Piaggio zip 4t (2v) motor 50cc

Lorenzo P

Active Member
Beste forumleden, ik rij nu al bijna een jaar op een piaggio zip. Maar ik had toch een paar vraagjes, heeft een de uitlaat van deze zip er een begrenzenden prop in zitten en wat is het effect daarvan?. Ook vroeg ik mij af of het luchtfilter er ook een begrenzing in heeft en wat de gevolgen zouden zijn als ik die verwijder?.

Zelf ben ik op de hoogte van de cdi begrenzing en de vario ring begrenzing, en daarbij heb ik alleen de vario ring er uit gehaald en is alles op motorisch gebied is 100% standaard. nu ben ik wel opzoek naar een 100% ontgrensde scooter en ik heb vernomen dat de afstelling sproeier 80 moest zijn, en malossi of standaard 6,5 gram rollen ik weeg zelf zo'n 75kg maar mis ik toch een beetje dat felle 2 takt geluid. Want een 4t is zo stil is daar iets aan te doen?.

onlangs had ik de volgende setup op het oog om het meeste uit mijn blok te kunnen halen qua vermogen.

Malossi multivarioteur (voor een hogere top snelheid) of polini voor een snellere optrek.

Een turbokit 2v uitlaat
een cdi met begrenzer van begrenzer.nl (ja ik snap dat de politie het al kent, maar ik ben altijd de rollerbanken voor door controlenwatsapp groepen. En daarbij rij ik al 2 jaar scooter zonder ooit problemen te hebben gehad).

sproeier 80 en 6,5 gram standaard of malossi rollen.

Het gaat om een bromuitvoering.
 
Advertisement - register to remove this

Uitlaat heeft geen begrenzer en luchtfilter ook niet. Feller zal die niet worden. Is dag en nacht verschil met een 50cc 2t of 4t.

Ik rij zelf met sproeier 82, 5.83grams rollen en Ducati Grijs Ontgrenst. Gaat met windstil 60, wind mee 63 en wind tegen 53.

Zijn nou eenmaal trage brommer/snorretjes.

Onlangs een Jarmacol uitlaat eronder gezet, en had 15 procent vermogensverlies. Dus helemaal niet gaan zoeken in sportuitlaatjes. Mits je een mini Harley geluidje wilt.

Malossi Multivar gaat je tevens ook niks brengen. In mijn ogen geldverspilling. Wat je wel kunt proberen is een Kokusan Brom CDI Doorzagen (deze laat iets meer toeren toe door een andere mapping) dan een Ducati Grijs. Ook kan je wat lager gaan in je variorollen. 5.7 of 6.1 grams (of mixen wat ik deedt) Denk dat ik met jouw gewicht wel rond de 70 zou gaan. Dit is echt zo een beetje het maximale wat je eruit kan halen met een 50cc. Beste Mod voor piaggio zip 4t is toch een 80cc, Naruku Nokkenas, Zwaardere rollen, en grotere sproeier. Dan zal je max 78-83 halen.
 
Last edited:
.
Post automatically merged:

Uitlaat heeft geen begrenzer en luchtfilter ook niet. Feller zal die niet worden. Is dag en nacht verschil met een 50cc 2t of 4t.

Ik rij zelf met sproeier 82, 5.83grams rollen en Ducati Grijs Ontgrenst. Gaat met windstil 60, wind mee 63 en wind tegen 53.

Zijn nou eenmaal trage brommer/snorretjes.

Onlangs een Jarmacol uitlaat eronder gezet, en had 15 procent vermogensverlies. Dus helemaal niet gaan zoeken in sportuitlaatjes. Mits je een mini Harley geluidje wilt.

Malossi Multivar gaat je tevens ook niks brengen. In mijn ogen geldverspilling. Wat je wel kunt proberen is een Kokusan Brom CDI Doorzagen (deze laat iets meer toeren toe door een andere mapping) dan een Ducati Grijs. Ook kan je wat lager gaan in je variorollen. 5.7 of 6.1 grams (of mixen wat ik deedt) Denk dat ik met jouw gewicht wel rond de 70 zou gaan. Dit is echt zo een beetje het maximale wat je eruit kan halen met een 50cc. Beste Mod voor piaggio zip 4t is toch een 80cc, Naruku Nokkenas, Zwaardere rollen, en grotere sproeier. Dan zal je max 78-83 halen.
Ah oke alleen wat het doorzagen van de kokusan cdi betreft ik wil wel gewoon kunnen begrenzen en dan kan dat natuurlijk niet via die manier.
en ik ga liever nooit hoger dan 80cc ivm met verzekering ik speel het liever safe.

De turbokit uitlaat is er op gespecilailiseerd om geen vermogen verlies te krijgen.
 
Last edited:
Al ga je sneller, al doe je een turbokit uitlaat erop.. Verzekerd ben je in dat geval toch al lang niet meer ook al laat je de originele cilinder eronder.

Feit is dat uit de standaard 2valve cilinder amper tot zeer weinig koppel uit komt.(kleine boring moet het meer van wat hogere toeren hebben wat bij 2takt wel lukt). Waarschijnlijk gaat het met een 4valve iets beter omdat het bedrijfstoerental wat hoger ligt en een enig compromis kan geven.
Verschil met 2takt is dan ook dat 4takt een 38mm zuiger gebruikt en een 2takt een 40mm zuiger gebruikt. Verlies je toch al weer een klein beetje vermogen op.

Anders zit er niks op dan een grotere cilinder erop te schroeven.. Je hebt keuze uit 60cc / 70cc / 80cc en dat is alles wat er voor te krijgen is.

Ik ga er zelf denk ik bij mij een 60cc kit eronder gooien.. Wil het niet te bont maken (ook niet met het geluid dat zwaarder word en best wel waarneembaar is met die 80cc kit. Maar een beetje meer koppel zou het rij plezier enig sinds al kunnen verbeteren zonder dat het geluid teveel anders word.

Je zou ook kunnen overwegen met standaard cilinder:


Misschien is de timing van de originele nokkenas gewoon ruk, waarom er zo weinig power uit komt.
 
Last edited:
Wel moet de lucht bij het begin van het luchtfilter een scherpe bocht maken om bij het filtertje te komen.

Niet dat het veel helpt maar alle kleine beetjes helpen bij deze zipjes.
 
Ik ben momenteel een 72cc op een Kymco aan het schroeven, dat is ook echt de enige manier om ze nog vlotter te krijgen.

50cc viertakt is gewoon echt heel erg traag. Ik verwacht dat die 72cc ook niet heel snel zal zijn. Ik heb een goedkope prul 70cc onder m'n Yamaha Neo's hangen en dat gaat als een raket tegenover zelfs de hardst opgevoerde viertaktjes.

Een opgevoerde tweetakt bijhouden heb je al een 125cc nodig, of een flink opgepepte 70/80cc.
 
Ik ben momenteel een 72cc op een Kymco aan het schroeven, dat is ook echt de enige manier om ze nog vlotter te krijgen.

50cc viertakt is gewoon echt heel erg traag. Ik verwacht dat die 72cc ook niet heel snel zal zijn. Ik heb een goedkope prul 70cc onder m'n Yamaha Neo's hangen en dat gaat als een raket tegenover zelfs de hardst opgevoerde viertaktjes.

Een opgevoerde tweetakt bijhouden heb je al een 125cc nodig, of een flink opgepepte 70/80cc.

Blijkbaar ben je nog geen 4 takjes tegengekomen met een 90/95 cc blok/cilinder.
Want dan ga je het echt wel afleggen qua optrekken, snelheid misschien ook wel!
(tenzij je met een laag/middeltoerige 70cc cilinder rijdt i.c.m. een leuke race-uitlaat en sportvario)

@ de TS, het is geen Honda uit de 80-er jaren waar genoeg power inzat.
Cilinder is gewoon traag, dus heeft men meer power nodig als dat er momenteel in zit.

Zip, Kymco en Sym o.a. zijn langzamer dat een Chinees wat dat betreft.
Gy6 met cilinder (echte 85/90cc), inclu kop met grotere kleppen en een andere nokkenas is een 2 takt killer gebleken!
 
Last edited:
Back
Top