Problemen afstelling Hebo vario@mina

Joost@aerox

3BR Tuner
ik heb vandaag een hebo vario opgehaald bij jps, zit er in, past verder prima. er zaten 2 setjes rollen bij, namelijk 5,4 en 6,5. aangezien ik in mijn originele vario 4,2 had(was wel te licht) denk ik ik ram er 5,4 in. gemonteerd, alles aangedraaid en ff een proefritje. vanuit stilstand trekt hij goed weg, tot aan de 60 ongeveer dan trekt hij heel langzaam door naar de 80 ongeer. ook als je het gas loslaat reageert hij helemaal niet fel, een te slappe drukveer zou je in eerste instantie zeggen, maar die hoeft toch niet aangepast te worden bij een andere vario? ook heb ik geen id of het gewicht van die rollen goed is. ik had met mijn std vario wel door dat die rollen wat te licht waren, maar bij deze weet ik het niet hoor.
ik had de vario oorspronkelijk gekocht om een wat hogere top te krijgen, maar die was met mijn oude vario nog hoger! :rolleyes: en daar kwam de snaar niet helemaal bovenaan dat zag je aan de afdruk.
wat ik zelf moet aanpassen is de drukveer denk ik, gasherneming is veel te tam lijkt me. ook moeten er andere rollers in, maar ik weet niet of ik lichter of zwaarder moet gaan. iemand misschien ideeen? ik weet wel dat ik zelf moet uitproberen maar al die bouten en schroefjes gaan er niet echt op vooruit als ik hem zo vaak open schroef. ik zou dus graag een beetje een richtlijn willen hebben van jullie.
alvast bedankt :7
 
Advertisement - register to remove this

Mix die 4.2 en 5.4 eens dan, kijken of dat beter gaat. Gewoon om en om die rollen plaatsen (alleen doen als de rollen beide het zelfde formaat hebben, ik weet niet wat voor formaat rollen je hebt)
 
Originally posted by Vo0
Mix die 4.2 en 5.4 eens dan, kijken of dat beter gaat. Gewoon om en om die rollen plaatsen (alleen doen als de rollen beide het zelfde formaat hebben, ik weet niet wat voor formaat rollen je hebt)

dit gaat helaas niet, omdat de rollen niet van hetzelfde formaat zijn :mad:
de veer die er nu inzit is +15 van MK, dat is toch al vrij strak?
 
Originally posted by Marco_v_W
als je ook echt iets harder wilt gaan moet je er ook een bijbehorende dikkere v-snaar bij kopen.... van bijv. polini,dayco enz..

voor alleen een nieuwe vario :? ik dacht dat dat niet nodig was. loopt ie dan harder omdat ie breder is oid :?
maar hij moet zowiezo de snelheid halen die hij met de standaard vario had halen lijkt me..


//edit//
ff wegstrepen wat al goed is :)
-trekveertjes zijn goed, hij grijpt op het goede moment aan
-sproeier is goed, kleur bougie=netjes bruin
-luchtfilter werkt ook goed, ontgrenst

kan dus alleen in de drukveer en de rollen zitten..

//edit2//
en een nieuwe snaar misschien, maar hij moet zowiezo net zo hard lopen als met de std vario imho..
 
Originally posted by Marco_v_W
als je ook echt iets harder wilt gaan moet je er ook een bijbehorende dikkere v-snaar bij kopen.... van bijv. polini,dayco enz..

meestal ga je van alleen de vario ook al harder hoor (bij een aantal vrienden van mij iig wel en die hebben gewoon nog steeds hun std snaar)
 
dat leek mij ook, iig niet langzamer als met std vario...

//edit//

misschien heeft dit er mee te maken, er zat een ringetje bij, en die oude vent van jps zei dat die eerst op de as moest, en dan de vario, zodat het ringetje zeg maar zo ver weg mogelijk zit, achter je vario zeg maar, is dit wel goed gemonteerd zo? dus niet tussen de twee helften in, maar nog achter het gedeelte met de rollen zit ie nu..
 
Als je scooter de standaard vario nog niet helemaal gebruikte geeft een racevario geen hogere topsnelheid, maar als je er een polini drukveer van 30% in doet trekt ie vast een stuk beter, maar dan moet je misschien wel iets zwaardere rollen hebben
 
Om te beginnen een malossi witte drukveer erin gooien, deze is 9 van de 10 keer stug genoeg voor op standaard cil.....dan de rollen, ik heb geen ervaring met hebo maar probeer gewoon eens veel lichtere rollen en ga dan langzaam omhoog met het gewicht zodat je uiteindelijk bij het goede gewicht uitkomt.....het blijft een kwestie van proberen....en wat betreft dat ringetje, ik hoop voor je dat er nog een klein ringetje op je krukas zit van ongeveer 1mm dikte, deze is ervoor om eventuele ruimte van de vario enz op de krukas te halen en daar had de dealer het dus ws over (tenzij je de starterskrans ook weghaalt)...
 
ja er zit nog een ringetje op, tussen de starterkrans en de moer. bedoel je die? hoeveel procent is die witte veer ongeveer?
als je je top niet echt haalt moet je toch juist zwaardere rollen of heb ik dat mis?
 
een keertje is wel genoeg :+ de powerband van mijn bida zit ergens bij 8000/8500 dus dat zou wel goed uitkomen. het gaat hier niet zo zeer om het optrekken, dat is best in orde, maar die top :rolleyes:

//edit//
ik denk dus aan een strakkere drukveer voor de tamme gasherneming, en zwaardere rollen voor de lage top, is dit goed?
 
Last edited:
Originally posted by B-100
een keertje is wel genoeg :+ de powerband van mijn bida zit ergens bij 8000/8500 dus dat zou wel goed uitkomen. het gaat hier niet zo zeer om het optrekken, dat is best in orde, maar die top :rolleyes:

//edit//
ik denk dus aan een strakkere drukveer voor de tamme gasherneming, en zwaardere rollen voor de lage top, is dit goed?

LUISTER nou eens :| , drukveer hoeft helemaal niks met gasherneming te maken te hebben maar kan ook juist gewoon carb afstelling zijn....niet zeuren van hoeveel % is die witte want dat boeit niet, neem nou eerst maar van mij aan dat een witte malossi meer als genoeg is en stel eerst je vario maar eens goed af....mocht je gasherneming dan nog steeds klote zijn dan zou je kunnen kijken naar gele drukveer maar is ws niet nodig....

zwaardere rollen = hogere top: BULLSHIT, elke scooter haalt zn top met een ander gewicht, of dit nou zware of lichte rollen zijn het gaat erom wanneer die zn meeste vermogen afgeeft.... gewoon gewichten proberen, dus waarbij die niet terug valt na de 20km/u, doet die dat wel dan dus meestal lichtere rollen voor meer toeren.....

Kleine ringetje kun je laten zitten, heb je nou geen last van (bij sommige zit die tussen de vario bus en vario en dat scheelt dus wel top).....
 
hij maakt idd weinig toeren :(
ik haal morgen wel ff lichtere rollen @ JPS en dan ff proberen. vandaag ging ik ff liggen en ineens blaasde die ff toen reed ie een flink stuk de teller uit hij stond vertikaal naar beneden 8)
 
nou ik ben vandaag naar JPS gegaan, en heb 4,5 grams rollen gehaald. heb nog niet echt goed kunnen testen, maar hij reageert iig al wel weer feller op het gas. alleen hij loopt nu niet meer zo ver de teller uit :| als ik met die 5,4 ging liggen stond ie bijna recht naar beneden, nu maakt het weinig uit.. :rolleyes:

morgen even wat uitgebreider testen op een lang stuk rechte weg...
 
Originally posted by B-100
nou ik ben vandaag naar JPS gegaan, en heb 4,5 grams rollen gehaald. heb nog niet echt goed kunnen testen, maar hij reageert iig al wel weer feller op het gas. alleen hij loopt nu niet meer zo ver de teller uit :| als ik met die 5,4 ging liggen stond ie bijna recht naar beneden, nu maakt het weinig uit.. :rolleyes:

morgen even wat uitgebreider testen op een lang stuk rechte weg...

Hey ken je die van die tomaat?

:P
 
iemand nog wat nuttigs te melden ;) ?

btw, tussen het buisje waar de vario over glijd als hij uitzet, en de andere helft van de vario, die met die koelvinnen, zit nu nog een ringetje. niet echt heel dik, maar ik heb er even naar gekeken, en die helft met die luchthapers past er ook zonder dat ringetje op.. kan ik dat ringetje er tussen uit laten? als je die er tussen uit laat staan de helften van je vario dichter bij elkaar waardoor je snaar hoger zou komen te liggen :7
 
Originally posted by B-100
iemand nog wat nuttigs te melden ;) ?

btw, tussen het buisje waar de vario over glijd als hij uitzet, en de andere helft van de vario, die met die koelvinnen, zit nu nog een ringetje. niet echt heel dik, maar ik heb er even naar gekeken, en die helft met die luchthapers past er ook zonder dat ringetje op.. kan ik dat ringetje er tussen uit laten? als je die er tussen uit laat staan de helften van je vario dichter bij elkaar waardoor je snaar hoger zou komen te liggen :7

Zucht :rolleyes: .....als jij nou eens goed mijn eerste post had gelezen dan had je nou geweten wat dat kleine ringetje was dus lees nog eens en stel DAN vragen..... en deze plaats je tegen je starterskrans aan, dus achter je vario....
 
Back
Top