Het maken van hogere toeren bij het stationair draaien is waarschijnlijk omdat de choke dan nog z'n werk doet.
Echter het achterwiel mag dan net niet meedraaien.
Als de "motor" eenmaal warm, sluit de choke, wat eigenlijk geen choke maar een verrijker is, een kanaaltje in de carburateur en de scooter krijgt dan z'n normale mengsel, daarbij gaat ook het stationair toerental iets omlaag.
Het stationaire toerental stel je in als de motor warm is, met de stationairschroef.
Het hogere toerental bij koude motor zijn dus geen overtoeren.
Overtoeren is het maken van extreem veel toeren als de scooter eenmaal op maximale snelheid is en/ of het optrekken naar deze maximale snelheid.
Maar als jij zegt dat de originele cdi weer gemonteerd is, zal dit wel niet het geval zijn.
Dit zou ik toch even nakijken en ook, of men niet te strakke trekveren en drukveer of te lichte variogewichtjes heeft gemonteerd want dat zorgt er weer voor dat tijdens het wegrijden en het doortrekken naar de max. snelheid, het toerental weer te hoog is.
Meestal als men een snelle cdi monteert, monteert men ook een grotere sproeier, is deze ook weer vervangen voor de originele grootte?
De volgende regels moet je in achtnemen als je het verbruik wilt beperken:
- elke ontploffing in je cilinder een pufje brandstof verbruikt, hoe meer ontploffingen (toeren) hoe hoger het verbruik.
- de effectieve werking van je carburateur, de grootte van je hoofdsproeier, de instelling van de gasnaald en je pols bepaald de grootte van elk pufje brandstof.
- slecht werkende kleppen beperken het vermogen dat wordt ontwikkeld door de ontploffing en daardoor moet je het gas verder open draaien om een zelfde bepaalde snelheid te bereiken.
- Een te rijk mengsel betekent slechte verbranding, en ook hiervoor geld weer, minder vermogen en verder gas open om dezelfde snelheid te bereiken.
- Een slechte bougie of vonk betekent slechte verbranding, en ook hiervoor geld weer, minder vermogen en verder gas open om dezelfde snelheid te bereiken.