Piekspanningen Vespa LX

Een led op wisselspanning geeft altijd een onrustig lichtbeeld.
Dit is niet onlogisch als je bedenkt dat wanneer je bijvoorbeeld 1500 RPM omrekent naar de frequentie is dit 1500RPM/60seconden=25Hz.
Als je dan een sinus bekijkt en je begrijpt de werking van een LED. (een Light Emitting Diode) dus een diode die licht geeft, kom je tot de conclusie dat een led minder dan de helft van een sinus slechts licht geeft, maar laten we zeggen de helft.
Dat is dus bij 1500 RPM maar een frequentie van 12,5 Hz dus omdat een LED heel snel reageert, dit in tegenstelling tot een gloeilamp, gaat deze LED dus 12,5 keren per seconde aan en uit.
Pas bij een frequentie van 50 Hz gaan je ogen deze flikkering niet meer kunnen registreren.
Dit is dus bij een toerental van 50Hz x 60 Seconden x 2(ivm diodewerking)= 6000 RPM.

Edit: Een eventuele oplossing voor dit probleem zou zijn een soort stabilisator te maken, die op z'n minst bestaat uit een diode brugcel met een grote condensator (elco) achter.
De brugcel zorgt er dan voor dat de negatieven helft omhoog gebogen wordt en de elco moet er dan voor zorgen dat in de dalen van de spanning de led zijn stroom krijgt uit de elco.

Voorbeeldje de load is in dit geval de LED:

Diodebridge4.png
voeding_9_chokes_25.gif

Last edited:
Een led op wisselspanning geeft altijd een onrustig lichtbeeld.
Dit is niet onlogisch als je bedenkt dat wanneer je bijvoorbeeld 1500 RPM omrekent naar de frequentie is dit 1500RPM/60seconden=25Hz.
Als je dan een sinus bekijkt en je begrijpt de werking van een LED. (een Light Emitting Diode) dus een diode die licht geeft, kom je tot de conclusie dat een led minder dan de helft van een sinus slechts licht geeft, maar laten we zeggen de helft.
Dat is dus bij 1500 RPM maar een frequentie van 12,5 Hz dus omdat een LED heel snel reageert, dit in tegenstelling tot een gloeilamp, gaat deze LED dus 12,5 keren per seconde aan en uit.
Pas bij een frequentie van 50 Hz gaan je ogen deze flikkering niet meer kunnen registreren.
Dit is dus bij een toerental van 50Hz x 60 Seconden x 2(ivm diodewerking)= 6000 RPM.

Edit: Een eventuele oplossing voor dit probleem zou zijn een soort stabilisator te maken, die op z'n minst bestaat uit een diode brugcel met een grote condensator (elco) achter.
De brugcel zorgt er dan voor dat de negatieven helft omhoog gebogen wordt en de elco moet er dan voor zorgen dat in de dalen van de spanning de led zijn stroom krijgt uit de elco.

Voorbeeldje de load is in dit geval de LED:

Diodebridge4.png
voeding_9_chokes_25.gif
Vet!! Alleen dit word mij te veel moeite voor de LX:)

Ik heb nu die lamp besteld die @rank1 ook heeft. Maar deze is ook led volgens Ali, knippert deze bij jou niet dan rank? Ik wil de koplamp toch op de ontsteking houden als dat kan, de rest van de verlichting gaat op contact.

En trouwens een accu kan ook piekspanningen leveren toch?

En trouwens een accu kan ook piekspanningen leveren toch?
Een accu evert geen piekspanningen maar zorgt er juist voor dat de boordspanning stabieler wordt.
Uit de spanningsregelaar komt juist geen mooie gelijkspanning.
Die kun je zien als de tweede grafiek van mijn post#23 alleen zal het meer een soort blokspanning zijn.
De accu achter dit geheel kun je zien als een enorme condensator die de onregelmatigheden (dalen) in het uitgangssignaal van de spanningsregelaar opvult.

Een accu evert geen piekspanningen maar zorgt er juist voor dat de boordspanning stabieler wordt.
Uit de spanningsregelaar komt juist geen mooie gelijkspanning.
Die kun je zien als de tweede grafiek van mijn post#23 alleen zal het meer een soort blokspanning zijn.
De accu achter dit geheel kun je zien als een enorme condensator die de onregelmatigheden (dalen) in het uitgangssignaal van de spanningsregelaar opvult.
Ik zei het niet helemaal goed, ik weet niet zo goed hoe ik t moet uitleggen. Maar een accu kan toch ook een paar volt meer leveren dan 12volt in dit geval? Zoiets heb ik wel eens gelezen. Dan zouden lampjes van 12volt kunnen sneuvelen toch

Een spanningsregelaar levert op z'n aller max. een spanning van 15V.
Bij een auto en motorfiets is dit niet anders.
Die 15 Volt max. komt niet uit je accu maar uit je spanningsregelaar.
Een volledig geladen normale loodaccu heeft een spanning van 12,7 Volt dit is 2,12 Volt per cel.
Echter om een accu te laden moet je een hogere spanning aanbieden.

Maar goed, probeer gewoon die led-verlichting op de wisselspanning van de scooter.
Als je merkt dat de lampjes te snel defect raken of het lichtbeeld bevalt je niet, kun je altijd nog het zaakje ombouwen naar gelijkspanning.

Een spanningsregelaar levert op z'n aller max. een spanning van 15V.
Bij een auto en motorfiets is dit niet anders.
Die 15 Volt max. komt niet uit je accu maar uit je spanningsregelaar.
Een volledig geladen normale loodaccu heeft een spanning van 12,7 Volt dit is 2,12 Volt per cel.
Echter om een accu te laden moet je een hogere spanning aanbieden.

Maar goed, probeer gewoon die led-verlichting op de wisselspanning van de scooter.
Als je merkt dat de lampjes te snel defect raken of het lichtbeeld bevalt je niet, kun je altijd nog het zaakje ombouwen naar gelijkspanning.
ik heb een deel al op mijn contact, vind ik veel mooier. En dan weet ik zeker dat het goed gaat... Het goede draadje had ik binnen 5 minuutjes gevonden! Tnx voor alle hulp.

Heb je de koplamp dan al vervangen voor LED?
Indien niet, trek je toch bijna 3 Ampere extra over je contacten van je contactslot en daar zou ik mee oppassen!
Dus als je nog steeds met de gloeilamp rijdt, zo snel mogelijk uitwisselen voor LED.

Heb je de koplamp dan al vervangen voor LED?
Indien niet, trek je toch bijna 3 Ampere extra over je contacten van je contactslot en daar zou ik mee oppassen!
Dus als je nog steeds met de gloeilamp rijdt, zo snel mogelijk uitwisselen voor LED.
Ja koplamp ook, maar ik heb nu dat slechte ledje. Werkt prima om gezien te worden, maar komt indd niet zoveel licht vanaf om zelf te zien tijdens het rijden haha.

Ik heb die led nog niet binnen.Ik ga vanuit dat die led niet gaat knipperen omdat er een weerstand of weet ik veel wat voor chip in dat kastje zit.Het werkt op ac en dc dus zal goed werken op zip of vespa.Op mijn 2t sr knippert ook niet en geeft voldoende licht.Stadlicht heb ik vervangen dus waarschijnlijk met een weertstand er tussen zal nooit stuk gaan.Maar ik bestel binnenkort zo'n alpha led setje die is gaaf.
Vett, nou hij is besteld ik zie wel hoe het licht is

Ik wilde nog even wat toevoegen,

Ondertussen zit alles op het contact aangesloten wat ik er graag op wilde hebben.

-achterlicht (led)
-stadslicht voor (led)
-kentekenverlichting (led)

En het werkt perfect. Ik twijfelde over de lampjes in het dashboard maar dat ziet er toch wel lastig uit dus ik heb die maar op de ontsteking gelaten.
189915F3-9483-4B9B-9D54-71AD9AFB4989.jpeg
En ik heb een voltmeter custom gemaakt in het dashboard inplaats van het ouderwetse klokje dat werkte op een batterij. Nu kan ik leuk de accu in de gaten houden, en door de blauwe letters van de voltmeter ziet het er allemaal wat meer van deze tijd uit. Alleen op de foto worden de cijfers heel erg vaag.
5A17A7EC-88DC-49AF-B17E-1C9EF4A88F1E.jpeg
Maar goed het ziet er in het echt harstikke strak uit, en ik kan een beetje de accu in de gaten houden. Zo zie je nu heel leuk dat tijdens het rijden de spanning constant op 14.2 volt zit, en als de motor niet aanstaat geeft de meter 12.6 of 12.7 volt aan. Bij gebruik van de startmotor zakt het voltage tot ongeveer 10.5 volt.

Last edited:
Back