Pingelen

ds-sm-apple

Well-Known Member
Ik heb sinds kort een andere uitlaat op mijn Yamaha Slider (scooter) (van sito plus naar leovince tt), en heb nu het probleem dat mijn scooter pingelt. Hoe kan dit komen? Ik heb dit alleen als de motor warm is. Als ik dan een beetje op snelheid kom merk ik bij een bepaald toerengebied dat hij een raar geluid heeft, dat pingelen dus. Ook loopt hij als hij warm is erg onregelmatig stationair, van heel erg hoog naar laag en dan valt hij af en toe bijna uit.

Ik heb ook als hij stationair loopt dat je een raar hard geluid hebt, maar zodra je dan een beetje in de toeren komt heb je dit helemaal niet meer. Misschien heeft dit iets met het pingelen te maken.

Ik heb ook gehoord dat het komt door een te hoge compressie, dus ik heb mijn gevlakte kop weer vervangen voor mijn standaard kop.


setup:

std ongrenste 50cc cilinder
leovince tt uitlaat
power 1 vario 6 grams rollen
12 mm carb
 
Advertisement - register to remove this

Wat versta je onder pingelen? Meestal betekend dit een te grote sproeier als ik me niet vergis.
 
Ehm ramon....


Pingelen is simpelgezegt ontbranding zonder vonk door te hoge compressie icm benzine met een te laag octaangehalte.
Je kán het oplossen door je compressie te verlagen én/óf om benzine te gebruiken met een hoog octaan gehalte (of octaan toevoeging).
 
Ehm ramon....


Pingelen is simpelgezegt ontbranding zonder vonk door te hoge compressie icm benzine met een te laag octaangehalte.
Je kán het oplossen door je compressie te verlagen én/óf om benzine te gebruiken met een hoog octaan gehalte (of octaan toevoeging).

Dus een standaard cilinder kan eigenlijk niet pingelen? Denk dat de TS dan iets anders bedoelt.
 
klopt, had al verhalen gelezen over dan maar euro 98 tanken, of de cilinderkop uitdraaien, maar in die gevallen ging het over totale sprinscooters, maar dat zou toch niet hoeven als je een standaard scooter hebt? Ik ging hier naar de zaak en vroeg om een koudere bougie (ik had een BR7HS, en heb nu een BR8HS mee gekregen, klopt dit?), maar nu merk ik eigenlijk nog steeds geen verschil, nog steeds hetzelfde probleem. hoe kan ik trouwens comtroleren of het hier weldegelijk over het pingelen gaat bij mijn scooter?
 
Volgens mij krijg je ook detonatie bij pingelen.

Iig, een standaard cilinder kan eigenlijk niet pingelen, dus je bedoelt vast stotteren of iets dergelijks.

Heb je hem overigens wel opnieuw afgesteld?
 
Ja alles is mooi afgesteld, mooie bruine bougie, trekt ook heel erg lekker door naar de top, snel op de top zonder overtoeren. Maar buiten het pingelen rijd hij ook erg lekker hoor, alleen als ik moet remmen na een lang stuk, valt de motor niet terug, blijft hij ontbranden zonder dat ik gas geef. Als de motor echt heel erg warm is, is het zelfs zo erg dat als ik de contact sleutel omdraai bij stilstand dat de scooter nog een meter of 40 door blijft gaan met een onregelmatige ontbranding, dat is toch zeker weten pingelen?
 
Back
Top