Piaggio Velofax

2-Takker

New Member
Hallo

Onlangs stopte mijn velofax met rijden, hij ging al wat moeilijker aan vlak daarvoor. Hiervoor nooit problemen gehad.

Ter controle de cilinder losgehaald en de zuiger was zwart en de veren bleken op (onderste brak bij het demonteren)

Omdat de zuiger nergens meer te vinden is (38.40 pen 12 met inlaat poort erin). Besloten de zuiger schoon te maken, de cilinder en zuiger meegenomen naar de bromfietswinkel en nieuwe zuigerveren laten plaatsen, hij geeft aan dat er nu weer compressie moet zijn.

Vervolgens de boel weer gemonteerd en proberen te starten. De brommer is zo goed als niet aan te krijgen.

Heb hem een paar keer lopend gehad en ongeveer 5 km kunnen rijden. De scoot reed meestal niet stationair en had gas nodig om aan te blijven. Als hij uitvalt kost het weer veel moeite om hem aan te krijgen. Soms helpt het om de bougie droog te maken en opnieuw te bevestigen.

Verder gecontroleerd:
Sproeier lijkt niet verstopt
Benzinekraan werkt
Vlotter sluit benzine kanaal af als hij vol staat.
De bougie geeft vonken (blauw)
Gasschuif lijkt goed te werken
Zuiger zit goed (pijl richting uitlaat spoelpoort en inlaatpoort)
Nieuwe kop en voetpakking geplaatst
Schroef op carbarateur op 2,5 slag open (veel standen geprobeert geen invloed mijn inziens)
Cilinder zit goed vast aangedraaid
Voor zover geen kortsluiting te vinden
Bougie met kort en lange schagt geprobeerd
Uitlaat is niet verstopt

Het gekke is dat hij soms met veel startpogingen wel bewijst te lopen. Op het moment ff geen ideeen meer.

Sproeier 58
Onginele cilinder en zuiger
Orginele carb
Orginele uitlaat
Verder niets veranderd de setup
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Misschien is de cilinder zelf ook wel op.. Want niet alleen de zuigerveer en zuiger slijten maar ook de wand van de cilinder, zeker als dit gewoon een gietijzeren cilinder is.

Ik vraag mij dan ook stellig af of dat de cilinder wel is nagemeten voordat er nieuwe zuigerveren op de oude zuiger zijn geplaatst.

Voor een cylinder zon je ook eens ebay kunnen proberen.

Misschien is dit een idee:


Anders een opvoer cilinder eronder: (als dat echt je laatste hoop is)
 
Ja de bromfietswinkel heeft hem wel nagemeten zeiden ze, ik ben hier echter niet bijgeweest.

Die KR 70 kit heb ik nog nooit gevonden en is belachelijk goedkoop, thanks daarvoor. Ik ga dinsdag nog even een andere bougie halen voor hij weer uit elkaar gaat.

Het is een snorfiets, maar misschien bestel ik de 70 wel om het uit te sluiten. (Kan alleen nergens nalezen dat het pen 12 is)

Beetje jammer de zuigerveren waren €31.50 uiteindelijk (lastige maat heeft de velofax blijkbaar) en nog een zuiger voor een vespa ciao binnengekregen voor 10 euro (verkeerd aangegeven door de leverancier bromfietswinkel.nl, die ga ik nog op de hoogte brengen. Zuiger past wel 38.40 pen 12 maar is zichtbaar hoger en mist de inlaatpoort). Ps de brommer koste 60 euro in aanschaf.

Verder nog de bougiekabel en dop gecontroleerd lijkt ook gewoon goed.

Mogenlijk kan ik nog een sloopje kopen om het eea. uit te wisselen.

Ik zal eens vragen of ik een compressietest kan laten uitvoeren om de twijfels over de cilinder weg te nemen.

Nogmaals bedankt
 
Last edited:
Back
Top