Verlichting gaat pas aan als de scooter loopt inderdaad. Maar nu vind ik weer dit stukje tekst in een ander topic op dit forum:Is het niet zo dat de verlichting van jou scooter op wissel spanning uit de stator aan gesloten is , dus dat je hem pas aan kan zetten als de scooter loopt? Als dit zo is zou ik hem ook op het contact aan sluiten , led houdt niet zo van wissel spanning , en gaat op de duur kapot.
Gaat je verlichting nu over de accu , dus kan je hem aan zetten zonder dat de motor loopt , heb ik niets gezegd.
Ja er zijn best veel opties, maar klopt het dus dat als ik het achterlicht van de wisselspanning haal, dat de onsteking te veel gaat leveren omdat het achterlicht het niet meer verbruikt? En dat hierdoor andere dingen die er nog wel op aangesloten zitten kapot gaan?je zou ook het achterlicht alleen kunnen schakelen via een relais , alleen vanaf de accu . Relais laat je schakelen via de licht schakelaar , en dan vanaf de schakel contacten naar je achterlicht. Maar dat is meer werk als een schakelaar en dus n.v.t
Oke, dan doe ik alleen het achterlicht. Ik vond t vet dat als ik de sleutel zou omdraaien alle led lampen dan aan zouden gaan zoals bij nieuwere scooters. Maar het maakt niet zo veel uit.Dat lijkt me stug , je rijdt toch niet altijd met je licht aan ? Ook de choke blijft de spoel belasten . Het probleem is inderdaad wat er geschreven wordt als je ook je koplamp eraf haalt , je je accu en regelaar meer belast. En volgens mij is er voor dat doel , ook ergens een weerstand geplaatst in het wissel stroom circuit.
Maar een achterlicht zou ik niet zo zwaar aan tillen , is 5 watt bij 12v , is nog geen half ampere , wat je meer uit je accu haalt.
Koplamp zou ik dan weer niet doen , maar is in deze ook niet van toepassing.
Dat stukje tekst wat ik hierboven had gekopieerd was ook een reactie van sparky! Haha.Daar zou je even op een reactie van b.v Sparky moeten wachten , die is meer thuis dan ik op dit gebied . En misschien zijn er nog andere die dit precies weten. Ik kan wel wat roepen , maar het moet wel heel blijven. 6 watt is een half ampere dus zou ook niet zo'n aanslag op je accu zijn .
De grootste verbruiker van je stator spoel is eigenlijk je choke en je dim/groot licht . Dim en groot licht kun je uit zetten dus alleen stads en achterlicht zouden dan je stator belasten , wat nu wegvalt.
Goeie morgen,Even wachten op sparky dan maar
Hey sparky,Goeie morgen,
in de reactie die je ge-quote had, ben ik uit gegaan van een 35W/35W koplamp.
Echter inmiddels heb ik begrepen dat er ook 6W/6W koplampen op de markt zijn.
6 Watt tov 35 Watt is bijna een factor 6 dus ook de stroom wordt een factor 6 lager.
Wat die handelaar tegen je gezegd heeft is wel waar.
LED kan minder goed tegen piekspanningen dan een gloeilamp en op de wisselspanning, direct van de stator, zit toch wel wat storingspieken ook al wordt die enigsinds geregeld door de spanningsregelaar van Piaggio.
Dus als je besluit om, om te bouwen naar LED, zou ik de verlichting over de boordspanning (geschakelde accuspanning achter je contactslot) laten lopen.
Met andere woorden de geel/zwarte draad afkoppelen bij je handvatconnector en op deze plaats een verbinding leggen naar de witte draad van je contactslot.
Edit: Wel niet vergeten de connectorpen van de geel/zwarte draad af te isoleren met een stukje goeie tape of beter nog een krimpkousje.
Want als de motor draait staat hier uiteraard spanning op en deze kan, indien niet geisoleerd, een kortsluiting maken.
Vergeet dit verhaal maar, de spanningsregelaar vangt dit wel op.Maar geeft dit nog problemen bij de ontsteking? Omdat er niet genoeg “verbruikers” zijn? Of moet ik dat verhaal vergeten?
Top, tnx voor al jullie hulp, ga ik weer lekker knutselen!Vergeet dit verhaal maar, de spanningsregelaar vangt dit wel op.
Deze zal wat warmer worden maar mij lijkt dit wel te kunnen.
Hey sparky, er kwam toch nog een vraag in mij op. Ik heb ook alle lampjes (9 stuks) in mijn dashboard, vervangen voor led. De dashboard verlichting gaat pas aan als de motor loopt. Dus ik denk dat de lampjes in het dashboard ook op de ontsteking werken.Vergeet dit verhaal maar, de spanningsregelaar vangt dit wel op.
Deze zal wat warmer worden maar mij lijkt dit wel te kunnen.
Ik dacht dat je bij #11 bedoelde dat ik de goede draad moest zoeken, waar pas spanning opkomt als ik de sleutel omdraai. En vervolgens alles aan deze ene draad zetten. Of bedoelde je wat anders?Kan geen kwaad.
Trouwens als je het zo aansluit zoals ik beschreven heb in mijn post #11 dan zit de dashboardverlichting reeds op de accu.
Dus je hoeft daarvoor niks extra's te doen.
Bovendien is het vermogen van deze lampjes erg laag en als je deze ook nog eens vervangt door led, is het extra vermogen verwaarloosbaar.
Ook zijn deze lampjes verkrijgbaar is diverse kleuren, dacht ik, dus maak er iets moois van....
Het stadslicht ledje wat ik nu heb is maar 0,5 watt, de originele lampen zijn rond de 5 watt. Maar ik dacht dat de lampen kapot gingen van te veel voltage wat erdoorheen ging, en niet van het wattage… Of heb ik dit nu helemaal fout?Dat xenon look led lampje is niks.
Ik heb deze besteld.
15.51€ 14% OFF|Rtd Universele Type M02E Motorfiets Led Koplamp Lamp 6 Cob 6500K H4 HS1 BA20D P15D H6 3500LM 35W voor Motorbike Xenon Wit| | - AliExpress
Smarter Shopping, Better Living! Aliexpress.comnl.aliexpress.com
Stadlicht ledje gaat stuk als hij te laag wattage heeft.Je kan een weerstand monteren of een sterker led kopen die bijna zelfde wattage heeft als de origineel.
Ja, dit is in principe wat daar staat.Ik dacht dat je bij #11 bedoelde dat ik de goede draad moest zoeken, waar pas spanning opkomt als ik de sleutel omdraai. En vervolgens alles aan deze ene draad zetten. Of bedoelde je wat anders?
Dus als je besluit om, om te bouwen naar LED, zou ik de verlichting over de boordspanning (geschakelde accuspanning achter je contactslot) laten lopen.
Met andere woorden de geel/zwarte draad afkoppelen bij je handvatconnector en op deze plaats een verbinding leggen naar de witte draad van je contactslot.
Ik ga het op contact aansluiten dus het komt sowieso goed. Maar voor de volgende persoon die dit wilt, en niet alles wilt gaan veranderenJa, dit is in principe wat daar staat.
Als je het zo aansluit zoals hieronder beschreven. (Quote van post #11). Ook hoef je, je geen zorgen te maken over hetgene hierboven beschreven staat door @rank1 of dit nu waar is of niet.
Alle verlichting werkt nu via de accu en de redelijk stabiele spanningsregelaar zoals ook al aangegeven in mijn post # 16
dat ledje die jij hebt besteld wil ik wel, ziet er goed uit. En nog even over de stadslichten, jij hebt die dan op de onsteking nog aangesloten, daarom gaan ze stuk. Ik ga hem op contact zetten dus op de accu.ik heb deze pro ledjes er in gehad maar van korte duur gingen ze stuk.Die koplamp bij mij brandt juist verkeerd dus grootlicht altijd aan en je kan dim en grootlicht niet schakelen.Misschien verkeerde ontvangen maar hij is zo zwak en beetje vibreert als de motor stationair draait.Niet kopen!Die ledje wat ik besteld heb moet nog binnenkomen maar t werkt op ac en dc en gaat zkr niet stuk.1750 lumen geeft voldoende licht.Ik heb zoiets ook in mijn sr gemonteerd en is prachtig.Plastic van koplamp melt ook niet.View attachment 64041