Problemen met 70cc maxi

Freekvantland

Well-Known Member
Hoi,

Ik ben bezig met een 70 airsal onder me maxi af te stellen.

Setup: 70cc airsal
HD kop 70cc NT
Proma gp
15 mm bing replica
15 mm spruitstuk
power filter
Op dit moment schommel ik tussen sproeier 66 en 68. Weet nog niet welke precies...
Ontsteking: 1.3 mm voorontsteking
elektrodenafstand: 4/10
puntjes 0,35

Mijjn probleem:
Geen power en valt uit na een tijdje stationair draaien.

Hij trekt voor geen meter op en draait niet zo goed stationair en hij valt uit als je een tijdje geen gas geeft en hem stationair laat draaien.

Iemand een idee?

alvast heel erg bedankt!

groeten Freek
 
Advertisement - register to remove this

stationair draaien moet je ook gewoon niet doen..

verder , zet de electrode gewoon op 0,7 , en niet meer aankomen..

contactpunten moeten met 0,40 voelermaat er net door heen gaan , en 0,50 net niet..

dus contactpunten staan al te nauw net als de electrode van de bougie..

verder ,grondplaat IN HET MIDDEN zetten..

ik zou persoonlijk een std filter gebruiken , met powerfilter is de sproeier iig al vrij klein.

wat voor tandwielen heb je er op?

en is het een nieuwe cilinder?
 
Hey melf bedankt zal het in ieder geval allemaal ff doen

nieuwe 70cc airsal
standaard tandwielverhouding

maar hij moet toch gwn stationair kunnen draaien????
 
dat valt tegen , een Airsal trekt niet zo snel op een puch maxi.

ligt ook wel een beetje aan o.a. de uitlaat e.d.

maar als het onstekingstijdstip niet goed staat en de contactpunten dan zal ie ook minder trekken.
 
ja tuurlijk. Jij weet er veel meer van als ik natuurlijk maar ik heb ff een vraagje. Dat de onsteking in het midden moet staan, bedoel je dat voor een 50cc of een 70cc want de onsteking moet toch vroeger staan voor een 70cc???

Alvast bedankt.
 
dat maakt niks uit , de voorontsteking heeft veel meer met het toerental te maken.

in het midden staat ie ALTIJD goed.

mijn Tomos bijv.(schakelblok) die ruim 15.000 tpm draait staat op 2mm of 2,25 voorontsteking , met een contactpuntonsteking...

dit is echter gemeten met een speciale afstellamp voor contactpunten , zonder deze lamp is het sowieso niet goed te zeggen wanneer je contactpunten nu echt open gaan , en dus niet te zeggen wat de EXACTE vooronsteking is..

dus op de gok je contactpunten stellen kan wel 0,5 of meer mm afwijken!! een x aantal krukasgraden..

maar op het midden is gewoon goed voor een puch maxi , dus waarom moeilijk doen , en zelfs risico's nemen dat je zuiger opbrandt oid? terwijl je er niks mee opschiet , of het zelfs alleen maar minder loopt ;)
 
Hey thanks man maar is weer een nieuw probleem aangekomen....

Ik vanochtend voor school al die dingen afstellen (elektroden 7/10 etc). En starten, jahoor deed het goed en trok ook lekker op. Ik kom gewoon goed op school aan.

In de pause ff me 70cc aan me vrienden showen. 1 iemand rijd ff een stukje en hij viel uit. Ik weer naar binnen en dacht, maak 'm na school wel.

Na school ff kijken, me bougie vonkt totaal niet meer en was ook flink zwart en vettig. Is hij vetgeslagen en zo ja hou komt dit???

ps. Na schoonmaken en verhitten van de bougie nog steeds geen vonk.
Groetjes,
Freek
 
zoieso ga ik idd en nieuwe bougie proberen, ik vroeg me af: heeft me bougie niet een te lage warmtegraad. Had bij de lokale brommerboer om 70cc bougie gevraagd. Ik had een Bosch W3AC geloof ik iets in die trand. Weet jij misschien de warmtegraad daarvan?

En over me olie, ik had er een scheutje meer in me tank gedaan omdat de cilinder nog moet worden ingereden. Ik dacht dan smeert ie goed. Hij koste 9 euro per fles.

Heel erg bedankt dat je steeds antwoord,
dat waardeer ik zeer :)

Groetjes
 
9 euro per fles , da's wel genoeg ..

extra olie is overbodig , gewoon 1:40 mengen maximaal in een jerrycan.

ik weet zo niet meer wat de Bosch waarden zijn , die zijn net andersom in verhouding tot bijv. NGK , ik zet er altijd NGK B8/B9 in.
 
hey melf,
ik heb een nieuwe bougie gehaald, goeie mengverhouding, deed het helemaal als een zonnetje. Totdat hij weer niet wilde starten (had hiervoor al naaar de bougiekleur gekeken, was goed). Hij wou dus ineens weer niet starten heel gek. Ik bougie eruit halen, is ie weer helemaal zwart en vonkt ie niet.

Wat kan dit nou zijn, toch te grote sproeier?? Of iets anders??

Alvast bedankt voor je hulp, je helpt me steeds een stapje verder.

Groetjes,
Freek
 
als er een te grote sproeier in zou zitten zou die gewoon niet goed rijden , en constant pruttelen , en een iets te grote sproeier rijdt ie wel gewoon redelijk mee.

het KAN zijn dat de krukaskeerring aan de rechterkant lek is , waardoor er olie word aangezogen vanuit het carter.

daarom haal ik altijd het hele blok uit elkaar als ik een nieuwe cilinder monteer en het moet goed zijn , krukaslagers en keerringen kosten niet veel , ook zet ik er nieuwe contactpunten en condensator in altijd. zo weet je zeker dat het blok goed is , en betrouwbaar en dat is erg belangrijk met een 70cc ,en 9 van de 10 puch blokken zijn gewoon slecht..

de hittegraad van de bougie heeft weinig te maken met de snelheid , zelfs op een std cilinder kun je gewoon prima rijden met een B9 ..

het ligt meer aan de temperatuur , maar daar komt wel weer de afstelling van de carburateur bij kijken.

verder , de cilinderkop die jij hebt wat jij zegt wat een hogedrukkop zou moeten zijn is niet perse berekend op een Airsal , het kan zelfs zijn dat een std 50cc kop beter is zelfs , waarom? omdat de cilinder waarschijnlijk gewoon gemaakt is voor gebruik met std kop.

de inhoud van een 70cc kop is juist groter ,dus MINDER druk , en grotere compressiekamer (meer inhoud) , dus minder compressie eigenlijk.

echter zal dit per cilinder en kop verschillen ,ook de dikte van de voet en koppakkingen spelen mee , de goeie manier is om minimaal de Squishband te meten , je kunt zelfs de hele inhoud van de kop meten als het moet.

maar volgens mij heeft een Airsal voor puch een niet helemaal ronde zuiger waardoor dit weer moeilijker word.

kort gezegd , de kop moet met 70cc juist minder inhoud (dus druk) hebben eigenlijk (in verhouding tot een std 50cc kop)
 
Ok ff een vraag, om uit te sluiten dat het de olie uit de carter is, kan ik toch gewoon het oliepeil checken en als het heel laag is weet ik toch dat dat het is. Kortom ik hoef toch niet al die rotzooi te demonteren. Bedankt voor de info!!!
 
tja , ik zou het zowieso doen , dan weet je zeker dat je blok perfect is , het oliepeil is te controleren ,maar dan moet je dus weten wat erin zat van te voren.

maar het is niet zo dat het meteen met liters tegelijk eruit word gezogen ;)

je kunt zelfs het blok los pakken en alles bekijken zonder alles te hoeven vervangen , dat is bij een puch maxi zo gedaan..

in 2 uurtjes tijd kun je wel een blok geheel reviseren als het moet , als het al niet sneller is..
 
OK, maar ik kan toch de keerringen vervangen zonder dat ik de carterdelen splits????
Want ik denk dat ik dan alleen ff de keerringen vervang en dat ik dan kijk hoe die het doet en als hij het dan niet goed doet haal ik wel alles uit elkaar.
 
Back
Top