This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Poetbeurt mhr 50 Andere maat zuiger?

kaj

Well-Known Member
Hallo,

Ik laat mijn mhr 50 poetsen, omdat hij niet meer helemaal naar mijn zin is. Dan ben ik van plan gelijk een nieuwe zuiger te kopen, maar moet ik dan dezelfde maat zuiger na de poetsbeurt?

Er zit nu een AA maat zuiger in. Het betreft een pen 12 piaggio zuiger in een mina lc mhr 50 cilinder. Deze zuiger ivm pen 12 evo as.

Of ligt dat eraan hoeveel hij gepoetst wordt? Dat ik een andere maat moet?

Groet kaj,
 
Last edited:
Idd, soms kan het nog zijn dat de dealer zegt dat je dezelfde maat zuiger kan gebruiken, omdat die dan nog niet zoveel opgepoetst is. als Je bijv. vastloper hebt gehad met diepe krassen, dan zal er tijdens de poetsbeurt (=ohmen) meer materiaal van de cilinderwand moeten afkomen om de krassen eruit te halen, en zal je een iets groter ziugertje moeten nemen
ps: als er nog cilinderwand genoeg overblijft, zou ik zeker een maatje groter gaan, want dan wordt de cilinderinhoud groter en krijg je iets meer vermogen.
 
Idd ik vind poetsen ook maar een vreemde term voor het repareren van een cilinder met nicasil wand. Het repareren word gedaan dmv diamanthoon techniek en afhankelijk van de 'schade' word er een passende zuiger ingemeten.
 
nee maarja , het is wel handig om te weten wat je nou precies bedoelt , je kunt bijv. namelijk ook met een soortlamellending op je boormachine je cilinder "poetsen" in de vorm van noodreparatie oid ... (niet echt een aan te raden manier om normaal te doen uiteraard)

om antwoord te geven op je vraag :
je moet iig zorgen dat de zuiger na het honen de goede maat heeft , ik weet niet precies hoe diamanthoners dat nou doen , ik denk gewoon een maat groter (bijv. van A naar B) maar zijn hier vast wel mensen die er antwoord op kunnen geven door ervaring
 

Dankjewel! Hier heb ik tenminste iets aan! . Ik wacht dan wel de reply's van mensen af!.
 
Wanneer je hem laat honen,moet je gewoon afw8 tot de dealer ermee klaar is en dan laten op meten wat de diameter van de cilinder is geworden en dan gaan kijken of je zuiger a,b,c of meschien d nodig hebt als die er is.Licht er maar net aan hoeveel de dealer weg hoont