This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Piaggio new fly kleppen stellen

wessel1200

New Member
Hoi ik heb een vraag, ik heb laatst een piaggio new fly 4 takt 4 klepper gehaald alleen ik wou de kleppen stellen maar wist niet hoe dit moest want bij een normaal 2 klepper systeem is het een schroefje draaien maar hier zie ik geen schroeven bij de kleppen weeg iemand hoe dit moet
 
Waarschijnlijk ( omdat er geen stelboutjes in de tuimelaar zitten) zitten er stelplaatjes , van verschillende dikte onder de tuimelaar .
In dat geval moet je eerst de klepspeling van de kleppen meten , dan moet je natuurlijk de speling weten die ze hebben moeten , dan het plaatje , onder de betreffende klep ( die te ruim / strak) staat halen , meestal staat de dikte erop ge etst , anders moet je meten . Dan is het een rekensommetje , welk plaatje je moet hebben .
 
Maar dan heb je een set stelplaatjes nodig met verschillende maten.
Ik zou zoiets door een dealer laten doen.
Wij hebben het ooit ook laten doen, kostte €45,- voor een 4 klepper.
Scooter startte en reed veel beter, dus het loonde de moeite.
Later bleek dat onze Vespa's gewoon stelschroeven hebben, dus hadden we het zelf gekund en doen we nu ook.
Was bij van Dijk in Zeist, zaak bestaat niet meer.
Dit droeg wel weer bij aan onze aversie tegen scooterzaken want ze kunnen je van alle wijs maken.
 
Later bleek dat onze Vespa's gewoon stelschroeven hebben
Lekker lullig dan van zo'n zaak , bouw je echt een klantenkring mee op . Je hebt inderdaad die set nodig , of je moet eerst meten , en dan de plaatjes afzonderlijk kopen , maar dan staat de scooter even stil . Wat mijn ervaring met motoren is , hoef je minder de plaatjes als de stelboutjes te stellen /vervangen . Ik denk dat de druk op de plaatjes gelijkmatiger is , en bovendien de glij beweging door de nok ,door de olie gesmeerd is , terwijl een stelbout meestal een droge korte tik is . Dat neemt niet weg dat als de kleppen in de zitting zakken , je met allebei een probleem hebt .
 
Ik heb veel aan motoren ( b.v VW ) gesleuteld met dit systeem , het is ook een handigheidje . Maar net als met alles heb je ook hier speciaal gereedschap
voor : https://www.k-parts.nl/klep-indrukstang-piaggio-vespa-50cc-4-takt-4v . En een magneetje om het plaatje eruit te vissen , is ook makkelijk. Waar je aan moet denken als je de plaatjes wisselt , is dat de zuiger niet in b.d.p staat , maar een stukje ervoor . Maar ben het 100% met je eens dat het niet gebruiks vriendelijk is als je het een enkele keer moet doen .