Probleem knipperlicht - Piaggio Zip SP98

Thijs S.

Active Member
Hallo,

Ik heb een probleem met mijn zip sp98, alle electra werkt behalve de knipperlichten als ik mijn schakelaar naar links doe gaan de linker knipperlichten branden maar ze knipperen niet, ik heb het startrelais vervangen en de spanningsregelaar, allebij deed het niets dus weer terug veranderd naar de originele onderdelen en de nieuwe terug gebracht.

Weet iemand wat dit kan zijn?

Advertisement - register to remove this

Je bent niet erg duidelijk, doen de rechter knipperlichten het wel gewoon goed of ook niet?
Hebben de linker knipperlichten wel de juiste lampjes voor wat het Wattage betreft?

Je bent niet erg duidelijk, doen de rechter knipperlichten het wel gewoon goed of ook niet?
Hebben de linker knipperlichten wel de juiste lampjes voor wat het Wattage betreft?
excuses ik lees het nu ook terug, als ik het knopje naar links doe blijven beide linker knipperlichten branden, als ik het knopje naar rechts doe blijven de rechter knipperlichten branden. Ze hebben het eerst wel gedaan 1 snelle knipper en dan 1 hele korte mini erachteraan nu blijven ze gewoon branden.

Heb je dit ook nagekeken ? Bij elkaar opgeteld , moet dit 20 watt zijn . Lijkt mij anders in het knipperlicht relais te zitten , die zit bij jou geloof ik in de regelaar , nr 7 blauw/zwarte draad . Start relais heeft hier niets mee van doen . Je zou eventueel een last onafhankelijk knipperlicht relais kunnen monteren , op de blauw/ zwarte , die uit de regelaar komt , en de witte geschakelde plus . En de blauw/zwarte draad , uit de regelaar connector verwijderen .

Als de knipperlichten continue branden, branden ze dan wel op volle sterkte of zwakker?
Wel gewoon volle sterkte. Ik heb een nieuwe spanningsregelaar geprobeerd dat deed niks dus het licht niet aan het knipperrelais. Ik weet dat de lampjes goed zijn want ze hebben het wel gedaan.

Als het knippersignaal uit de spanningsregelaar in orde is en de lampjes het juiste wattage hebben (12V/10W) en de lampjes blijven continue branden dan lijkt mij dat er ergens in het circuit een slecht contact zit of de accuspanning te laag is waardoor de lampjes niet genoeg stroom kunnen trekken.

Ik stel voor:

Meet de accu-spanning bij de spanningsregelaar (witte draad) bij ingeschakels contact.
Meet de weerstand van de draad tussen spanningsregelaar en raw-schakelaar. (blauw/zwarte draad)
Meet de weerstand van de raw-schakelaar in beide richtingen.
Meet de massaverbindingen van de knipperlichten. (tussen zwarte draad bij kipperlicht en min-pool accu)

Weerstand meten doe je door de multimeter op z'n laagste Ohm-bereik te zetten en moeten nagenoeg 0 Ohm zijn.
Spanning meten doe je door de multimeter op het meetbereik 20V gelijkspanning te zetten en tov de min-pool accu.

Last edited:
Als het knippersignaal uit de spanningsregelaar in orde is en de lampjes het juiste wattage hebben (12V/10W) en de lampjes blijven continue branden dan lijkt mij dat er ergens in het circuit een slecht contact zit of de accuspanning te laag is waardoor de lampjes niet genoeg stroom kunnen trekken.

Ik stel voor:

Meet de accu-spanning bij de spanningsregelaar (witte draad) bij ingeschakels contact.
Meet de weerstand van de draad tussen spanningsregelaar en raw-schakelaar. (blauw/zwarte draad)
Meet de weerstand van de raw-schakelaar in beide richtingen.
Meet de massaverbindingen van de knipperlichten. (tussen zwarte draad bij kipperlicht en min-pool accu)

Weerstand meten doe je door de multimeter op z'n laagste Ohm-bereik te zetten en moeten nagenoeg 0 Ohm zijn.
Spanning meten doe je door de multimeter op het meetbereik 20V gelijkspanning te zetten en tov de min-pool accu.
Net opnieuw getest omdat ik er langs liep nu doet alleen links achter het en hij blijft gewoon branden. Wel fel.

Maar je zou de bedrading moeten meten , vanaf de schakelaar , tot de fitting . Ook kun je met een spanning zoeker /multimeter kunnen meten bij de fitting . Welke richting aanwijzers doen het nu wel , hetzij knipperend , of brandend ?

Scooter aan = links achter branden rest niet
Lampjes los op accu = doen het allemaal behalve rechts voor.

Ik denk dat doordat het lampje rechtsvoorgangers het niet doet dat de stroomsomloop niet goed is. Ik ga er een nieuw lampje inzetten.

Links en rechts zijn gescheiden circuits . Meet ook eens of de lampen die het niet doen , goed massa maken . En er spanning op de fitting aankomt

Links en rechts zijn gescheiden circuits . Meet ook eens of de lampen die het niet doen , goed massa maken . En er spanning op de fitting aankomt
Ik heb geen spanningsmeter. Nu lopend getest, links voor en links achter doen het… (niet knipperen) maar wel gewoon fel branden.

Hoeveel watt zijn de lampen die in de fitting zitten ? zijn deze 20w bij elkaar , zouden ze moeten knipperen , als de regelaar goed is .

rechts doet het niet omdat rechts voor het niet doet. Er zitten led lampjes in geen idee of ze goed zijn ik krijg hem niet uit de fitting.

Met led lampjes op het normale relais gaat het niet lukken , daar moet je een last onafhankelijk relais voor hebben . Dat de lampen het niet doen , kan ook zijn dat de plus en min verkeer om aangesloten zijn , of de lampen verkeerd in de fitting .
Led lampen zijn polarisatie gevoelig , zijn eigenlijk licht diode .

Back