Polini Evo As

Lekker in de topic weer... godver.. waarom heeft niemand theorieen over de gladde kantvan de evo as... zoals minder weerstand op de as via de vario of betere grip op de vario of whatever......

Ik hoor alleen maar of de as goed is of niet maar dat vroeg ik helemaal niet....
 
ik blijf erbij dat je dan minder weerstand hebt op de achterkant van de vario, dus de geleiders van je gradenplaat
want bij polini willen die nog welis breken met een krukas met doorlopende speedbaan
 
Originally posted by The One
Lekker in de topic weer... godver.. waarom heeft niemand theorieen over de gladde kantvan de evo as... zoals minder weerstand op de as via de vario of betere grip op de vario of whatever......

Ik hoor alleen maar of de as goed is of niet maar dat vroeg ik helemaal niet....

Mij lijkt het dat het veeel grotere raakoppervlak tussen as en glijlager voor minder slijtage zorgt (minder "doorspinnen" van het glijlager; zal wel zeer miniem zijn door het toch goed vastzitten van het glijlager tussen gradenplaat en halfpoulie). Bovendien, zoals al eerder gezegd, steviger en zwaarder (wat misschien in combi met polini rotor voor een betere balans zorgt ?!).
Eigenlijk weinig concreets dus, andere ideeen??
 
Misschien is dit gewoon een kwestie van goedkoper te fabriceren ?

Kweet niet hoe een krukas wordt gemaakt. Maar ik ga ervanuit dat elke extra bewerking ook weer extra tijd, geld e.d. kost.

Misschien is het gewoon puur prijstechnisch dat ze de spiebanen weglaten. Zodat die bewerkingsstap niet gedaan hoeft te worden :?

Anywayz, ik zeg ook maar wat. Misschien is het wel compleet poep wat ik zeg, maar iets anders kan ik op dit moment niet echt bedenken :o
 
Ik denk dat als iedereen die banen gebruikt dat polini ze niet weglaat omdat het goedkoper is. Ze zullen er vast een goede en logische reden voor hebben, maarja wie belt polini ff op om het te vragen.
Misschien leuk om Dila of Creco eens te bellen erover?
 
Originally posted by Raki
Mij lijkt het dat het veeel grotere raakoppervlak tussen as en glijlager voor minder slijtage zorgt (minder "doorspinnen" van het glijlager; zal wel zeer miniem zijn door het toch goed vastzitten van het glijlager tussen gradenplaat en halfpoulie).

Deze krachten zijn inderdaad minimaal, aangezien bij een Evo-as de gradenplaat ook alleen vast wordt gezet door klemming, i.t.t. tot de rest van de krukassen [Hebo Piaggio uitgezonderd uiteraard]...
 
Originally posted by The One
Maar goed nu hebben we nog steeds niet het voordeel van de gladde as en de vario die alleen aan de contraplaat aandrijft.. is het soms een wrijvings verschil of zo ??

schrijft polini er zelf niets over??

Moeten er persé voordelen zijn dan?
 
Ja .. want in prinsipe is het systeem slechter doordat de vario loszit kan er namelijk geen kracht op hem worden over gebracht... vandaar dat een ander voordeel misschien de reden is ....

De krachten worden nu alleen op de airspeed overgebracht ....namelijk
 
Ach, een normale vario wordt ook alleen geklemd... Die spiebanen zijn leuk en aardig, maar hebben zowat geen enkele functie... Een x niet goed monteren, en de plaat van je vario sloopt je krukas gewoon... Bij een snelle scooter krijg je een zodanig versnellingverschil tussen krukas en vario [helemaal bij binnenrotor] dat die zielige spiebaantjes echt nix meer te zeggen hebben hoor, indien het geheel niet goed geklemd zit :D
 
Geloof me Bart wat je nu zegtis echt onzin.. de spiebanen vangen alle krachten op .... de klemming is met deze krachten echt veel te weinig .....

zorgt er alleen voor de de vario niet gaat heen en weer slaan bij het gas geven en loslaten.....
 
zorgt er alleen voor de de vario niet gaat heen en weer slaan bij het gas geven en loslaten.....

idd en bij polini varios is de gradenplaat geleiding te slap daarvoor en knappen die zo nu en dan weleens af..

zonder spiebaan is dat probleem opgelost.
 
Originally posted by The One
Geloof me Bart wat je nu zegtis echt onzin.. de spiebanen vangen alle krachten op .... de klemming is met deze krachten echt veel te weinig .....

zorgt er alleen voor de de vario niet gaat heen en weer slaan bij het gas geven en loslaten.....
Ik heb al vaker mooie in/weggesleten spiebanen gezien, door te weinig klemming. Op simpelweg alleen die spiebaantjes gaat het nooit houden, daar zijn de oppervlakken de gradenplaat en van de halfpoellie veels te klein voor.
 
Originally posted by BurN
zorgt er alleen voor de de vario niet gaat heen en weer slaan bij het gas geven en loslaten.....

idd en bij polini varios is de gradenplaat geleiding te slap daarvoor en knappen die zo nu en dan weleens af..

zonder spiebaan is dat probleem opgelost.
je typt wel wat, maar zegt in MIJN ogen helemaal nix.
 
uhm eerste zin was een qoute zonder de knop te gebruiken sorry...

2de was mijn uitleg daarop, kweet niet of anderen het ook al meegemaakt hebben bij polini varios, maar ik heb er 3 gehad en alleen de vario die op me evo as zat is heel gebleven, bij de andere 2 is de gradenplaatgeleiding in de vario afgebroken aan het eind.
 
Als de vario niet strak genoeg zit gaat hij zijdelings bewegen en wrikken dat zorg voor de slijtage aan de spiebanen... maar het is wel degelijk de spiebanen die de vario vastzetten op de as.. geen klemming sterk genoeg om de vario met 20 pk vast te klemmen
 
het bewegende vario gedeelte hoeft helemaal niet vast te zitten. Zolang de halfpulley maar wel geod op de spiebanen vast zit. De vario hoeft dan alleen maar te zorgen doormiddel van de rollen dat er druk is tussen vario snaar en halfpulley. Spiebanen op de krukas ehb ej dus niet nodig zoals je bij evo assen en hebo assen ziet.

IK heb qua degelijkheid persoonlijk zeer geod ervaringen met de hebo as op hoge vermogens, in combinatie met malossi vario met aangepaste bus en deksel.
 
Nou ik heb net zelf maar ff me carter open gemaakt en paar dingen getest.

Zowel met of zonder v-snaar, als de boel gemonteerd is en de krukasmoer goed aangedraait, wordt de vario al op een dusdanige wijze ingeklemt dat je de vario niet kan ronddraaien, zonder de as en half-pulley ook mee te laten draaien. Ok bij het klemmen van de halfpulley, ben je niet in staat de vario die "los" op de as zit alleen rond te laten draaien. Als daar dan ook nog de snaar tussen zit, plus de rollen die druk uit oefenen, zal het nooit get geval kunnen zijn, dat de vario "loos" draait (dus dat de krukas meer draait dan de vario)

Ja wat is dan alsnog de reden? Nou als het dus kwa klemming niks uitmaakt, zowel op de gladde als gespiebaande as de vario goed vast zit, kan je maar tot 1 conclusie komen. De as is gewoon dikker en daardoor steviger.
 
Back
Top