Piekspanningen Vespa LX

dnh300

Active Member
Hey ik heb een Vespa LX50 4t uit 2007.

Nu wil ik de achterlamp vervangen voor een led achterlicht. Alle lampen online zijn plug en play. Maar nu zie ik tot mijn verbazing staan op een site van een scooterzaak dat de led achterlamp op je contact moet aangesloten worden omdat het anders kapot kan gaan door piekspanningen.

Al deze lampen (power1 etc) worden plug en play geleverd?? Met de juiste stekker zodat je hem super snel en makkelijk kan monteren. En nu beweert een scooter zaak dat de lamp dan geen garantie heeft omdat er piekspanningen kunnen zijn?

Als ik hem bij hun koop en garantie wil moet ik mijn hele scooter uit elkaar halen en hem op contact aansluiten…..

Bij geen enkele andere website die scooter onderdelen verkoopt staat dit bij de led achter lampen voor de vespa lx.

Dit is de site en meteen de achterlamp: https://www.jynkx.com/achterlicht-led-tube-vespa-lx-s-power1-smoke-mat-z.html

Ik neem dus aan dat het onzin is wat mij is verteld, maar ik ben toch een beetje gaan twijfelen. Wat zeggen jullie?

Ik heb nog contact met de zaak gehad omdat ik dacht dat ze het er misschien perongeluk bij hadden gezet. Dit was hun reactie:

“Led verlichting kan nooit tegen een piekspanning ongeacht het merk van de lamp.

Het is niet gezegd dat hij gelijk de eerste keer kapot gaat, maar goed is het in ieder geval niet en wij kunnen daar ook geen garantie op geven”
 
Advertisement - register to remove this

Ik rij al jaren met power one verlichting (8 jaar) op m'n lx. 1 keer kapot ledje gehad op m'n dagrij verlichting. Heb er later wel voor de zekerheid een stabilisator op m'n accu gezet. Dit zou piekspanning iets moeten neutraliseren.
 
Last edited:
Is het niet zo dat de verlichting van jou scooter op wissel spanning uit de stator aan gesloten is , dus dat je hem pas aan kan zetten als de scooter loopt? Als dit zo is zou ik hem ook op het contact aan sluiten , led houdt niet zo van wissel spanning , en gaat op de duur kapot.
Gaat je verlichting nu over de accu , dus kan je hem aan zetten zonder dat de motor loopt , heb ik niets gezegd. ;)
 
Is het niet zo dat de verlichting van jou scooter op wissel spanning uit de stator aan gesloten is , dus dat je hem pas aan kan zetten als de scooter loopt? Als dit zo is zou ik hem ook op het contact aan sluiten , led houdt niet zo van wissel spanning , en gaat op de duur kapot.
Gaat je verlichting nu over de accu , dus kan je hem aan zetten zonder dat de motor loopt , heb ik niets gezegd. ;)
Verlichting gaat pas aan als de scooter loopt inderdaad. Maar nu vind ik weer dit stukje tekst in een ander topic op dit forum:

“Indien je verlichting alleen werkt als de motor draait is het niet aan de raden om je verlichting te veranderen naar gelijkspanning.
De reden hiervoor is dat je de verlichting gaat verplaatsen van de lichtspoel in je stator naar de gelijkspanning achter je accu/spanningsregelaar.

Het nadeel is dat de lichtspoel een bepaalde belasting verwacht, neem je de verlichting hier weg dan wordt de belasting plots bijna 3 Ampere minder, de spanning van de lichtspoel neemt daardoor toe, wat weer niet goed is voor de zaken die verder nog op de lichtspoel zijn aangesloten.

Verder wordt aan de andere zijde de belasting van de accu/spanningsregelaar ineens verhoogt met 3 ampere, dus de spanningsregelaar moet deze 3 ampere extra gaan leveren.
Deze kan hierdoor dus te warm worden en kapot gaan.”

Dit betekent eigenlijk in het kort dat ik dus geen led verlichting kan nemen? Want als ik de verlichting van de wisselspanning haal verwacht de lichtspoel het niet, en als ik de verlichting erop laat zitten zou het kapot kunnen gaan door piekspanningen….
 
je zou ook het achterlicht alleen kunnen schakelen via een relais , alleen vanaf de accu . Relais laat je schakelen via de licht schakelaar , en dan vanaf de schakel contacten naar je achterlicht. Maar dat is meer werk als een schakelaar en dus n.v.t
je kan natuurlijk ook de gok nemen en het ledje gewoon monteren , en kijken hoelang het goed gaat. ligt een beetje aan de prijs van zo'n led lampje
 
je zou ook het achterlicht alleen kunnen schakelen via een relais , alleen vanaf de accu . Relais laat je schakelen via de licht schakelaar , en dan vanaf de schakel contacten naar je achterlicht. Maar dat is meer werk als een schakelaar en dus n.v.t
Ja er zijn best veel opties, maar klopt het dus dat als ik het achterlicht van de wisselspanning haal, dat de onsteking te veel gaat leveren omdat het achterlicht het niet meer verbruikt? En dat hierdoor andere dingen die er nog wel op aangesloten zitten kapot gaan?

En klopt het ook dat het relais niet nog meer lampen erop aangesloten kan hebben? Want ik wil ook een led koplamp gaan monteren (apart stadslicht en normaal licht). Deze wilde ik ook op het relais of contact aansluiten. Maar ik wil niet dat het relais oververhit.
 
Dat lijkt me stug , je rijdt toch niet altijd met je licht aan ? Ook de choke blijft de spoel belasten . Het probleem is inderdaad wat er geschreven wordt als je ook je koplamp eraf haalt , je je accu en regelaar meer belast. En volgens mij is er voor dat doel , ook ergens een weerstand geplaatst in het wissel stroom circuit.
Maar een achterlicht zou ik niet zo zwaar aan tillen , is 5 watt bij 12v , is nog geen half ampere , wat je meer uit je accu haalt.
Koplamp zou ik dan weer niet doen , maar is in deze ook niet van toepassing.
 
Dat lijkt me stug , je rijdt toch niet altijd met je licht aan ? Ook de choke blijft de spoel belasten . Het probleem is inderdaad wat er geschreven wordt als je ook je koplamp eraf haalt , je je accu en regelaar meer belast. En volgens mij is er voor dat doel , ook ergens een weerstand geplaatst in het wissel stroom circuit.
Maar een achterlicht zou ik niet zo zwaar aan tillen , is 5 watt bij 12v , is nog geen half ampere , wat je meer uit je accu haalt.
Koplamp zou ik dan weer niet doen , maar is in deze ook niet van toepassing.
Oke, dan doe ik alleen het achterlicht. Ik vond t vet dat als ik de sleutel zou omdraaien alle led lampen dan aan zouden gaan zoals bij nieuwere scooters. Maar het maakt niet zo veel uit.

Dus dan gaat het achterlicht op het relais of contact.

Maar de koplamp ga ik wel veranderen naar led, hier is een speciale lamp voor te koop namelijk deze: https://www.cityparts.nl/artikel/20317/lamp-led-12volt-2x6-watt-ba20d-diversen-scooters-ook-voor-piaggio-4t-vespa-4t.html?sqr=BA20D

En als Stadslicht heb ik een lampje besteld (T10 fitting) die inplaats van 12 volt 24 volt aankan, als er dan af en toe is een piekspanning is hoop ik dat die het overleeft.

Maar dan nu mijn laatste vraag, is het niet erg als het achterlicht van de ontsteking afgaat, en de koplamp (1x T10 en 1x BA20D) een stuk minder stroom gaan verbruiken van de ontsteking omdat ik ze ga vervangen voor led? De hallogeen verlichting nu is iets van 35 watt en de led verlichting waarvan ik de link hierboven heb gezet gebruikt nog maar 6 watt.

En wat je zei over de lampen, eigenlijk staan deze wel altijd aan. Op mijn vespa kunnen ze niet uit, wel kan je in de koplamp alleen het stadslicht laten branden en de normale verlichting uitzetten. Maar eigenlijk staan alle lampen altijd aan.
 
Daar zou je even op een reactie van b.v Sparky moeten wachten , die is meer thuis dan ik op dit gebied . En misschien zijn er nog andere die dit precies weten. Ik kan wel wat roepen , maar het moet wel heel blijven. 6 watt is een half ampere dus zou ook niet zo'n aanslag op je accu zijn .
De grootste verbruiker van je stator spoel is eigenlijk je choke en je dim/groot licht . Dim en groot licht kun je uit zetten dus alleen stads en achterlicht zouden dan je stator belasten , wat nu wegvalt.
 
Daar zou je even op een reactie van b.v Sparky moeten wachten , die is meer thuis dan ik op dit gebied . En misschien zijn er nog andere die dit precies weten. Ik kan wel wat roepen , maar het moet wel heel blijven. 6 watt is een half ampere dus zou ook niet zo'n aanslag op je accu zijn .
De grootste verbruiker van je stator spoel is eigenlijk je choke en je dim/groot licht . Dim en groot licht kun je uit zetten dus alleen stads en achterlicht zouden dan je stator belasten , wat nu wegvalt.
Dat stukje tekst wat ik hierboven had gekopieerd was ook een reactie van sparky! Haha.

Bedankt voor uw hulp ik ben er al een stukje wijzer van geworden.

Over alleen het achterlicht op contact maak ik mij ook niet zoon zorgen, de koplamp blijft wel aangesloten op de onsteking maar als dat dus led word is dat samen met het achterlicht die eraf gaat, dus best wel wat minder verbruik. En ik wil natuurlijk niet dat de piekspanningen erger worden omdat er minder verbruikers zijn. Ik maak mij dus alleen nog maar zorgen om de piekspanningen voor de rest wat aangesloten blijft op de ontsteking.

Even wachten op sparky dan maar:)
 
Even wachten op sparky dan maar:)
Goeie morgen,

in de reactie die je ge-quote had, ben ik uit gegaan van een 35W/35W koplamp.
Echter inmiddels heb ik begrepen dat er ook 6W/6W koplampen op de markt zijn.
6 Watt tov 35 Watt is bijna een factor 6 dus ook de stroom wordt een factor 6 lager.
Wat die handelaar tegen je gezegd heeft is wel waar.
LED kan minder goed tegen piekspanningen dan een gloeilamp en op de wisselspanning, direct van de stator, zit toch wel wat storingspieken ook al wordt die enigsinds geregeld door de spanningsregelaar van Piaggio.

Dus als je besluit om, om te bouwen naar LED, zou ik de verlichting over de boordspanning (geschakelde accuspanning achter je contactslot) laten lopen.
Met andere woorden de geel/zwarte draad afkoppelen bij je handvatconnector en op deze plaats een verbinding leggen naar de witte draad van je contactslot.

Edit: Wel niet vergeten de connectorpen van de geel/zwarte draad af te isoleren met een stukje goeie tape of beter nog een krimpkousje.
Want als de motor draait staat hier uiteraard spanning op en deze kan, indien niet geisoleerd, een kortsluiting maken.
 
Last edited:
Goeie morgen,

in de reactie die je ge-quote had, ben ik uit gegaan van een 35W/35W koplamp.
Echter inmiddels heb ik begrepen dat er ook 6W/6W koplampen op de markt zijn.
6 Watt tov 35 Watt is bijna een factor 6 dus ook de stroom wordt een factor 6 lager.
Wat die handelaar tegen je gezegd heeft is wel waar.
LED kan minder goed tegen piekspanningen dan een gloeilamp en op de wisselspanning, direct van de stator, zit toch wel wat storingspieken ook al wordt die enigsinds geregeld door de spanningsregelaar van Piaggio.

Dus als je besluit om, om te bouwen naar LED, zou ik de verlichting over de boordspanning (geschakelde accuspanning achter je contactslot) laten lopen.
Met andere woorden de geel/zwarte draad afkoppelen bij je handvatconnector en op deze plaats een verbinding leggen naar de witte draad van je contactslot.

Edit: Wel niet vergeten de connectorpen van de geel/zwarte draad af te isoleren met een stukje goeie tape of beter nog een krimpkousje.
Want als de motor draait staat hier uiteraard spanning op en deze kan, indien niet geisoleerd, een kortsluiting maken.
Hey sparky,

Tnx voor je reactie dat is helemaal duidelijk. Alle led verlichting kan dus zonder problemen op de boordspanning.

Maar geeft dit nog problemen bij de ontsteking? Omdat er niet genoeg “verbruikers” zijn? Of moet ik dat verhaal vergeten?
 
Vergeet dit verhaal maar, de spanningsregelaar vangt dit wel op.
Deze zal wat warmer worden maar mij lijkt dit wel te kunnen.
Hey sparky, er kwam toch nog een vraag in mij op. Ik heb ook alle lampjes (9 stuks) in mijn dashboard, vervangen voor led. De dashboard verlichting gaat pas aan als de motor loopt. Dus ik denk dat de lampjes in het dashboard ook op de ontsteking werken.

Is dat zo?

En kan het kwaad als ik die dan ook nog op het contact aansluit? Lijkt mij wel leuk.
 
Kan geen kwaad.
Trouwens als je het zo aansluit zoals ik beschreven heb in mijn post #11 dan zit de dashboardverlichting reeds op de accu.
Dus je hoeft daarvoor niks extra's te doen.
Bovendien is het vermogen van deze lampjes erg laag en als je deze ook nog eens vervangt door led, is het extra vermogen verwaarloosbaar.
Ook zijn deze lampjes verkrijgbaar is diverse kleuren, dacht ik, dus maak er iets moois van.... ;):)
 
Kan geen kwaad.
Trouwens als je het zo aansluit zoals ik beschreven heb in mijn post #11 dan zit de dashboardverlichting reeds op de accu.
Dus je hoeft daarvoor niks extra's te doen.
Bovendien is het vermogen van deze lampjes erg laag en als je deze ook nog eens vervangt door led, is het extra vermogen verwaarloosbaar.
Ook zijn deze lampjes verkrijgbaar is diverse kleuren, dacht ik, dus maak er iets moois van.... ;):)
Ik dacht dat je bij #11 bedoelde dat ik de goede draad moest zoeken, waar pas spanning opkomt als ik de sleutel omdraai. En vervolgens alles aan deze ene draad zetten. Of bedoelde je wat anders?
 
Dat xenon look led lampje is niks.
Ik heb deze besteld.

Stadlicht ledje gaat stuk als hij te laag wattage heeft.Je kan een weerstand monteren of een sterker led kopen die bijna zelfde wattage heeft als de origineel.
Het stadslicht ledje wat ik nu heb is maar 0,5 watt, de originele lampen zijn rond de 5 watt. Maar ik dacht dat de lampen kapot gingen van te veel voltage wat erdoorheen ging, en niet van het wattage… Of heb ik dit nu helemaal fout?

Op de fittingen van lampjes in huis staat ook meestal (bijvoorbeeld) “MAX 40WATT” dus dat betekent dan toch dat je alle lampjes onder de 40 watt gewoon kan monteren?

En ik zag inderdaad al dat het koplampje niet echt goed gemaakt is aan de kwaliteit, en hij staat ook nog eens schuin zodra je hem in de koplamp hebt. Maar goed eerst maar even proberen voordat ik wat nieuws bestel.
 
Last edited:
Ik dacht dat je bij #11 bedoelde dat ik de goede draad moest zoeken, waar pas spanning opkomt als ik de sleutel omdraai. En vervolgens alles aan deze ene draad zetten. Of bedoelde je wat anders?
Ja, dit is in principe wat daar staat.
Als je het zo aansluit zoals hieronder beschreven. (Quote van post #11). Ook hoef je, je geen zorgen te maken over hetgene hierboven beschreven staat door @rank1 of dit nu waar is of niet.
Alle verlichting werkt nu via de accu en de redelijk stabiele spanningsregelaar zoals ook al aangegeven in mijn post # 16

Dus als je besluit om, om te bouwen naar LED, zou ik de verlichting over de boordspanning (geschakelde accuspanning achter je contactslot) laten lopen.
Met andere woorden de geel/zwarte draad afkoppelen bij je handvatconnector en op deze plaats een verbinding leggen naar de witte draad van je contactslot.
 
Last edited:
Ja, dit is in principe wat daar staat.
Als je het zo aansluit zoals hieronder beschreven. (Quote van post #11). Ook hoef je, je geen zorgen te maken over hetgene hierboven beschreven staat door @rank1 of dit nu waar is of niet.
Alle verlichting werkt nu via de accu en de redelijk stabiele spanningsregelaar zoals ook al aangegeven in mijn post # 16
Ik ga het op contact aansluiten dus het komt sowieso goed. Maar voor de volgende persoon die dit wilt, en niet alles wilt gaan veranderen
ik heb deze pro ledjes er in gehad maar van korte duur gingen ze stuk.Die koplamp bij mij brandt juist verkeerd dus grootlicht altijd aan en je kan dim en grootlicht niet schakelen.Misschien verkeerde ontvangen maar hij is zo zwak en beetje vibreert als de motor stationair draait.Niet kopen!Die ledje wat ik besteld heb moet nog binnenkomen maar t werkt op ac en dc en gaat zkr niet stuk.1750 lumen geeft voldoende licht.Ik heb zoiets ook in mijn sr gemonteerd en is prachtig.Plastic van koplamp melt ook niet.View attachment 64041
dat ledje die jij hebt besteld wil ik wel, ziet er goed uit. En nog even over de stadslichten, jij hebt die dan op de onsteking nog aangesloten, daarom gaan ze stuk. Ik ga hem op contact zetten dus op de accu.

Tnx voor dat lampje ik heb hem zojuist besteld. Dat andere led lampje die ik eerst dus wilde monteren is ook maar 800 lumen zie ik dat is volgensmij nog minder dan de originele hallogeen verlichting….
 
Back
Top