt /men de zuigers / zuiger , in de cilinder door vuil.
Als je die twee boutjes eens los draait en je wiebelt heen en weer met je klauw krijg je ruimte
De 2 boutjes dir jullie bedoelen zijn de 2 die de klauw bij elkaar houden gok ik
 
Als je dat kapje en die pen die door de blokjes gaat eruit haalt, dan de klauw zo ver mogelijk van de schijf afhaalt en dan die blokjes eruit haalt moet dat gewoon lukken, in ieder geval bij alle zips die ik heb gehad.
 
moeilijk.jpg

inderdaad: aan de achterkant van dit pennetje splitpennetje/clipje verwijderen, pen eruit en blokjes verwijderen. klauw laten zitten.
maar nog meer dan met motorisch geldt hier: zoek het uit vóór je gaat kloten. dit gaat over je veiligheid.
@bartj goed lezen: er staat blokjes eruit wippen, niets over de klauw, die moet gewoon blijven zitten, net als de schijf.
ik had praktisch hetzelfde systeem op de achterremklauwen van mijn Volvo V70 van 1,5 ton met een top van 200+ maar dan met 2 pennetjes per klauw.
een plaatje van de blokjes erbij maakt het helemaal duidelijk:

blokjes.png
 
Back
Top