Polini Evo As

The One

Rudi | IST member
Ik vraag me dus af wat het nut is van de Polini Evo as.

Er zit een gladde drijfstang op maar als je de vario vastdraaid dan zit ook het deel wat hoort te draaien vast . Ik vraag me dus af wat het gladde deel waar de vario over heen glijd voor nut heeft tov. normale assen.

BTW hoe is de ervaring met de kwaliteit van de Evolution assen??

Hield hem naast een RHQ as maar die voelde en zag er kwalitatief een stuk beter uit...

Onder andere heeft de rhq as meer smeergangen en gaatjes dan de Evo as.

Drijfstang voelt beter aan zonder maar ook enkele speling.. vandaar hoe is de ervaring met de Evo as...

Rudi
 
Advertisement - register to remove this

ik zelf ben prima te spreken over de evo asjes, verder nooit problemen mee gehad, ook niet op beukende cilinders..

het gladde deel van de vario kant dient voor extra stevigheid(vroeger wouden ze nog wel eens breken als ik me niet vergis)....het nadeel hiervan is: er passen geen mhr vario's op, polini vario's wel.

zo heeft polini ook een evo as MET spiebanen...ipv de dikkere spieloze banen.
 
ik heb hier zoon ding te liggen met allemaal kleine scheurtjes in de krukas wangen, en hier heb ik wel meer over gehoord, best gaar dus....

voor de rest heeft ie het wel vrij lang gehouden, maar ik durf het nu niet meer aan om hem in een scooter te stoppen....

over de RHQ as ben ik zelf ook een stuk beter te spreken.
 
Originally posted by The One


Hield hem naast een RHQ as maar die voelde en zag er kwalitatief een stuk beter uit...


Ruud, ik weet niet hoe het bij mina is, maar bij pia vind ik de evo as er zeker kwa afwerking en kwaliteit op het oog beter uit zien. Ik heb zelfs mijn rhq ingeruilt voor een evo as !
 
Kwalitieit is goed. De variokant van de as kan dik zijn voor wat extra massa of voor de stevigheid. Enige nadeel vind ik dat als je vario perongeluk los loopt, vaak je hele as naar de klote is door het ontbreken van spiebanen.
 
door de gladde variobaan, word alle spanning gedrukt op de Airspeed/ Contraplaat (hoe je het zelf wilt noemen), daardoor heeft polini door die gladde variobaan verholpen dat de V'tjes van de vario breken, omdat daar geen spanning meer op komt.

Voor de rest is het een zware as- dus als je scoot op toeren is blijft die het ook makkelijker.

1 smeergaatje @ small end
nylon opvulling- soms komen er haarscheurtjes voor bij de aansluiting van het nylon naar het metaal.
 
Maar er komt wel degelijk spanning op de gladde variokant...

Het is namelijk zo als je de vario vastdraaid dan zit de vario door de druk van het pijpje onder de snaar ook vast gedrukt...

Loopt niet vrij .. en nog iets als alle druk op de contraplaat komt en niet op de vario (dus aan twee kanten van de snaar) is de kans op wrijving en slip veel groter lijkt me ...

Niet dan ?

En joor... draai de shit gewoon goed vast man .. ouwe hobby-bob... handvast he haha
 
Last edited:
ik ken hier ook iemand met 2 evo assen waarbij er scheuren in de wangen komen vanuit die nylon vuldingen naar buiten toe.. schijnt dus regelmatig te gebeuren :)
 
Vond EVO as er kwalitatief goed uitzien. Mooie afwerking ook. Speling op big-end is idd groter dan bij een standaard as maar 14-15K is dat gewoon nodig natuurlijk. Verder heb ik er geen problemen mee (gehad) met een setup die 15K draait. Ook geen problemen met de vario trouwens (aangepaste Malossi 2000 dinges; kan niet op de naam komen:p ). Meeste typen vario's zijn trouwens gewoon op EVO as te gebruiken als je de meegeleverde bus gebruikt en de halfpoulie opboort.
 
Maar goed nu hebben we nog steeds niet het voordeel van de gladde as en de vario die alleen aan de contraplaat aandrijft.. is het soms een wrijvings verschil of zo ??

schrijft polini er zelf niets over??
 
Kwalitatief gezien vind ik de evo-as prima. Nog nooit problemen mee gehad (ook op vlammende cils).
Misschien dat er nog meer verschil in zit dan de spiebanen/gladde as. Hierboven schrijft iemand over 1 smeergaatje @smallend, terwijl ik er vrij zeker van ben dat er bij mij 2 zitten.

Op de site staat verder geen info over de twee assen. Zelf zie ik ook geen voordeel. Zoals Joor al zei is er wat meer massa en extra stevigheid, maar echt heel boeiend vind ik het niet.
 
Originally posted by The One
Maar goed nu hebben we nog steeds niet het voordeel van de gladde as en de vario die alleen aan de contraplaat aandrijft.. is het soms een wrijvings verschil of zo ??

schrijft polini er zelf niets over??

Is ws puur en alleen voor de stevigheid. In de handleiding stond verder niets over hoe en waarom de gradenplaat zonder spiebaan zit helaas..
 
Ik denk namelijk dat er nog een reden moet zijn wat deze as funtioneler of beter moet maken .. ik heb nog niet een as zien breken op de gekartelde kant van de drijfstang.....
 
van de gekartelde as waar de vario over schuift bedoel je zeker ipv drijfstang....

hier een voorbeeldje
krukas1.JPG

krukas2.JPG

polini evo asje
 
Last edited:
Originally posted by jorick
ik ken hier ook iemand met 2 evo assen waarbij er scheuren in de wangen komen vanuit die nylon vuldingen naar buiten toe.. schijnt dus regelmatig te gebeuren :)
heb ik er ook nog 1 van liggen...
 
Misschien ff iets anders tussendoor hoor. als jullie het erg vinden, zeg het maar ;

Hebo heeft teflon wang opvullingen, hebben die Power One racing dingen dit nou ook ?? Zoja, hoe kan dat want Hebo heeft daar toch patent op ?
 
Back
Top